Sv: Bockhov
När min var liten och ordinerades boxvila så hade hon itne heller ont, men hovis visade hur tåsträckaren blev ansträngd av att hon gick somhon gick. Då behandlades hon med tetracyklin och det blev bra.
Nu andra gången hade hon föst ont, men blev bättre när hovis kom ut o verkade. Det var då hon ordinerades boxvila fast på hårt underlag och då FICK hon ont, dvs blödning i sulan och hade väldigt ont av att belasta där. Det var alltså inte senan i sig som gjorde ont utan trycket på tån. När hon sen fick boxvila på mjukt underlag så blev hon som en helt annan häst, överlycklig och bockade o brallade i boxen som hon inte gjort på evigheter! Det var först nu som det blev resultat på själva hoven med. Men operation behövdes ändå i slutändan.
Här är en länk som beskriver just det jag menar om "ballerinaföl". Jag citerar även ´direkt här:
.) ”Ballerinaföl” framben med för korta böjsenor. Ålder 2 dygn.
Står endast på tådelen av hoven
2.) Lägg märke till anspänningen i tåsträckarsenan, se pilen.
3.) Bandagerad för avlastning av de ansträngda senorna/musklerna.
Efter ca 20 minuter var fölet mycket piggare och gladare eftersom
smärtan släppt en aning
”Ballerinafölet” här ovan behandlades även medicinskt av veterinär samma dag, vilket är en mycket viktig del av behandlingen.
Föl med dessa problem skall vila så mycket som möjligt och ges mycket kontrollerad motion. Ett ballerinaföl kan se helt normalt ut när det reser sig efter vilan, sen när det gått kanske 15 steg i stallgången så har senan/ muskeln dragit ihop sig igen och fölet går återigen på tån. Rekommendationen är att låta dem vila i en box med sand, där de kan sticka ner hovarna och på så sätt avlasta berörda strukturer.
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=275&infogrp_id=9
När mitt föl var litet o vi diskuterade just detta i olika trådar och jag ville ha synpunkter så såg jag ut som ett frågetecken eftersom alla sa så olika! Nu har jag dock kollat runt rätt mkt och ovan beskrivna metod som vi även använde när hon hade problem som liten samt nu sista gången, verkar vara det som de flesta rekomenderar.