• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 6 785

iska

Trådstartare
Om du har ett föl som är 3 månader och precis fått bockhov, inte mycket enl mina ögon. Hon står på hela hoven men i en lite udda vinkel och verkar inte ha några problem med att stå och röra sig. Man har på börjat verkning och bockhven är ny (hon har alltså precis fått den). Hur stor är chansen att det bli bra?

Sv: Bockhov

Det går oftast bra om man håller efter det ordentligt. Men gör det helst i samarbete med erfaren hovslagare och veterinär.

Jag skulle säga väldigt stor...
Min ena uppfödning (nu 6 år) hade ganska kraftig bockhov (behandlades med verkning, plastning och stretching), och han är helt återställd. Han gick på tårna en period när bockhoven var som värst, men redan några månader senare var det enda som skvallrade om bockhoven en lite annorlunda form på just den hoven (vilket han har än idag). Stretcha fölisens ben, gärna flera gånger/dag (för att mjuka upp/tänja senorna), och se till att hovslagaren är medveten om hästens problem (jag bytte hovslagare när hästen var 5 månader, och informerade även den nya hovslagaren om bockhoven).
Ett tips jag fick när vi var inne på klinik med vårt föl var att minska ner något på proteinet i fodret, då bockhov uppkommer av att hästens ben växer snabbare än vad senorna i benen hinner med att tänja sig, och med ett något minskat proteinintag så kan man bromsa denna snabba tillväxt något för att ge senorna en chans att komma ikapp

Lycka till!!

Vad glad jag blir:) Fölet är inte mitt men jag e mycket intresserad av det, det enda e ju bockhoven...
Fölt står nu hos sin uppfödare och är ute dagligen och jag litar på uppfödaren kan ta hand om problemet. Då dom haft uppfödning länge och stöt på just detta innan och deras andr ahästar blivit bra.

Fölet är alltså 3 månader nu? Och har precis fått bockhov? Eller kom bockhoven efter 1,5 månad, som du skrev i den andra tråden, eller är det olika föl? Blir lite förvirrad bara?

Gissar att det är lite skillnad på hur det går om:
* Fölet är tre månader och precis fått bockhov
* Fölet är tre månader och fick bockhov när den var 1,5 månad och det åtgärdas nu?

Eller vad säger Ameo som kan sånthär? ;)

Mvh Cissi

Förstår att det är lite förvirrande men nu vet jagl ite mer än innan... fölet är fött i november så det är runt 3 månader, enl uppfödaren har den precis fått problemet (för ca en vecka sedan). Pratade ordentligt med henne i dag när jag va och kollade på det.

Ok, då förstår jag! Läste ju din andra tråd också och undrade lite. Vad är det för ras? Är det en moderlivsimport eller är den tillverkad här? Såg att du skulle få den billigt, tänk bara på att inköpspriset i princip är ingenting mot vad du kommer att få lägga ner tills den är tre år och ska ridas in... Så, köp inte bara för att den är "billig" - bättre att vänta i så fall! :)

Mvh Cissi

Den är tillverkad här och är Svenskt halvblod. Jo jag vet kostnaderna...:( har räknat en del på det och anting blir det detta fölet som jag får billigt eller väntar jag två-tre år men får då köpa ett motsvarnade föl till betydligt högre summa. Skulle tippa att det kanske skulle kosta runt 50 000:- med de egenskaperna och stam detta fölet har. Detta läget jag har nu kommer aldrig igen vad jag kan se i allafall... Så egentligen hade jag inte tvekat alls om det inte varit för denna bockhov som gör mig orolig, jag vill ju att min blivande hästa ska va frisk:)

Se bara till att den ser okej ut innan du betalar några som helst pengar för den, för även om den generella prognosen är ganska bra så går den ju inte ner på individnivå... Det finns alltid en och annan som man misslyckas med även om man gör allt man kan.

Du startade en tråd där jag svarade men sen så startade du en ny istället?

I vilket fall som jag sade i tidigare tråd så tycker jag att du ska kolla över om bockhoven beror på senkontraktur som behöver åtgärdas, elelr om det "bara" är bockhov. Som det lät på dig och vad uppfödaren hade sagt så anade jag senkontrakturstendens,. Fördelen med föl är att upptäcker man det i tid o de får det som unga så går det ofta att göra något åt. Men beroende på orsak och behandling så kan det vägen dit vara mer eller mindre jobbig.

Beror bockhoven på senkontraktur så finns det en risk att det kommer tillbaka igen, men min veterinr sa att det är bättre att de får det när de är föl än 1-2åringar, för då är det inte lika god prognos. Föl blir oftast återställda om det inte är så allvarligt, men precis som med min unge så har jag fått mkt komplikationer efter operationen som tyvärr är tråkiga.

Be en kunnig hovslagare komma ut och titta på hoven och göra en bedömning om åtgärd/prognos, eller låt en bra veterinär titta på den är mitt råd. Ju tidigare man stätter in behandling/åtgärd ju större är chansen att det blir bra.

Mvh Maria

Vad är det för komplikationer du fått efter operationen? Vad är det för operation? Förstärkningsbanden? Är det första eller andra operationen?

Ilska - Vad är det för stam på den lilla?

Vi opererade förstärkningsbandet, dvs gjorde ett snitt i det eftersom hon hade senkontraktur samt av det bockhov. Hon hade inte så jätteallvarligt, men eftersom det inte blev bättre under 8 veckors boxvila och plastad, tå, verkning mm så var vi tvungen att ta till operation. Vi fick hem henne samma dag som hon opererades och det såg jättebra ut! Hon gick på hela hoven direkt och var helt ohalt. Verkade med först vå o sen fyra veckor mellanrum o på två verkningar såg hoven helt bra ut! Tyvärr efter ca tre veckor efter operationen så blev fölis blockhalt, lite svullen o varm i senan och reagerade när man tryckte på den. Hon kunde överhuvudtaget inte trava då hon inte kunde föra fram hoven framåt. In akut till klinik för ultraljud. Det såg inte ut som en vanlig infektion då det brukar vara en mer centrerad rund fläck på bildskärmen, och då brukar de ha feber vilket hon ej hade. Veterinären i samrådan med kirurgen konstaterade att hon har en fått en allergisk reaktion av suturmaterialet, dvs stygnen, inne i benet. BEhandling sattes in med Metacam och Pencillin och efter ca 10-12 dagar så var hon ohalt, doch svullet o varmt fortfarande. Pga alla mediciner så fick hon även ont i magen och det hjälpte inte trots magsårsmedicin. När vi slutade med medicinerna så blev hon bättre med magen men inte helt bra än. Hon var helt ohalt i ca två veckor, under den tiden har vi även lasrat senan då vi tror att svullnaden delvis är en vätskeansamling. Tyvärr så blev hon i förrgår igen jättesvullen i benet och är nu lite halt igen. Nu är svullnaden inte lika enorm men fortfarande svullet o lite halt. Hon ska få någon vecka på sig för o se om det försvinner innan vi sätter in behandling igen. Veterinären har varit ute och tittat.

Så för oss så har det varit en del komplikationer tyvärr. Men så är det ju inte för alla. Dock så var det en annan unge i trakten som opererades en månad innan min för samma sak. Den hade problem att få såret att läka. Såret på min unge är dock jättefint!!

Mvh Maria

Ok, min lilla baby har haft senkontraktur sedan 2,5 veckors ålder och är idag 9 månader.
Förra veckan genomgick hon operation på vänster fram för andra gången, (första gången opererades båda fram) och vi ska på återbesök på måndag.
Hon blir halt om hon är oskodd och hade innan den sista operationen inte trakten i backen på vänster fram. Men nu hoppas jag att det ska bli bra, hovis på Strömsholm är vi gott mod så jag vågar hoppas ett tag till.
Men jag vet precis vad du menar... detta har vart hur jobbigt som helst 9 månaders ÅNGEST så jag håller med, detta elände vill man inte köpa.

Usch vad trist! Hoppas hon blir bra nu då! Min föddes med senkontraktur men då så fick vi bort det genom tetracyklinbehandling. Det kom dock tillbaka i oktober men nu hoppas jag att det inte kommer tillbaka mer! Hur ser din ut i senan efter ingreppet? Svullen o varm eller helt normal?

Hon är tjock i senan över de första operationsärren. De andra ingreppet är så färskt så det går inte att säga ännu, men jag hoppas verkligen att jag inte åker på samma visa som du.
Det är inga garantier att de använder samma suturmaterial som förra gången eftersom jag bytt klinik.

Men hon har inte vart besvärad av den förra operationen, bara hon är skodd så rör hon sig förvånansvärt fint för att ha så strama senor.

Ja jag önskar att jag fått någon paus men det ahr det inte vart, hon har inte vart bra någon gång:( Men hoppas att hon blir det nu

Det var samma visa med Brillan, tetracyklin, plastade tår, tåsko, plasttofflor ja vi har hållt på med allt mellan himel och jord, kommer inte ens ihåg hur många gånger den lilla parveln blivit sövd i sitt korta liv. När hon var riktigt liten sövdes hon för att bli skodd.

Men nu SKA hon bli bra.

Önskar dig verkligen lycka till! Även om jag har haft otur med läkningen så verkar ju din unge ha ett allvarligare "grundproblem". Du får gärna PM:a bilder omdu vill, så vi inte kapar tråden ännu mera!

Det var lite lustigt. När min fick bockhov så fick jag ordinationen att hon skulle röra på sig så mycket som möjligt och absolut ingen boxvila (anvisning från vet efter vi varit nere på djursjukhuset med lillan). Nu menar jag inte att vi skulle jaga runt henne men att hon skulle ut i hagen så mycket som möjligt och ledas dagligen på hårt underlag. Hade det inte hjälp så var våran vet också inne på en operation. Nu löste det sig utan operation och det känns ju bra.

Mvh

Tora

Det finns olika skolor har jag förstått sedan tidigare trådar samt när jag pratat med olika hovisar o veterinärer. Men eftersom min tös hade bockhov pga senkontrakturen så är det viktigt att senan vilar, dvs går de för mkt så blir tåsträckaren väldigt spänd och det blir smärtsamt vilket i sin tur leder till att senan "drar ihop sig" mer elelr hur mans ska säga, dvs det blir värre. Min hade boxvila men skulle gå på promenad på hårt underlag 2 ggr per dag a 5-10 min för att tänja lite.

Tyvärr fick vi direktiv av hovis på första kliniken att ha henne på hårt underlag även i boxen, alltså inget spån/halm förutom i hörnet så hon hade nån stans att ligga. Dessa instruktioner var alltså ifrån en väldigt känd klinik ska tilläggas. Min fölunge fick väldigt ont av detta och mådde väldigt dåligt, det resulterade i en tryckskada på sulan framtill på hoven eftersom hon inte satte ner trakten. Det blev alltså en blödning där. Jag ringde en annan klinik och deras veterinär och hovis blev helt förskräckta! Mjukt underlag i boxen var en självklarhet för att senan skulle få vila och hon skulle slippa smärta i hoven. Detta styrktes även an Agrias vet. Charles Lindberg( eller vad han heter) samt veterinärhögskolan mfl. Först nu började det bli resultat på hoven och fölis mådde mkt bättre, även om vi ändå var tvugna att operera sedan.

Som sagt direktiven verkar vara olika, när fölis hade problem som nyfödd fick jag också veta att hon skulle gå ute massor o på hårt, sen när en hovslagare som är specialutbildad på fölbenställningar kom och tittade på henne så sa han direkt att sätt henne i sandad box /då kan honavlasta genom att doppa ner tån) samt ha henne ute 30 min om dag i paddocken. När han förklarade varför samt visade hur tåsträckarsenan påfrestades på hårt underlag så förstod jag!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 413
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 585
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka