B

Buppisen

När jag köpte min förra häst såg jag ett ärr på hans v fram. Ägaren visste inget om det och han markerade inget så jag köpte honom. Jag kontaktade uppfödaren efter ett par månader (kul att få se fölisbilder) och fick veta att hästen föddes med bockhov som åtgärdades omedelbart.

Har funderat fram och tillbaka på det genom åren o tänkte nu passa på o fråga om någon har erfarenhet av bockhov? Om den åtgärdas, påverkar det hästens framtida hållbarhet?

Hästen i fråga tävlades upp t 130cm, fick sedan kotledsinflammationer o hovledsinflammationer fram... problemen var störst på v fram! Dömdes ut pga spatt på h bak när han var 15.
Kan det vara relaterat?

Sv: bockhov

ungefär såhär står de i min bok:

Orsak/Symptom:

Kronisk förlöpande kontraktur i den djupa böjsenan. Även skelettstörningar kan orsaka tillståndet där hovväggen blir konkav, trakterna höga och en tåvinkel på mer än60 grader, samt att kronranden blir uppdriven framtill. Djupa strålfåror och ingen belastning på strålen.

Behandling:

Sjukbeslag såsom tåsko, näbbsko eller bygelsko. Energitillförseln bör minskas.
Föl som inte svarar på behandling bör opereras där man skär av djupa böjsenans förstärkningsband.

står dock inget om hur det kan påverka hästen i lång aloppet. men har han/hon tävlat osv med kanske lite för dåliga ben KAN de tju såkalrthamed det att göra.. men det kansk enågon annan kan svara bättre på?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 876
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023