Bockhov!!!

J

jezzie-

Hejsan! Någon som vet ngt om bockhovar? Jag har en foderhäst med bockhov, och jag vill få så mkt info om det som möjligt innan jag åker i väg o rönkar honom, innan jag köper han. Har hört så himla mycket. En del hovslagare säger att det finns inget forskat, men att det är många som får hovbensrotation av bockhov när de blir några år. Vad kommer det sig av att de får bockhov? vissa säger att det är ärftligt, andra säger att det kommer sig av att hästen har för korta böjsenor,och då går på tå och får sliten tå och höga trakter. Andra säger att det kan vara fel på hovbenet och att man måste rönka för att se hur det ser ut för att kunna sko hästen rätt. HJÄÄÄÄL mig......vill så gärna ha han, men varken jag lr ngn i min närhet lr ägaren har någon vidare kunskap om detta. Vill ju inte köpa en häst till överpris, och sen om några år så har han pålagringar i det andra benet tack vare att han har gått konstigt med bockhoven. (Vissa säger att de kan få pålagringar i det benet, där de inte har bockhov, av att de har bockhov på de andra...)
Tacksam för lite råd, lr ngn bra informationshemsida. Har letat men hiitar inte så värst mkt.
MVH Jessica :confused:
 
Sv: Bockhov!!!

TACK! nu har jag lite att gå på när ägaren kommer, och när jag ska till rönken kan jag ju rådfråga mera där. Men borde det inte va så att en bockhov drar ner priset. I mitt fall så är det en "allvarlig" bockhov, som för tillfället funkar bra, men om några år så vet man ju alldrig vad som händer med skellettet och muskulaturen???
 
Sv: Bockhov!!!

Jag tycker att priset borde reduceras, hur mycket är väll vad man tänkt göra med hästen.

Och jag kan varmt rekomendera att ha hästen barfota, dock får du avgöra det själv för det är itne alla hästar som har/får samma förutsättningar som min häst hade!
 
Sv: Bockhov!!!

ja jag får prata me ägaren om priset efter rönken,när vi vet vad den visar. Skulle gärna ha han barfota, men han är så himla ömfotad. Hade han barfota i sommar. gick bra ett tag men sen var det hovbölder på rad!!!
Jag o min hovslagare har diskuterat ang barfota på framfötterna idag, och sätta skor på bakfötterna. Ska ev köpa boaboots å ha fram, i några veckor så fötterna får vila från skor o sömm. Vad tycker du? Måste ha boots om han ska vara barfota, annars så pajjar fötterna ännu mera. Har även diskuterat vissa olika sorters värkningar för att kunna ha han barfota, men tyvärr verkar inget passa honom, då hovarna är i så dålig kvalitet. Vad har du för häst då?dåliga hovar?
 
Sv: Bockhov!!!

Enligt min hovslagare (som säger precis vad han tycker och tänker... ;) ) så ska man absolut INTE köpa en häst med bockhov eller anlag till bockhov. Vi har en bloding med tendens tilla tt få bockhov när hon går barfota och enligt hovis var det INGENTING att satsa på... Inte för att vi brydde oss så hårt inte, men jag skulleinte köpa på mig en häst med bockhov om jag visste om det innan.

Jenny
 
Sv: Bockhov!!!

Kan bara hålla med.........

Köp inte ett problem!
När man köper häst, så kommer, rent statistiskt, problem att komma på vägen.
Att köpa ett problem från start är, enligt min åsikt, korkat.

Ok, om du nu hade ett specialintresse av att rehabilitera bockhovshästar,
men nu tror jag inte att du har det.
(T ex min mäster köpte ett riktigt extremfall till bockhovshäst för ett antal år sedan, som idag, tack vare hans yrkesskicklighet, funkar mycket bra)
En bockhovshäst kan mycket väl fungera alldeles utmärkt, men utgången kan likaväl bli den motsatta...........

Hug your horses!

/Mike - Som får se en hel del bockhovar under utbildningen, både på klinik och stall......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bockhov!!!

Hade en häst på ingång med bockhov. Efter diskussion med veterinären avslutade vi de funderingarna då hon direkt sa att det inte var något att satsa på. Många tårar, mycket arbete och en uppsjö pengar - utan någon garanti att hästen skulle bli bra/bättre eller ens kunna gå utan lidande.
 
Sv: Bockhov!!!

tack för era inlägg. Vet mkt väl att det är ett problem. Och det har varit ett problem i ett år nu. Med som sagt mkt pengar tårar. Men grejjen är den (nu låter jag väll inte så smart....) att när den som nu äger honom köpte han så syntes nästan inte bockhoven. Men när hästen kom i hennes ägo, så blev han inte så mkt skött. Hon köpte två stycken samtidigt, och enligt henne själv så var det inte "kärlek" med denna kuse. Hon hade han ett tag, kanske ett halvår. Och under den tiden så bytte hon stall fem gånger. Efter ett halvår bestämde hon sig för att sälja. Han kom tillbaka illa kvickt. Varför är inget som jag vet. Andra gången blev han såld upp till nordnorge, stod på transport ända upp utan paus. Efter ca en vecka ringde den nya ägaren och sa att hästen var påväg tillbaka till oslo. (Ägaren bor i norge). Vart en hel del bråk och tjaffs, då det egentligen inte fanns ngn anledning att han var påväg tillbaka. Så hon hämtade honom i oslo på ett stort travstall, och fick ingen kul överaskning. Hästen var full av brännsår på hela bak kärran o i stort behov av nya skor. Hem med hästen, o ringde o fråga va f-n som hänt.Hur han kunde ha brännsår, o varför hoavrna såg ut som de gkorde på en så kort tid. Då hade de försökt att tömköra eller köra honom, kom inte fram vilket. Hovarna ble dä inge svar på. Hon hon hade klart och tydligt gjort klart för köparen att han inte var inkörd. Tre dagar senare ringde polis skolan och sa att de ville ha han på prov i två veckor. Så då var det bara på transporten igen. Efter en vecka med hårda pass på asfalt, och test på polis skolan så var han påväg tillbaka igen, med orden att han hade för dåliga hovar, och visade hälta på alla fyra. Tro faaan att han gjorde det efter flera hundra mils resor hit och dit. Efter polis skolan så var han hemma hos sin ägare i en månad ungefär. Sen kom han till mig. Var inte förens efter ett tag som hoven började krångla.
Men det jag vill säga med allt detta är, att jag och min hovslagare tror att det kan ev bero på alla dessa resor, dålig mat (vilket jag vet att han fick hos ägaren.) Är egentligen inte dålig mat, men när man mixtrar med foderstaten hit och dit som man själv tror, med en massa olika foder så är det klart att det måste påverkas ngnstans.
Efter ett tag så upptäcktes det en massa fistelgångar i bockhoven, av en massa hovbölder. Ringde till ägaren som tog kontakt med alla köparna, och det visade sig att de hade haft hovböld på han, skärt den, och sen så hade de ju skickat tillbaka honom pga andra anledningar. Av mina erfarenheter så är det väll inte bara att skära en hovbäöld o sen skita i det?man ska väll hålla lite rent ett par dagar,o lite uppsickt, å sen vara som vanligt????lr är det fel?
Alltså:::Jag tror att pga dålig mat, stora påfrestningar och dålig vård, så har det blivit som det blivit med denna hoven. Den har blivit mkt bättre och har funkad väldigt bra, tack vare min hovslagare som alltid ställer upp, och vi har tävlat lättare dressyr med framgång.
Nu är frågan: Tror ni att min teori kan stämma??? då hoven idag är bättre, och det största problemet igentligen är att han är en stor busig klumpeduns som gärna trampar av sig allt vad skor heter.
Jag vet att en bockhov kan ge mkt konsekvenser efter ett par år, och jag vill att priset på han ska bli där efter.

HJÄLP::::: som sagt tror ni att våran teori kan stämma?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 824
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 913
Senast: JennyLz
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 750
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp