Sv: bockhov
Precis som redan sagts så tar det tid att åtgärda bockhovar, det går inte att göra allt på en gång utan hästen får verkas ett antal gånger under en tidsperiod.
Tå skor kan mycket väl hjälpa till eftersom hoven kommer att slitas mer i trakten, frågan är ju också varför det blivit så, eller är det en medfödd defekt som inte justerats i tid?
Har du talat med fler än en hovis? Din kanske är jätteduktig men bockhovar dräller det inte av som tur är, kanske lite ovan o tar det försiktigt för att inte skada i onödan?
En liten kommentar till migo, jag tycker det är bra med barfotagång, men jag tycker också att en riktigt utförd skoning är bra i många fall, men att fanatiskt hävda att det ena alltid är rätt och det andra alltid är fel är trångsynt på gränsen till enfald.
Missförstå mig rätt, jag kallar dig inte enfaldig, men försök att lyssna på båda "lägren" det finns mycket kunskap att hämta, alla barfotaverkare är inte gudar o alla hovslagare är inte inskränkta hovmekanikhämmare!!
När någon ber om råd gäller det att ge ett korrekt (så långt som möjligt utan att se i RL) förslag utan att för den skull utesluta andra möjligheter.