• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nikita 28
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 10 087
N

nikita 28

hej!

Jag har en två åring valack som har bockkhov. Hovslagaren har verkat den men det ger inte så bra resulatat. Han har haft också en tåsko men han gick på tå och inte nötte trakten.
Vad ska jag göra? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bockhov

Jag har ett 10 årigt sto som haft en bockhov och jag provade också med tåsko men som för dig så gick det inget bra heller. Mitt problem löstes genom att en AANHCP verkare kom ut och slängde av skorna och vipps några månader senare så är den nästan som normal!=)

min häst blev opererad för denna åkomma vid åtta års ålder, hon är nu nästan helt igång igen efter operationen 26/7-04

Bockhov tar lång tid att utveckla..det sägs att den direkta orsaken är kontraktur i böjsenorna samt olika skelettstörningar. Vid skelettstörningar brukar bockhov drabba båda framfötterna. Tåsko är ett beslags som brukar användas vid bockhov, men även näbb eller bygelskor alltefter graden av förändring på hoven. Prognosen brukar vara ganska god vid tidig insatt behandling. Vanligen uppträder bockhov vid 4-12 månaders å¨lder...har ni hållit på så länge med hästens bockhov ?? Man brukar även minska energitillförseln till hästar med bockhov.

ta av skorna, och få en utbildad barfotaverkare(ej hovslagare!)att ta sig en titt på din häst...skor gör bara saken värre!!

Och det vet du va ? Himla idiotiskt uttalande...du dizzar ju presis hela hovslagarkåren...du kan ju inte hårddra ALLA över en kam som du gör...sedan anser jag du gott och väl kan utveckla ditt intiligenta svar lite mera... :mad:

hej:)
jo, jag hårddrar.

utveckla: en häst med bockhov har höga trakter=ont i fötterna=spänningar i kroppen. de ställer då in benen under sig, får ännu ondare, ännu högre trakter, och den onda cirkeln är igång. om man då dessutom slår på en sko, så hindrar man den lilla lilla rörelsemöjligheten en redan kontrakterad hov har, och gör saken ännu värre.

att återställa hovens naturliga form, samt ge den en chans att återfå sin hovmekanism är inte alls långsökt.

att tro att en sko någon gång kan hjälpa en hov är som att tro att man blir frisk av alvedon... :crazy:

Vad bockar och bugar du åt då ? Har du inget mål i munnen eller ??

Det beror helt på vad man ska uppnå med en sko...eller hur ? samma med din dåliga jämförelse med alvedon. Märkilgt att så många skador och åkommor botats både genom specialbeslag samt barfotagång. Barfotagång är inte alltid en lösning likaså skor...man får beakta den enskilde individen...vilket inte du verkar göra, eftersom du anser alla hästar vara en och samma individ med samma egenskaper. Samma gäller hovslagare och sk barfotaverkare...det finns 2 sidor av dessa yrkesgrupper...ibland är dom bra ibland inte...men att dizza alla världens hovslagare, vilket jag starkt misstänker du INTE träffat...är ju ganska magstarkt..

Precis som redan sagts så tar det tid att åtgärda bockhovar, det går inte att göra allt på en gång utan hästen får verkas ett antal gånger under en tidsperiod.
Tå skor kan mycket väl hjälpa till eftersom hoven kommer att slitas mer i trakten, frågan är ju också varför det blivit så, eller är det en medfödd defekt som inte justerats i tid?
Har du talat med fler än en hovis? Din kanske är jätteduktig men bockhovar dräller det inte av som tur är, kanske lite ovan o tar det försiktigt för att inte skada i onödan?

En liten kommentar till migo, jag tycker det är bra med barfotagång, men jag tycker också att en riktigt utförd skoning är bra i många fall, men att fanatiskt hävda att det ena alltid är rätt och det andra alltid är fel är trångsynt på gränsen till enfald.
Missförstå mig rätt, jag kallar dig inte enfaldig, men försök att lyssna på båda "lägren" det finns mycket kunskap att hämta, alla barfotaverkare är inte gudar o alla hovslagare är inte inskränkta hovmekanikhämmare!!
När någon ber om råd gäller det att ge ett korrekt (så långt som möjligt utan att se i RL) förslag utan att för den skull utesluta andra möjligheter.

är inte bockhov något som de föds med? :confused: (vet inget om sånt här)

kan hästar "utveckla" bockhov? men det märker man väl innan det blir en ordentlig bockhov?

:confused: :confused: ;)

Dom kan utveckla bockhov, men risken minskar ju mer färdigväxt hästen blir.

hej!
hur mycket kostar ungefer en operation for bockhov?

Nu är det ju så att eftersom bockhov är ett problem pga senkontraktion så är det inte alltid enbart verkning som hjälper.
Ibland måste man in och operera senorna.

Jag tycker det låter lite konstigt endå att din häst går på tån med tåsko. Har ni verkat ner trakten för mycket då eller? Man måste ju vara försiktig när det gäller senorna så att man inte ställer om för mycket...
Vet du om din häst kan gå barfota?
Har du haft ute en vet?
Har du pratat med olika hovslagare?

Jag fick dessutom hjälp av en epuiterapeut när det gällde min häst eftersom det påverkar egentligen hela kroppen med en bockhov...

OCH VAD GÄLLER BARFOTAGÅNGENS VARA ELLER ICKE VARA KAN NI VÄLL FÖR F*N TA NÅN ANNANSTANS!! Det finns tom en egen tråd för det....

Cecely skrev:
Jag fick dessutom hjälp av en epuiterapeut när det gällde min häst eftersom det påverkar egentligen hela kroppen med en bockhov...

QUOTE]

Jag skulle i stället vända på det och säga att kroppen kan framkalla bockhoven i vissa fall,spec på vuxna hästar där tex en skada kan vara orsaken till bockhoven,det är ett symtom på nåt annat som spökar..
Den avlastar ett smärstsamt område och bockhov blir följden.Man måste alltså hitta orsaken innan man kan bota symtomen helt!

Fast enligt min equiterapeut så var min bockhov problemet till allt ont.
Men jag hänger med i det du säger! Oftast så är ju hovavvikelser ett sekundärt problem.

Åk till en riktigt duktig veterinär och röntga hästen om du inte redan gjort det! Då ser de om det verkligen är bockhov eller om det är något annat problem med senor och skelett. Tåskor kan göra andra åkommor i benen mycket värre, då det kanske inte är bockhov om ni inte märker någon större skillnad trots behandling?!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka