• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nikita 28
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 10 087
Sv: bockhov

Mitrolle skrev:
Nu är det ju så att eftersom bockhov är ett problem pga senkontraktion så är det inte alltid enbart verkning som hjälper.
Ibland måste man in och operera senorna.

vad är senkontraktion?*förvirrad*
senor kan ju inte bli kortare?

En liten kommentar till migo, jag tycker det är bra med barfotagång, men jag tycker också att en riktigt utförd skoning är bra i många fall, men att fanatiskt hävda att det ena alltid är rätt och det andra alltid är fel är trångsynt på gränsen till enfald.
Missförstå mig rätt, jag kallar dig inte enfaldig, men försök att lyssna på båda "lägren" det finns mycket kunskap att hämta, alla barfotaverkare är inte gudar o alla hovslagare är inte inskränkta hovmekanikhämmare!!
När någon ber om råd gäller det att ge ett korrekt (så långt som möjligt utan att se i RL) förslag utan att för den skull utesluta andra möjligheter.

hej!
jo,det är väldigt lätt att bli trångsynt :crazy: är det säkert själv en hel del...
sen är det bevisat att skor gör mer skada än nytta ;)

det någon sa att skor botat hovsjukdomar...det är inte sant, skor gör hästen användbar, inte frisk!

//Migo- trångsynt men lyssnar på fakta!

det ena ger väl det andra skulle jag vilja påstå... med min häst så blev det så att senorna blev förkortade pga bockhoven, eller var det tvärtom??? Vad kom först, hönan eller ägget? Jag menar, det ena utesluter inte det andra...

_carmenzita_ skrev:
det ena ger väl det andra skulle jag vilja påstå... med min häst så blev det så att senorna blev förkortade pga bockhoven, eller var det tvärtom??? Vad kom först, hönan eller ägget? Jag menar, det ena utesluter inte det andra...

hmm, nej för senor kan inte bli kortare. detsom kan hända är att muskeln som färster senan blir kortare= spänd. oftast är det för att hästen har ont, och undviker smärtan gemon att spänna sig.

Migo skrev:
hmm, nej för senor kan inte bli kortare. detsom kan hända är att muskeln som färster senan blir kortare= spänd. oftast är det för att hästen har ont, och undviker smärtan gemon att spänna sig.

Bockhov i föl/unghästperioden är oftast förknippade med en förstramning av förstärkningsbanden till böjsenan och en successiv förkortning av böjsenan. Om det inte lyckas med tåsko/verkning under några månaders försök bör en sådan häst snarast opereras. Eftersom skelettet utvecklas hos den unga hästen kan skelettförändringar som inte går att återställa uppstå om man väntar för länge

precis så var det för min häst, hovvården sköttes inte av uppfödaren, jag insåg den inte i tid, men tack och lov har det gett resultat, trots op. vid 8 års ålder

Min ena häst har oxå utvecklat näst intill bockhov på ena frambenet pga olika skador i andra ben + att han blivit felbehandlad o gått med hovledsinflammation länge (blev behandlad i kotleden av en veterinär men det visade sig vara hovleden...) + ideliga tappskor pga att höger framben inte har hunnit undan bakbenet.
Nya veterinären har rekomenderat ringskor till honom, men jag tycker att hästen är nu än mer uppdragen i trakten.
Hela hästen är "förkortad" i muskulaturn på höger sida från örat ner i bogen/benet pga de tidigare problemen. Vet inte om hovslagaren verkar honom rätt? Skillnaden mellan framfötterna verkar större nu (storleksmässigt+vinkeln) + att han är mer halt (lite går att värma/massera/linimenta bort).

Har ni ngn erfarenhet av detta? Hur mkt kan man verka på trakten var gång? :confused:

Fick en fundering om man kunde ha en tjockare sula på det dåliga benet för att kompensera snedheten? Går det? Kan man verka höger fram typ var annan, tredje vecka för att sakta fixa vinklar osv? (sköra hovar)

Travhästar byter ju skor o balanseras ofta mkt, skulle en travhovis ha mer "kunskaper" om sådana här problem?

Har snart tid hos veterinären igen, suck :cry: , men det är ju alltid bra att ha tänkt innan o kollat med andra lösningar...

Hej Whiskey!

Jag vet att det skrivits om det tidigare i tråden, med en del ilskna reaktioner till följd... men din historia är allt för lik min Asterixs för att jag ska kunna låta bli att skriva;
Min shetlandsponny Asterix har blivit behandlad för en bogledsinflammation på höger fram. Det är en lång historia :cry: och det fanns stunder då jag trodde att jag skulle tvingas avliva honom. Men nu 1 1/2 år efter 1:a tuppkamsbehandlingen, så har jag en pigg och glad liten herre i hagen, som haltar mindre för varje vecka :banana: !!

Jag har ingen erfarenhet av bockhov som ställd diagnos, däremot har jag erfarenheter av dels dåliga hovslagare :devil: och bogledsproblem och hovproblem till följd. Asterix har succesivt fått olika vinklar på framhovarna - olika från hov till hov, alltså. Höger hov har varit mycket mindre än den vänstra, och trakterna har blivit högre och högre. Till slut såg det ut som om han hade en fyrkantig träbit till hov, istället för en normalt formad :crazy: . Som om inte det var nog rekommenderade man på kliniken att han skulle gå skodd med felvända järnskor, för att han skulle rulla över lättare och därmed avlasta bogen. Alltså byggde man på ytterligare i trakten. Till slut gick han på tå med höger fram, och avlastade sitt framben i precis allt han gjorde - alltid med tån ner, och utan att belasta trakten. Det behövs inga större kunskaper om häst-anatomi för att inse det felaktiga i det här - hela hästen var spänd som en fjäder och höger bog såg allt annat än normal ut (muskelförtvining bl.a.), för att inte tala om hur rörelsemönstret förändades!!

Räddningen för min ponny (och för mig, som höll på att mista förståndet i allt elände) blev att jag kontaktade en barfotaverkare som är utbildad i USA enligt AANHCP. Han har varit här och verkat Asterix en gång i månaden i tre månader nu, och du kan inte tro vilken skillnad det är på hästen!!!!!!!!!!!!!

Hovarna är fortfarande olika, men minimalt, och det kommer att bli bra, men vi får ta lite i taget. Trakterna som tidigare var fem cm höga på höger framhov är nu lite drygt 3,5cm och vinklarna är inte efter någon hovvinkelmätare men efter Asterix anatomi. Och det allra bästa av allt är att han nu knappt haltar längre :bow: :bump: :banana:!!!

Jag vill inte ge mig in i debatten om barfotaverkning alt. hovslageri. Det är inte min uppgift att försöka omvända världen i det avseendet, lyckligtvis. Men jag har endast dåliga erfarenheter av skodda hästar, och som sagt, att få verkat min lilla ponny enligt AANHCP-metoden, räddade honom.

Hoppas att du hör av dig om det är något du undrar övar - pm:a gärna! Och lycka till med din häst!! Jag vet hur det är, tro mig!!

Pm:at! :)

Har faktiskt funderat på barfotagång på ett eller annat sätt. När han gick barfota på betet återtog hoven lite av sin naturliga form av sig självt...

Gå in på hemsidan http://www.friskahovar.se/ sen tar du kontakt med en av personerna som finns närmast dig. Min häst har blivit jätte fin efter dom tog hand om min. MvH // Therese

Hej. Min häst hade bockhov i flera år. Vi var hos varenda vetrinär man kunde vara hos. Varenda vetrinär dömde ut honom på grund av bockhoven. Men jag vill inte avliva honom för han måde så bra. Efter letade fick jag fick jag uppgifter om barfota saken. Och kontak dem. Nu efter några månder är han fullt ridbar, han är lyckligare än någon sin.
Dom hovslagar som jag hade, sa att min häst skulle få leva med det i resten av livet och vetrinärena sa att han aldrig kommer att bli ridbar igen. Men av mig förvånning vart han helt frisk!
Vad är vetrinären till för?

nikita 28 skrev:
hej!

Jag har en två åring valack som har bockkhov. Hovslagaren har verkat den men det ger inte så bra resulatat. Han har haft också en tåsko men han gick på tå och inte nötte trakten.
Vad ska jag göra? :confused:

Har hästen haft bockhov sedan fölstadiet eller är det något som uppkommit som 2 åring?

Om det plötsligt utvecklats nu får man nog först utreda om hästen har ont någonstans i detta ben vilket gjort att den fått en senkontraktur som medfört en bockhovsbildning. Då måste grundorsaken åtgärdas om möjligt. Det låter som det är en ganska grav senkontraktur då hästen står på tå. Ta absolut inte av någon sko i detta läge då det kommer att få till följd att då hästen belastar tån så mycket kommer det bli separationer i lamellranden osv av det onormala trycket och hästen får ännu ondare. Hovbenet är förmodligen roterat och hovbensspetsen behöver troligen skyddas från underlaget med hjälp av en sko.

På föl och unghästar med denna åkomma har en operation då man "skär av" djupa böjsenan förstärkningsband oftast en god prognos om det inte gått för lång tid. det finns även exempel på äldre hästar som opererats och som fungerat bra efter. I ditt fall låter det som du skulle behöva söka upp ett bra djusjukhus eller klinik som är duktiga på detta för att få hästen ordentligt undersökt.
Om de inte hittar något annat fel och det verkar så allvarligt som du beskriver skulle inte jag tveka på operation.

Lycka till!

_carmenzita_ skrev:
min häst blev opererad för denna åkomma vid åtta års ålder, hon är nu nästan helt igång igen efter operationen 26/7-04

Hur har det gått med din häst efter operationen? Det vore intressant att veta då hon var så gammal som 8 år vid op.
Svara gärna!

Magallanes skrev:
Hej. Min häst hade bockhov i flera år. Vi var hos varenda vetrinär man kunde vara hos. Varenda vetrinär dömde ut honom på grund av bockhoven. Men jag vill inte avliva honom för han måde så bra. Efter letade fick jag fick jag uppgifter om barfota saken. Och kontak dem. Nu efter några månder är han fullt ridbar, han är lyckligare än någon sin.
Dom hovslagar som jag hade, sa att min häst skulle få leva med det i resten av livet och vetrinärena sa att han aldrig kommer att bli ridbar igen. Men av mig förvånning vart han helt frisk!
Vad är vetrinären till för?
Veterinärer är till för att ställa rätt diagnoser och hitta felet som orsakar hästens bockhov.Vad fick du för förklaring?
Jag tvivlar på att nån hovslagare orsakat din hästs bockhov,om du anlitat nån vettig hovis,och att du verkat hästen ofta förut oxå..;)

Vill inte vara pessimist men ..är det inte lite väl TIDIGT att friskförklara din häst?
När hästen kan gå för fullt under en längre period utan att ha minsta tendens till att symtomen kommer tillbaka,då är din häst frisk.
Tycker det är lite tidigt att tro att hästen är fullt frisk,när man hör hur allvarliga problem din stackars häst har haft..:crazy:
Jag tvivlar på att alla veterinärer är totalt pantade,jag tycker OL är väl snabb att friskförklara vissa hästar genom att ge hästägare ett löfte som kanske inte alltid faller väl ut..
Det är helt korrekt att verka hovarna ofta och lite,men det är inte alls säkert att ORSAKEN till bockhoven går att bota,utan SYMTOMEN döljs bara.
Det ser bättre ut för ögat,och självklart mår hästen bättre av täta verkningsintervaller,missförstå mig inte nu;) !!Men om inte orsaken till problemet går att bota,så är det inte alls säkert att hästen är fullt ridbar framöver iallafall.

Om hästen har en kronisk skada som gör att en hov blir bockhov,kanske inte din häst håller för ridning iallafall.
Men du gör helt rätt i att verka hästen ofta.Det underlättar för din häst.
Och jag hoppas du har rätt att din häst nu är fullt frisk,så den slipper ha ont av nån ev gammal skada när den nu åter rids.

Aha! Jag fick nog en liten "uppenbarelse" :idea: Mitt sto har en antydan till bockhov på vänster fram, har en höger bog som krånglar och stelnar till om hon inte mjukar upp den med regelbunden motion. I vintras fick hon en hornklyfta på höger fram, kan det alltså vara så att hon haft tex en hovböld på höger fram eller ngn annan skada som hon avlastat och då alltså fått bockhov?
Beror en hornklyfta på att det varit en hovböld tidigare eller är det ngt annat? och kan en bockhov "gå tillbaka" av sig självt om hästen s.a.s. blir frisk igen?

MIGO har faktiskt rätt där jag hade en arab som hade bockhov vi tog av skorna och hon blev as bra. och nu har jag ett fullblod som har bock hov och samma där vi tog av hans skor han han går mycket bättre och det ser faktiskt ut somom den kommer räta till sig:):)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka