Bockhov - finns hopp?

B

Brillan

Jag har en fölunge som fått bockhov på ett av sina framben. Hovbenet ligger inte riktigt vertikalt men nästan, sulan är tunn och mjuk vid hovbensspetsen och hon är naturligtvis jätteöm = halt.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

Hur vanlig är det att hovbenet perforerar sulan?

Sv: Bockhov - finns hopp?

Har veterinär och/eller hovslagare tittat på den? Vi hade ett föl i stallet som fick opereras för bockhov förra året. Han opererades precis efter midsommar och visades på fölvisning i mitten av augusti med 7:or på benen och ingen kommentar om bockhov, så han blev helt bra. Det är viktigt att man åtgärdar problemet snabbt med veterinär och en duktig hovslagare.

Försök få det åtgärdat så fort som möjligt. Det är enklare med ett föl eftersom hoven dels är mindre, sen blir det inte samma belastning som på en stor häst... Lycka till!

*KL*

Hur gick det med fölet?
Blev den bra från bockhoven? :)

// M

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka