Böcker om hundträning - vilka?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 834
G

Generalen

Vilka böcker om hundträning är ett "måste" för dig, både när det gäller inspiration eller bara lära sig något nytt? Varför?

Jag söker efter bra, lättbegripliga guider när det gäller inkallning, vardagslydnad, tävlingslydnad och böcker inom bruks, t ex spår. Nu är ju min lilla flicka bara 8 veckor och har endast varit hemma några få dagar, men det är en tuff brud och jag kommer behöva en del hjälp på vägen eftersom det är min första brukshund! :)

(Ja, jag ska givetvis gå kurser också :p)

Sv: Böcker om hundträning - vilka?

Just det, det var du som hade skaffat den där ursöta boxertiken va?:laugh:
Viktiga böcker i min bokhylla är;
Inkallning (är så mycket mera) - Memea Mohlin
Med sikte på 10an - Kenth och Niina Svartberg
Kontaktkontraktet - Eva Bodfält
Hundtränaren 2009 är också bra!

Lycka till med nya valpisen nu!!

Jajamänsan, och hon är en utmaning vill jag lova :D. Tack för tipsen! :laugh:

Jag kan rekommendera Memea Mohlins böcker! Står mycket vettigt och dom är väldigt pedagogiska och logiska! :)

Om du vill ha en otroligt omfattande bibel med fokus på lydnad, etologi och det mesta som rör hundar så är "Lydnadsträning i teori och praktik" riktigt jäkla bra enligt mig.:)

Annars håller jag med ovanstående.

Kontaktkontraktet - Eva Bodfält

Den här läste jag mycket i när Faiza var valp och jag tycker den är väldigt pedagogisk och bra som första bok när hunden är liten. Man får bra tips på övningar som passar valpen och sedan tycker jag även att man får in "tänket" så att träningen blir rolig och man får en bra grund att bygga vidare på.

kl

Tack så mycket för tips alla! Ska nog beställa hem de som föreslagits, har lånat en del böcker också från biblioteket. Synd att bibban här är så dåligt uppdaterad, fanns få bra böcker och de flesta har många år på nacken. Hittade endast två om boxer som båda var från 70-talet... :crazy:

Fler tips är välkomna!

Senast ändrad av en moderator:

En bok som endast är något år gammalt (okej då kanske ett par år ;) ) Är Jörgen Thynells "Grunden med/för Hunden".

En bra bok med lite ny-gamla vinklingar och hantering och träning blandat med många års erfarenhet och anekdoter.

Inget världsomvälvande, men en bra ny bok!

/Ulga

Jag har ett par böcker som jag bara inte vill vara utan!

"Nosarbete - en bok om spår och uppletande" av Maria Hagström.
"Lydnadsträning i teori och praktik" är helt strålande.
"Med sikte på tian" av svartberg är också kanon.

En trevlig lättläst bok som visserligen inte handlar om tjänstehundsdressyr, men väl om uppfostran och aktivering är Min Bästa Vän av Marie Hansson (hon som introducerade agility i sverige).
Vet flera uppfödare som använder denna bok i sina "valp-startpaket", dvs som valköparen får med sig vid köpet.

Den är så gammal att den kan till och med finnas på bibblan :)

Jag kör stenhårt på "din hund" & "din hund fortsätter" av Gunvor Klinteberg- Af Järverud-Sven Af Järverud!

Kontaktkontraktet är min största skatt i hundhyllan, den har dessutom nu kommit ut i ny upplaga. (Nån som vet om det är stor skillnad på den mot den senare?)

Just nu läser jag "Skjut inte hunden" av Karen Pryor och jag har aha-upplevelser på rad...! :idea: Operant inlärning med positiv kontra negativ förstärkning, eller på svenssonspråk: hur man visar hunden på ett trevlig sätt vilket beteende som lönar sig och är önskvärt. Jag har inte läst klart den än men rekommenderar den ändå. :)

Båda böckerna är inspirerande och får mig att vilja kliva upp ur soffan och träna med vovven. Känner jag för att sätta ut kräket på blocket och börja med hamsteravel istället så läser jag lite i kontaktkontraktet och inser hur kul det är med hund ändå.

Boxrar är ju lite speciellt och har en del luriga fasoner med sig som är rasspecifika, så vore jag dig skulle jag också satsa på en bra bok om just den rasen. :)

Senast ändrad:

Boxrar är ju lite speciellt och har en del luriga fasoner med sig som är rasspecifika, så vore jag dig skulle jag också satsa på en bra bok om just den rasen. :)

Jo, och så var det ju det där med att hitta en bra bok om boxer... :crazy:. På stadsbiblioteket här fanns det som sagt endast två, båda från 70-talet, och jag har ingen aning om vilken bok som kan tänkas vara bra. Får kolla med min uppfödare om hon kan tipsa om något eller se om jag kan hitta nått boxerforum någonstans! Tack för dina tips! :laugh:

Glad påsk alla :D

SKJUT INTE HUNDEN :love: Mkt, mkt bra bok!

Från valp till vuxen hund -Basic bok om allt! Åsa nånting heter hon som skrivit den, tro de va så.. :)

Sen är ju Memea Mohlin´s böcker bra..

Åsa Ahlbom.. Det är väl hon som kör med linträning för allting?
Från 8 veckors ålder.

En annan inspirationsbok för mig är Klickerträning för din hund av Morten Egtvedt och Cecilie Köste.

Ja så hette hon.. :) De enda som stod i boken om linträning va när man skulle träna inkallning. Va jag minns iaf, de va typ tre år sen jag läst den.

Användning av lina under inkallnings träning kan jag ju starkt rekommendera.. Lärde mig de av en vän o de är nog de bästa o effektivaste sättet att få in en bra 110% inkallning på. Inte tävlingsmässig då utan vardags inkallningen, som alltid ska funka oavsett om de finns saker att jaga, valla osv. ;)

Jag har för mig att de har en liten lin-stump ("slips") på valpen överallt, för att kunna korrigera alla fel den kan tänkas göra.

Men jag har inte lika positiv erfarenhet av inkallningsinlärning med lina som du har.
Mina hundar brukar snabbt lära sig känna om de har lina på eller inte :)

Jag har för mig att de har en liten lin-stump ("slips") på valpen överallt, för att kunna korrigera alla fel den kan tänkas göra.

Men jag har inte lika positiv erfarenhet av inkallningsinlärning med lina som du har.
Mina hundar brukar snabbt lära sig känna om de har lina på eller inte :)

Va säger du.. ? Va e de för nått? JA nått sånt stod de ingenting om iaf.

Jo du samma här.. Men har man BC i hunden så lär man sej en del knep, gäller att vara smartare. De största misstag jag ser folk göra är att de använder linan som koppel, BAra ta i linan när hunden inte lyssnar på inkallningskommandot (korrigera)..
Sen har jag iofs hört talas om hundar som kände linan trots massa smarta knep.. Så nog finns de säkert såna hundar också.

Jag lyckades iaf få mej nog många inkallningar med störning där jag korrigerade om hon inte lyssnade.. O efter de har hon fattat att säger jag stanna så stannar man o så kommer man till matte. :D

Va säger du.. ? Va e de för nått? JA nått sånt stod de ingenting om iaf.

För skojs skull rotade jag rätt på boken i min bokhylla och bläddrade lite i den. På sidan 152 (min är tryckt 1998) står det:
/citat/ "Jaga aldrig en valp som stulit något. Sätt på den en kort lina , en "slips", tills du har byggt upp valpens förtroenden för dig i bytessituationer" /slut citat/

Är ganska säker på att det står om "slips" på andra ställen i boken också, eftersom uppfostran med hjälp av lina är Åsa Ahlboms "varumärke".
Inget ont om det, eller om boken heller för den delen, även om metodiken inte passar mig personligen.

För skojs skull rotade jag rätt på boken i min bokhylla och bläddrade lite i den. På sidan 152 (min är tryckt 1998) står det:
/citat/ "Jaga aldrig en valp som stulit något. Sätt på den en kort lina , en "slips", tills du har byggt upp valpens förtroenden för dig i bytessituationer" /slut citat/

Är ganska säker på att det står om "slips" på andra ställen i boken också, eftersom uppfostran med hjälp av lina är Åsa Ahlboms "varumärke".
Inget ont om det, eller om boken heller för den delen, även om metodiken inte passar mig personligen.

Ja jag får väl skylla på att de va länge sen jag läste den.. :o

Men nu när du säger de så tycks jag minnas att jag läs om en man o hans border valp dezzie som han tränar med liknande metod.

Ja där ser man.. Inget jag visste fanns, men nu vet jag. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 229
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan... 2
Svar
26
· Visningar
4 820
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 509
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 124
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka