Böcker om hoppning

M

md5krist

Härmar dressyr, fast här pratar vi om böcker som handlar om hoppning. :)

Vilka tycker ni om? Tycker själv att det är ganska ont om bra böcker på svenska, så jag har börjat se mig om efter utländsk litteratur.

Av de svenska gillar jag ffa "Strömsholmsmetoden". Inget revolutionerande direkt, men inspirerande med kapitlet med olika övningar samt att de går igenom nyttan med dessa.

George Morris bok, Ridning och hoppning heter väl den (?) är inte heller så dum. Efter att ha läst i den blir det sitsträning i några veckor... ;) Kanske dock lite fokuserad på det.

Har inte läst så många utländska böcker, men kan ju nämna Riding and Jumping av William Steinkraus, Winning with Frank Chapot av F Chapot samt Anne Kursinski´s riding and jumping clinic av Anne Kursinski. Gillar alla dessa tre böcker, känns lite mer fokuserade på problemlösning samt att få en systematik i tränigen jämfört med de svenska. Kursinskis bok är mycket noggrann även när det gäller markarbetet och jag tyckte den var mycket givande, kanske ffa när det gäller den biten. När det gäller hoppbiten upplever jag att hon lär ut en väldigt amerikansk (föga förvånande... ;) ) ridstil där man tänker väldigt mycket framåt och låter hästen vara väldigt delaktig.

Nå, vilka favoriter har ni? Och varför tycker ni att just de böckerna är nyttiga?

Sv: Böcker om hoppning

Berthan de Némethy: "Hopplära". Suverän med markarbete och gymnastikhoppningsbanor.

Jana Wannius har skrivit en bra... Sen är klassikern "träna hästen för hoppning" bra, fast den kan man nog ha användning för i alla dicipliner för där står allt! även om vissa saker är något omoderna idag :)

Ja, just det. Den hade jag glömt. Får leta rätt på den. ;)

Hopplära-strömsholmsmetoden är jättebra.
Har en engelsk hästbok som har jättebra hoppövningar men kan inte minnas vad den heter, får leta upp den. :)

Anne Kursinski visar massor med tips på bra övningar tycker jag

Strömsholmsmetoden satte min tränare i mina händer innan hon tillät mej åka ut och tävla med ponnyn. Det klokaste hon gjort i sitt liv tror jag.
Väldigt bra bok med massor av bra tips och så, och väldigt mycket som man faktiskt funderar över sen. :)

jag tycker också att den har jättebra övningar men det är så trist med ännu en bok som talar om mundering etc.

strömsholmsmetoden e så tråååååååååkig!!!

första kapitlet om tränare osv e jättebra, likaså en del av övningarna....

men snacka om oinspirerande bok....i svartvitt och bara en massa text.......*blä*

Tant agda kanske har en gammal strömsholmsmetoden bok :confused:
I min finns skisser på hur övningarna går till, och i de andra kapitlen finns bilder!

närå den e från förra året....
å jodå visst e de lite bilder, men de e ju svartvita :mad:
man blir inte precis sugen på å hoppa.......:crazy:

jämför me tex linda algotssons bok om fälttävlan...där kan vi snacka inspiration :love: luftig text å massor me härliga färgbilder!!!

har inte sett Lindas bok men mig gör det inget att bilderna är sv/v, det är nog gjort för att hålla nere kostnaden för oss köpare och det är BRA.
Böcker om häst-träning i bästa kokboksstil är jag glad att slippa (nu säger jag inte att Lindas bok är sådan, men jag får de associationerna när jag läser "luftig text å massor me härliga färgbilder")

hälsn P

jag tycker att man gott kan kosta på färgbilder, särskilt när man i inledningen säger att boken riktar sej till såväl nybörjare som mer rutinerade ryttare.....som nybörjare vill man ha fina bilder så att man blir inspirerad att läsa texten

och så mkt tråkig text som de e i strömsholmsmetoden måste man redan vara riktigt insnöad för att orka läsa.....

George Morris bok, Vinnande hoppning.
Där finns många bilder, markarbete, val av häst, ryttarens sits, gymnastikhoppning, olika tygeltag som är bra att veta, anridningen mot hinder, hoppa banor, osv.
Det finns fler böcker som är bra, bla. de ni har nämnt. :smirk:

Strömsholms metoden är super!
tar upp bra fakta och bra övningar som man kan ha nytta av..

Jag tycker att strömsholmsmetoden är ganska bra.

tycker att texten är bra skriven, men saknar lite extra fakta på några ställen. Och undrar varför dom ens skulle dra upp ämnen som bettsel inpassning + foder + tömkörning.
Och så verkar dom utgå från att alla tävlar minst 1.20 hoppning...

betselinpassning och foder är väl viktigt även om man ska tävla hoppning.....

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Uppdateringstråd #2