skriver om många andra har skrivit ovan, kolla så han inte har ont någonstans samt kolla sadel. Ge honom inte kraftfoder med mycket energi i, om han är veterinärt ok kanske du kan ta hjälp av tränare och få honom i ordentlig form så han kan jobba "rätt":) brukar säga att stora hagar o mycket utevistelse hjälper för då får de ur sig lite mer energi:bump: så om han går i en mindre hage , "lite" tid så kanske det är värt att testa med stor hage och längre utevistelse? om han redan inte har det så menar jag:)

TS : om hästen inte är inriden eller ens basic skolad på ett sätt du säkert vet , (vilket jag tolkat din tråd som att den inte är, plus att du blir lite osäker osv ... ).
Då måste du ju backa bandet och för det första då inte rida hästen i gångart eller läge där den börjar dra iväg och bocka/blir spänd och stressad osv .

Jag tolkar ditt svar som att du har dina barn med på ponnyer som ligger bakom er i skogen och vill att ni travar (de galopperar väl kan jag tänka bakom på ponnyerna och utifrån det jag tolkar du skrivit att din häst har svårt för galopp men får upp bra fart i traven osv )?

Det blir ju helt ohållbart att utifrån det få hästen att vara lugn om den inte kan grunder och du är lite osäker och hästen blir stressad/taggad osv ? :(

Inte ens alla med rätt välutbildade hästar men som kan bli väldigt heta om många hästar ligger på bakom med ryttare som kanske dessutom inte har hundra koll själva, brukar be sina hästar om det/utsätta sig för de situationerna .

Tror inte det har ett dugg att göra med att han vill ditten eller datten ang "skydda" flockmedlemmar etc.
Tror däremot att eftersom du redovisat att han alltid "varit bråkig" och är tveksamt (noll) grundutbildad, att han väl kommer upp ytterligare i kondition nu IOM att du tagit över honom och han motioneras mera. I kombo då med energi + ingen grundutbildning och dåliga förutsättningar utifrån det när ni sätter fart ;)

Senast ändrad:
Tack för alla era svar! Såå gulliga som vill hjälpa. Är ny på denna sida och glad över att det är så trevlig ton.

Hans riktiga ägare ska komma och försöka hjälpa mig på ridbanan.
Jag ska även försöka att tömköra honom. Dessutom när jag rider trava mycket korta sträckor. Ev bara några steg.
När vi rider ut är ju problemet att ungarna ligger på där bak och vill ha fart☹️
Jag har barn, hund och jobb så problemet är ju tiden att reda ut detta...

Undrar även över detta lite invecklade resonemanget;
I förra stallet var han ensam valack m ston och var "ledare". Han blev mkt stressad då en annan valack kom till gården. Han var helt hysterisk att hålla isär stona och den nya valacken i hagen. Den fick flytta efter några veckor.
Nu står han med sitt gamla sto-kompis i nya stallet och där finns 2andra valacker. Är han rädd att de ska "ta" hans tjej när vi ute och rider? Att han måste hem och kolla läget?
Eller är det för invecklat tänk för en gammal nordsvensk?
Jag tror inte han är sjuk/skadad men han rids ju mer nu än tidigare så det bör jag kolla.

Det var väl en kallblodstravare, inte en nordsvensk? Då är den ju avlad för att ha tävlingsskalle och vilja ligga först, undra på att den blir hetsig och vill springa när ni rejsar i grupp i skogen! Utan att veta så skulle jag gissa att den kanske bockar i frustration över att den vill springa fortare och du håller in den? Hästen vill springa, har en massa energi, så säger du nej, farten får inte gå framåt - då går den uppåt istället, i bocksprång. Den blir taggad av situationen och vill springa, helt enkelt, som den är avlad för.

Det kanske helt enkelt är för svårt för honom, att rida ut i grupp och springa, utan att det blir för mycket fart och energi. Gör något som inte är lika svårt, ge honom ett jobb som han kan fixa. T ex att ni inte rejsar, även om barnen vill att det ska gå fort.

Undrar även över detta lite invecklade resonemanget;
I förra stallet var han ensam valack m ston och var "ledare". Han blev mkt stressad då en annan valack kom till gården. Han var helt hysterisk att hålla isär stona och den nya valacken i hagen. Den fick flytta efter några veckor.
Nu står han med sitt gamla sto-kompis i nya stallet och där finns 2andra valacker. Är han rädd att de ska "ta" hans tjej när vi ute och rider? Att han måste hem och kolla läget?
Eller är det för invecklat tänk för en gammal nordsvensk?

Det låter inte rimligt. Hästar tänker inte på vad som händer med andra hästar när de inte är där. Om det är där skon klämmer, att han inte vill lämna flocken, så skulle det visa sig just så, att han vägrade gå ifrån flocken. Han skulle inte visa det en kvart senare när ni är någon km hemifrån och ska trava.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Min ponny har haft problem med luftvägarna, han blev kollad i sensomras och hade slem och irriterade slemhinnor. Fick slemlösande och...
Svar
14
· Visningar
2 091
Senast: Simply me
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar