Troll

Trådstartare
I några år har jag sporadiskt ridit en gammal nordsvensk kallblodstravare.
Han är bråkig och har aldrig haft en stadig ryttare då alla ger upp för han är stark och egensinnig.
Dock har han travat på fint när vi ridit ut. Han är dock mkt stark.
När dottern bytte stall har jag saknat denna gamla bus-kille.
För en månad sedan kom han till nya stallet som min fodervärdshäst.
Det har gått bra tills nu (han bantas dock lite r/t övervikt). Han har inte gjort något bus förrän nu. Nu försöker han bocka av mig och far iväg i mystiska galopp-race. Jag blir rädd för honom då och dra SÅ besviken.
Vill så gärna lösa detta för om jag lämnar tillbaka honom blir det att stå och mögla bort i en hage utan att komma ut.
Jag är 45 år och ramlade av i höstas på en annan häst med finger ur led spm resultat. Jag är inte modigast i stan, föda inte efter det.börjar bli äldre och räddare helt enkelt

Rider du honom annorlunda är innan, ställer högre krav? Om det är därför han bockar mera, vill komma undan. I så fall hade jag skyndat långsamt, jobbat från marken. Hoppas du får ordning på det, lycka till!

Du kan ju prova med halsförlängare, funkar fint för min dotter som har en stark ponny som försöker dra ibland.:)

Det beror ju på exakt varför han bockar.

Det kan vara så att han är obekväm med något (utrustning, skoning, underlag, träningsmängd, träningsintensitet, osv) eller har ont och försöker protestera.

Det kan vara så att han börjar komma i form och plötsligt orkar

Det kan vara så att han är lat, märker att han kan komma undan om han bockar och därför gör det

Det kan vara en glädjeyttring/överskottsenergi

Så det första är ju att ta reda på detta varför, sen är det lättare att hitta en lösning. Är det obehag eller smärta tar man bort det, är det livsglädje kan man låta honom hållas lite och låta honom rasa ur på lina, töm eller lös i ridhuset. Försöker han komma undan arbete hade jag jobbat honom på töm osv.

Han är bråkig och har aldrig haft en stadig ryttare då alla ger upp för han är stark och egensinnig.
Det har gått bra tills nu (han bantas dock lite r/t övervikt). Han har inte gjort något bus förrän nu. Nu försöker han bocka av mig och far iväg i mystiska galopp-race. Jag blir rädd för honom då och dra SÅ besviken.
Vill så gärna lösa detta för om jag lämnar tillbaka honom blir det att stå och mögla bort i en hage utan att komma ut.
Jag är 45 år och ramlade av i höstas på en annan häst med finger ur led spm resultat. Jag är inte modigast i stan, föda inte efter det.börjar bli äldre och räddare helt enkelt

Tack!!!!! Vad är halsförlängare? Provar gärna! Töm, är det att gå bakom och ha långa tömmar?
Nu rids han ca 3 ggr i veckan men har innan det stått i en hage i flera år. Vi tar bara skogsturer än så länge men han blir sjuuuukt svettig av dessa. Galopperar aldrig då han är så tung och har svårt att komma upp i galopp.
Men trava kan han ju snabbt och det är då han börjat bocka.
Ska kolla utrustningen och sedan försöka utröna var problemet ligger.

Halsförlängare är en resårsnodd som man lägger bakom öronen och ner genom bettringarna, därefter kan man fästa dom antingen i ringarna fram i sadeln eller under till sadelgjorden eller så använder man den som en extra tygel. Förklaring är inte min starka sida! Vi fäster den antingen fram i sadeln eller håller i den, man får lite extra hjälp att hålla hästen om den är ute efter att bralla iväg, jag tycker det funkar, kostar under en hundring på valfri hästaffär.

Vill bara höja ett varningens finger för att sätta på gummisnodd/halsförlängare på en häst som bockar. När hästar bockar brukar de vanligen ta ner huvudet och då vill man gärna få upp huvudet på hästen för att bryta bockarna. En gummisnodd/halsförlängare kommer att ha motsatt effekt och istället hålla ner huvudet på hästen, vilket kan bli problematiskt.

För övrigt håller jag med om att först bör du ta reda på varför hästen bockar.

Det kan ju vara så att hästen försöker springa ifrån det jobbiga och därför travar så fort. Försök att få hästen till en lugn trav genom att bara trava mycket korta sträckor, kanske bara några steg. När du märker att en bockning är på gång så höjer du huvudet och ev böjer halsen åt sidan, då har hästen mycket svårare för att bocka.

Förutsätter att du kollar av kropp och utrustning samt mat först.

Är allt det ok och han "bara" är yster så hade jag betslat upp och satt på en graman tills du känner att du har koll på honom och ni är såpass trygga att du kan börja betsla ner igen.

Är han ordentligt inriden? Inridningen av travare kan vara sisådär (har själv jobbat i travstall), och en del individer blir "omöjliga" för att de faktiskt inte förstår riktigt vad som krävs av dem, då kan hettan och styrkan de har bli riktigt otrevlig. Hade jag varit du hade jag börjat om från början med honom, och ökat på kraven gradvis först när jag märkt att han förstår och är positiv till jobbet. Ta hjälp av någon duktig om du känner att du inte kan själv.

Men först och främst - kolla med vet så han inte har ont någonstans, och se sedan att all utrustning passar. Rätt foder är också otroligt viktigt.

Är hästen veterinärt ok?
Är tänderna gjorda nyligen?
Passar utrustningen?
Vad får den för mat?

Sen tror jag på att börja om och behandla hästen som en felinriden unghäst och rida in den på nytt.
Och det tror jag du behöver hjälp för att klara göra. Leta upp någon som jobbar med sånt som kan komma ut och guida dig.

Är allt det ok och han "bara" är yster så hade jag betslat upp och satt på en graman tills du känner att du har koll på honom och ni är såpass trygga att du kan börja betsla ner igen.

Jag har en häst som kan bocka rejält emellanåt och graman är nog det sista jag skulle hänga på henne. Den drar ju nosen bakåt, neråt precis där man inte vill ha den. Jag rider knappt ens på hackamore längre för det är så jäkla svårt att få upp huvudet med det. :D

Tack för alla era svar! Såå gulliga som vill hjälpa. Är ny på denna sida och glad över att det är så trevlig ton.

Hans riktiga ägare ska komma och försöka hjälpa mig på ridbanan.
Jag ska även försöka att tömköra honom. Dessutom när jag rider trava mycket korta sträckor. Ev bara några steg.
När vi rider ut är ju problemet att ungarna ligger på där bak och vill ha fart☹️
Jag har barn, hund och jobb så problemet är ju tiden att reda ut detta...

Undrar även över detta lite invecklade resonemanget;
I förra stallet var han ensam valack m ston och var "ledare". Han blev mkt stressad då en annan valack kom till gården. Han var helt hysterisk att hålla isär stona och den nya valacken i hagen. Den fick flytta efter några veckor.
Nu står han med sitt gamla sto-kompis i nya stallet och där finns 2andra valacker. Är han rädd att de ska "ta" hans tjej när vi ute och rider? Att han måste hem och kolla läget?
Eller är det för invecklat tänk för en gammal nordsvensk?
Jag tror inte han är sjuk/skadad men han rids ju mer nu än tidigare så det bör jag kolla.

Han får hösilage 3ggr per dag och kraftfoder efter ridtur. I lösdriften finns halm.
I tidigare stallet fick han kraftfoder varje kväll och hö X3.
Är detta ok?

Hur mycket kraftfoder? 3dl eller 3 kg:D
Sen analysen på höet osv men det finns andra som är bättre på foder än jag.

Skulle ta bort det kraftfodret

Råder helt emot halsförlängare och graman, du bör vara väldigt rutinerad för en graman.

Vet ej hur/om han är inriden. Han funkade inte på travet något vidare.
Han kan inte några kommandon som t ex galoppfattning vad jag vet

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Min ponny har haft problem med luftvägarna, han blev kollad i sensomras och hade slem och irriterade slemhinnor. Fick slemlösande och...
Svar
14
· Visningar
2 091
Senast: Simply me
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar