Bockar efter hindren

Sv: Bockar efter hindren

Jag är inte insatt i Rodrigos å Nelsons tävlingskarriärer särskilt mkt, men jag syftade på att jag aldrig sett Rodrigo ha problem med honom
på tävling.. Men som sagt, inte så insatt i deras karriärer..

Fast du har missat något där. Det ekipaget är världens mest kända problemekipage :D

Då har du missat varenda WC sändning där han varit med också??

Eftersom de alltid sa det när han kom in på banan..

Skrev ju att jag inte var insatt i det, å att JAG aldrig sett Rodrigo ha problem med honom.. Missade du det eller?
Oj. Hugg hugg. Jag är lärare så jag kan läsa. :idea: Frågan är hur din läsförståelse är. :confused:

Men bara för att DU aldrig sett det innebär det inte att det inte är problem! Och har du aldrig sett Rodrigo ha problem med hästen så har du antingen aldrig tittat på ekipaget, förträngt det eller så lite kunskap att du inte ser när de har problem.

Rodrgo har i många intervjuer beklagat sej över hur mycket tid de förlorar när hästen småbrallar. Det är många pengar de förlorat på det.

Hästen är en av världens mest kända problemhästar. Är det inte bra att du får veta det när du påstår något annat? Eller du är nöjd med det du själv vet. Ingen kan/får berätta något för dej? Upp till dej men ganska ovanligt. :eek:

Inget att skämmas över. Vi kan olika saker i livet. En del kan detta, andra har andra fördelar. :bump:

Oj. Hugg hugg. Jag är lärare så jag kan läsa. :idea: Frågan är hur din läsförståelse är. :confused:

Men bara för att DU aldrig sett det innebär det inte att det inte är problem! Och har du aldrig sett Rodrigo ha problem med hästen så har du antingen aldrig tittat på ekipaget, förträngt det eller så lite kunskap att du inte ser när de har problem.

Rodrgo har i många intervjuer beklagat sej över hur mycket tid de förlorar när hästen småbrallar. Det är många pengar de förlorat på det.

Hästen är en av världens mest kända problemhästar. Är det inte bra att du får veta det när du påstår något annat? Eller du är nöjd med det du själv vet. Ingen kan/får berätta något för dej? Upp till dej men ganska ovanligt. :eek:

Inget att skämmas över. Vi kan olika saker i livet. En del kan detta, andra har andra fördelar. :bump:

Det jag säger är att JAG aldrig sett honom, sen om de är ett problemekipage är en helt annan sak, så för å vara lärare verkar du isf inte mkt bättre själv.. Jag påstår mig inte kunna någonting om dem, men det JAG sett har han aldrig haft problem.. Å det är just DET jag syftat på hela tiden.. jag nämner saker ur MIN synvinkel.. Å nej, jag har inte sett mycket, men jag har sett dem.. Men saksamma för det är inte det den här tråden handlar om, så ska ni fortätta diskutera kan du starta en ny tråd kanske!?
Jag har dessutom aldrig påstått att han inte är en problem, men jag har själv aldrig sett dem ha problem, sådärav min "okunskap" som du kallar det!
Pallar inte med era meningslösa diskussioner om det här mer.. Jag har iaf min såikt å den står jag för! Jag behöver inte bli överbevisad heller, för ni har säkert rätt.. Har aldrig sett det själv bara! Så förstår inte vadan detta tjafs.. Tycker ni mest är barnsliga!

hur kan du först säga såhär
att hästar bockar inte av glädje,

och sen såhär

i det översta citatet så låter du som att du sitter på fakta om att det är så. sen säger du att det är hur du ser på saken. då kunde du ju ha skrivit det i ditt första inlägg så hade det inte blivit tjaffs.

..Och om alla fortsätter diskutera retorik istället för att diskutera trådens ursprungsämne så hamnar tråden i trådhimlen.

LenaH, moderator

Jag har en tjej som emellanåt är rätt så sprallig och småbockar, inget jag bryr mig om, hon tenderar att bli värre om jag bryr mig och försöker korrigera henne. Tror hon försöker skrämmas lite :D
Men... hade bocksprången varit på gränsen till farliga så hade jag klart försökt göra nåt åt det, som att dra upp huvudet eller svänga direkt efter hindret, det brukar fungera.
Vad gäller toppryttarna och deras åtgärder mot bockande hästar så är det väl så enkelt att det passar sig inte på tävlingsbanan

:)

tar upp huvudet och rider vidare - försöker inte göra ngn sak utav det bara visa att beteendet inte är önskvärt.

driver bara framåt. hästen ska tycka det är kul med hoppning o måste få visa det oxå!!

Normalt sett bestraffar jag inte hästen för att den bockar.. Min häst försöker för tillfället få av mig genom att bocka när hon tycker arbetet är jobbigt, så när hon bockar blir hon bestraffad. Men nu verkar det som att det går bättre o bättre, och blir mindre och mindre att bestraffa. Kanske bör förtydliga att det alltså inte bara är i samband med hoppning som hon bockar.

Min häst bockar inte vid hoppning, men en häst som jag alltid red på hopplektioner på mitt gymnasium bockade som en galning efter varje hinder för hon tyckte det var skitkul. Jag höll bara upp händerna så mycket jag kunde och försökte hitta en rytm:rofl: Jag hittade rytmen rätt snabbt och satt som gjutet i varje bocksprång.

Vad gäller toppryttarna och deras åtgärder mot bockande hästar så är det väl så enkelt att det passar sig inte på tävlingsbanan

:)

Precis. Det är sånt som åtgärdas hemma. "Alla" vet ju att barrering existerar ute i världen bland en del ryttare, men hur många har sett såna krafttag tas till på tävling? Nu var det ett väldigt grovt exempel bara för att visa det tydligare, men jag tror inte någon elitryttare som rider om en massa pengar kastar bort dessa möjliga pengar och gör halt eller en volt i mitten på banan bara för att hästen bockar. Det är sånt som ska fixas hemma.

Drar upp huvudet, ev stannar och ryggar, beror lite på..
Inga dumheter får förekomma efter hindren. Rider som om det är ett hinder jag ska styra på efter.

För mig beror det på situationen lite..

Om en häst gör det av glädje (om det inte förekommer ofta) så låter jag dom bara va. En tävlingshäst ska tycka att det är roligast i världen att hoppa.:banana:

Är det en häst som satt det i system (kanske för att få av ryttaren) tillrättavisar jag hästen, gärna med rösten och en halt. Sen hoppar jag om igen. Då är det bra att hoppa lite låga hinder bara så att man kan hoppa hindret tills hästen sköter sig utan att det bli allt för slitit;)

Har jag en häst som bockar efter hindret håller jag upp huvudet och driver på framåt. Jag tillåter inga ponny fasoner, hästarna ska minsann lära sig att det ska hoppa och inte bocka! :rofl:

Beror på varför hästen bockar, men generellt sett, driver jag på och höjer handen (aka: dra upp huvudet för vissa)

hästen jag red i torsdag bockar bara på helt rena dumheter, han går skitbra hela tiden tills han bara får för sig att "nu ska hon av!" och så gör han bocksprång på bockspång med huvet mellan knäna.. jag var sist så jävla envis att jag satt kvar 5-6-7 bocksprång och de sista tre med mitt huvud vid hans bog och knäna hårt knipandes om sadeln.. (jag kniper för mkt men denna gång var det användbart).. har blåmärken på knäna nu.. men denna häst försökte jag dra upp och läxa till men han fick mig lite lite för mycket ur balans..

när man väl ligger på backen så stannar denna häst och tycks säga "kravla dig upp nu, jag har gjort mitt 'dansnummer'.." och går bra resten av lektionen..

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 675
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka