Bockar efter hindren

Sv: Bockar efter hindren

Jag har aldrig jämfört mig själv (tror inte att någon annan i tråden gjort det heller) med Rodrigo, jag har bara använt honom och Robert Whitaker som exempel.

Dessutom var inte frågan varför hästen bockar efter hinder utan hur man som ryttare reagerar när hästen gör det. Vare sig hästen bockar för att den är glad eller för att den tappar balansen så anser inte jag att det är lämpligt att bestraffa/tillrättavisa hästen för det.

TACK!!
Vissa verkar ju väldigt trångsynta.
Tycker nog nästan lite synd om deras hästar, när dom inte förstår att hästen är glad!

Jag har också hört det, att hästar bockar inte av glädje, det har oftast en annan orsak.. Visst att det kan busa, som BAOLUBET gör, men inte bocka av glädje.. Unghästar som är vingliga å lätt tappar balansen bockar mkt, det säger ju sig självt. Nä, jag tror knappast hästar BOCKAR av glädje..

Nähä, så när hästarna bockar i hagen så är det inte för att de är glada? Konstigt.

Själv så tillrättavisar jag inte mina hästar om de bockar efter ett hinder såvida jag inte anser att det behövs. Har de tex. inte hoppat på ett tag och får hoppa lite brukar mina visa sin glädje genom att bocka och skutta. De brukar inte göra det på tävlingsbanan för då är de så koncentrerade på sin uppgift att de inte har tid att bocka, visst kan de göra några skutt i en tidshoppning där man driver på de lite extra men det är inget konstigt.

Jag har haft en riktig bockmaskin, en kortryggad studsboll som bockade i tid och otid, normalt sett utan ryttare på då ( i hagen och vid löshoppning t ex). :bump:
Det var absolut ett balansproblem, hästen var ung och hade en fin rund naturlig form (ryggen upp), men hade ingen samlings- och lyftkraft. Hon blev bogtung helt enkelt, drog gärna ihop sig i halsen eller dök på näsan, särskilt vid inbromsningar satte hon frambenen framför sig istället för bakbenen in under sig, och för att balansera det blev det krumma ryggen och bocka (ja- det var lite glatt och busigt med, men glatt och busigt kan ta sig många andra uttryck).

Jag har också förstått att vissa hästar kan bocka för att de har problem i bakknäna, t ex patella. Min hade känningar av det som bebis, men inget synbart när hon var större.

Bockandet blev till problem när hon gjorde så i hoppningen (inte varje gång utan efter lite högre hinder eller lite, för henne, svårare serier) eftersom hästen gick in i rodeo-mode som inte var bekvämt för ryttaren! Men det fyades väl inte precis, det var ett uppenbart balansproblem. Det hölls ihop så gott det gick och drevs fram, togs ner i trav och klappades sedan.

Vi fick det jobba jättemycket i dressyren på att lära hästen korrekta inbromsningar, med baken in. Träna samling med sviktande leder bak och att sänka tempot och vila i steget istället för full fart framåt med symaskinstramp och krullad hals. Vi jobbade mycket på att få huvudet FRAMÅT neråt, för där kunde hon hitta balansen och få in bakbenen på ett annat sätt - när hon böjde ihop sig hamnade bakbenen bara längre bakom, precis som näsan. Höjd rygg men kort hals blev verkligen en läskig nerförsbackekänsla som i hoppningen blev extra tydlig och då kompenserades med bocksprång direkt efter landning.
Observera kanske att vi inte satt och red ihopkrullat, det var snarast en tendens hos hästen, hon krökte gärna på nacken utan att för den skull få med sig bakbenen. Den grundläggande framtungheten som hästar har är ju vårt uppdrag att arbeta bort under ryttare, och det tar tid och funkar olika hos olika djur.

Hästen som jag rider bockar, just för att han tycker det är kul och att han har mycket överskottsenergi.. har nu börjat lära mig hur man ska göra för att han inte ska göra det.. när han väl börjat är det svårt att få honom att sluta, och det är ganska reäla språng med, had bla flugit rätt in i en vägg med huvet före, efter det inskaffade jag en väst xD aja.. men iaf.. tänka på att absolut inte kasta sig fram överhindret och inte ge förmycker eftergift, själklart ska det ges, men inte för mkt.. och sen precis när man landar att man sträcker upp sig, har en stadig hand och driver frammåt ;)

Senast ändrad:

om det inte händer precis hela tiden eller om det inte är några "elaka" bocksprång så fortsätter jag nog bara att rida på somk vanligt.

Börjar det dock urarta sig i elaka bocksprång så att man liskom känner att den gör så för att skciak av en då skulle jag nog börja kolla upp om den har ont någonstans (har den inte det, så bör man ju tillrätta visa den väldigt tydligt, så att den verkligen förstår att det inte är okej att göra så)

ja min brukar ju inte bocka då men min förra gjorde och då la jag om benen och drog upp huvudet lite försiktigt... eller om han gjorde det efter första hindret på hela passet så brukade han få ta nåra språng, men sen drog ja upp honom för då var det av gjädje... det var dumt, han ska ju inte lära sig det men ja va liten och tyckte det va kul..... fast om det är bana så fick han absolut inte dra ner huvudet och bocka, inte länge iaf, man kan ju inte hamna ur balans när man ska styra mot nästa hinder, för då kunde det lätt bli ett stopp pga vinglighet, obalans etc.
nån som fattar :S ?

på den ja har nu så rider jag framåt om hon nån gång får för sig att bocka men blir det elaka språng så är det upp med huvvet på en gång som gäller.... men om det e av glädje så driver ja bara på, fast samma sak med henne om det e bana...:)

om hästen bockar så brukar jag inte dra tag i hästens mun, det är oftast ett gjädjesprång och då ska man ju låta hästen va, men om du håller på att flyga av kanske du borde göra ngt åt saken, och inte bara sitta där och sen ramla av ;)

om vi säjer såhär då :

Varför "tillrättavisa" (så säjer man väl om spöt) hästen om den inte gjort något fel? fattar faktiskt inte det.

Jag håller med dig! Hopphästar skall tycka det är kul att hoppa och skall inte tillrättavisas om de brallar lite

Hör ni själv vilka ni jämför er och era hästar med? Rodrigo Pessoa, världens bästa ryttare, å Baloubet, världens bästa häst.. De han där gjorde i videon, det kallas ju inte ens att bocka. Finns nog inte någon rutinerad ryttare som tappat balansen i det skutten. Herregud.. Jag har också hört det, att hästar bockar inte av glädje, det har oftast en annan orsak.. Visst att det kan busa, som BAOLUBET gör, men inte bocka av glädje.. Unghästar som är vingliga å lätt tappar balansen bockar mkt, det säger ju sig självt. Nä, jag tror knappast hästar BOCKAR av glädje.. Å dessutom sluta jämför er å era hästar med Rodrigo å Balou.. De är "rätt" världsvana å Rodrigo har nog knappast problem med Balous skutt, då hade han nog inte ridit dessa klasser med honom!

Vad ser ni skillnaden mellan bestraffa och tillrättavisa er häst med spöet ligger?

Jamen ge dig! Det är väl självklart att bockning är en form av glädje. Själfallet så finns det hästar som bockar av andra orsaker, tex rodeohästar men det är ju knappast jämförbart!

Och jo Rodrigo har problem med Baloubet det är därför som Nelson ridit honom en hel del :smirk:

Jamen ge dig! Det är väl självklart att bockning är en form av glädje. Själfallet så finns det hästar som bockar av andra orsaker, tex rodeohästar men det är ju knappast jämförbart!

Och jo Rodrigo har problem med Baloubet det är därför som Nelson ridit honom en hel del :smirk:

Oj, bäst att passa sig, här kommer OlgaKlara å hon vet ju allt :angel:

Jag har rätt att uttrycka min åsikt, så det här med "Jamen ge dig" har du ingenting för.. Det är SÅ jag tycker å har hört av experter.. That's it!

Har aldrig sett Rodrigo ha problem med Balous skutt under tävlingar. Dock vet jag inte vem som rider honom hemma, å det var också det jag syftade på, på TÄVLINGAR.. Men du kan ofta hälsar på hos dem? ;)

Som sagt MIN åsikt!

Oj, bäst att passa sig, här kommer OlgaKlara å hon vet ju allt :angel:

Jag har rätt att uttrycka min åsikt, så det här med "Jamen ge dig" har du ingenting för.. Det är SÅ jag tycker å har hört av experter.. That's it!

Har aldrig sett Rodrigo ha problem med Balous skutt under tävlingar. Dock vet jag inte vem som rider honom hemma, å det var också det jag syftade på, på TÄVLINGAR.. Men du kan ofta hälsar på hos dem? ;)

Som sagt MIN åsikt!

:smirk:

Jag menad bockning! Och jo det är en form av glädje. Eller dina hästar är olyckliga i hagen tex (eller dina kanske aldrig bockar)??

Vilka experter har du hört det av hade varit väldigt intresant att veta??

Och du kanske skall läsa på lite :angel: Nelson har tävlat Baloubet en hel del bla VM ett år!!

För att återgå till ursprungsfrågan så brukar jag inte göra någon större affär av det hela men jag kräver att hästen ska fokusera på sin uppgift, dvs bjuda framåt och hoppa hindren.

Vad gäller elitryttare vi ser på tävling så vet vi ju inte hur de tränar sina hästar på hemma, på tävling finns det inte utrymme för korrigering.

Hur gör ni om hästarna bockar när ni hoppar? Håller i och låsas som ingenting eller drar ni upp huvudet? Motivera...

Min 4åring var/är riktigt busig ibland men gjorde/gör ingnting åt det. Vägrar bestraffa en häst som älskar det han får göra. En glad häst är väl det bästa man kan ha:)

Det är väl inte så att man jämför sig med dessa ekipage bara för att man tar upp dom som exempel. Man ska ju se och lära av dom bästa, och detta är väl Rodrigo och Baloubet väldigt passande för?

:smirk:

Jag menad bockning! Och jo det är en form av glädje. Eller dina hästar är olyckliga i hagen tex (eller dina kanske aldrig bockar)??

Vilka experter har du hört det av hade varit väldigt intresant att veta??

Och du kanske skall läsa på lite :angel: Nelson har tävlat Baloubet en hel del bla VM ett år!!

Jag tror inte det, å det är min åsikt, deal with it liksom! Å jag syftar inte på i hagen, utan jag syftade på under ryttare, å Nej mina hästar bockar aldrig..

Jag är inte insatt i Rodrigos å Nelsons tävlingskarriärer särskilt mkt, men jag syftade på att jag aldrig sett Rodrigo ha problem med honom
på tävling.. Men som sagt, inte så insatt i deras karriärer.. Å att Nelson har tävlat honom, det hade jag ingen aning om, å det kan jag då erkänna, utan minsta problem!

Jag tror inte det, å det är min åsikt, deal with it liksom! Å jag syftar inte på i hagen, utan jag syftade på under ryttare, å Nej mina hästar bockar aldrig..

Jag är inte insatt i Rodrigos å Nelsons tävlingskarriärer särskilt mkt, men jag syftade på att jag aldrig sett Rodrigo ha problem med honom
på tävling.. Men som sagt, inte så insatt i deras karriärer.. Å att Nelson har tävlat honom, det hade jag ingen aning om, å det kan jag då erkänna, utan minsta problem!

Du behöver inte vara oförskämd!

Vilka är dina experter??? Det har du kanske svårt för att svara på?

Och du skriver att hästar inte bockar av glädje och bevisligen gör de just det. Se bara på fölungar för att ta ett exempel. Jag menar bockar som allmänt och inte bara under ryttare sas.

Så du menar att du missat att han vägrat ut sig ett antal gånger med honom tex, nu menar jag Rodrigo :crazy:

Nelson och Baloubet
nelson03.jpg

baloubet%20du%20rouet.jpg

Du behöver inte vara oförskämd!

Vilka är dina experter??? Det har du kanske svårt för att svara på?

Och du skriver att hästar inte bockar av glädje och bevisligen gör de just det. Se bara på fölungar för att ta ett exempel. Jag menar bockar som allmänt och inte bara under ryttare sas.

Så du menar att du missat att han vägrat ut sig ett antal gånger med honom tex, nu menar jag Rodrigo :crazy:

Nelson och Baloubet
nelson03.jpg

baloubet%20du%20rouet.jpg

Jag är inte ett dugg oförskämd, jag uttrycker min åsikt, precis som du din!

Jag har inga namn, det är vad jag läst för ett bra tag sedan..

Jag snackar om under ryttare, å du får tro exakt vad du vill, men jag lyssnar inte mer på dig för det! Jag har min åsikt!

Japp, det har jag missat!

Hur kan du referera till experter som du inte ens kommer ihåg namn på och som du läst dig till :crazy:

Och jo din ton är rätt oförskämd

Hur kan du referera till experter som du inte ens kommer ihåg namn på och som du läst dig till :crazy:

Och jo din ton är rätt oförskämd

Det spelar knappast roll om jag läst det eller hört det, å att jag inte vet namnen är för att det var längesedan jag läste det.. Men som sagt stå för din åsikt, så står jag för min! Jag har sagt mitt på den här tråden..
Den är trots allt till för att diskutera hur man gör när ens häst bockar, inte att du å jag ska sitta å tjafsa om vem som har rätt. Verkar ju ändå inte leda någonstans, så jag lägger ner! Jag har min åsikt, du din! End of story!

Jaha, jaa, då är det väl så;)

Känner man sin häst så bör man veta om den gör det av glädje eller om den gör det av illvilja att få av dig. Det är ju skillnad på bock och bock.

Jag rider många hästar som bockar av gjäldje när de hoppar och jag tycker inte att de ska straffas för det. Tänk om någon skulle slå dig på munnen när du skrattade.

Och som någon skrev, har du sett de större ryttarna göra något åt bockningarna deras hästar gör på banan?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 675
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka