Bockar efter hindren

Sv: Bockar efter hindren

jag rider faktiskt aldrig med spö.

Har du förresten då inte sett bara för att dra något ex Baloubet eller maloubet (och fler) bocka varav ryttaren bara står som vanligt i stigbyglarna och gör INGENTING !

Som en kommentar från ev av sveriges duktigaste ryttare (ridit flera OS. senast i Athen) när jag provade min nya häst hemma hos han

= Jag ÄLSKAR hästar som bockar då visar de att de är glada och tycker det är kul ! Hästar som bockar har ofta bra inställning till hinder. Det gör absolut ingenting. tycker bara det är bra !
SÅ NEJ toppryttarna har inget imot bockande hästear och jag fattar igentligen inte vad problemet är för er som inte vill att hästen ska bocka.

LÅT HÄSTEN FÅ VARA HÄST !

Nej, spöet är inget annat än en hjälp, precis som skänkeln. Tillrättavisningen är att driva hästen framåt - med skänkel eller om man behöver förstärka - med spöet. Det är mycket synd att folk inte vet eller förstår det.

Sen om man vill ha en häst som bockar så behöver man ju inte göra någonting (eller som vissa klappa den och skratta). Men JAG vill inte ha det. Jag skulle gissa att typ ingen tävlingsryttare heller vill ha det.

Det finns ju de som tycker det är gulligt när hästar tigger också. E

Det behöver ju inte betyda att hästen ska göra så när man tävlar och sånt men om hästen är glad kan man ju inte fya den!
Den lär väl sig när det är allvar och inte! Min häst vet då det iaf!

Vad duktigt att du rider utan spö, du måste vara snäll...du har tydligen fortfarande inte fattat att spö inte är ett bestraffningsmedel.

Det är en otrolig skillnad på hästar som i unga år bockar av glädje och tävlingshästar som bockar i tid och otid, inte vinner du en tidshoppning med en häst som bockar. Så nej, jag tror inte att det är ett beteende som ryttarna uppmuntrar.

jag HAR FATTAT att spö är en förstärkning av hjälperna (skänklen) och mina hässtar är lydiga, välridna och lyssnar för hjälperna att jag ej behöver spö. ( dock har jag spö inne på banan vid tävling)

Jasså du.. här har vi ett ex på en 15 årig tävlings häst.

Han BOCKAR och VINNER . :D

http://youtube.com/watch?v=TR7umVq3J6Q

Jaha, Baloubet - han är ju extrem med sin galopp. Så visst kan han vinna. Jag har inte påstått annat, jag tror dock inte att Rodrigo uppmuntrar bockningarna och jag tror att han var glad om hästen INTE hade gjort så.

Min foderhäst älskar att bocka ibland, jag bara skrattar o tar upp huvudet o jobbar in honom i formen. Han kickar ofta över hindrena också, speciellt de mindre bara för att göra det hela roligare. Men på tävlingarna har han inte varit så kul o rida, kanske för han inte gillar tävlingar helt enkelt.
Mitt sto sägs bocka på tävlingar, jag har ju inte tävlat ännu så man får se.. Nervöst :P Har märkt att hon gärna blir kort när hon blir het så hon tar första galoppsprången med mkt luft. Att ta upp hennes huvud är lite svårt då hon rids på hackamore. Men försöker bara rida på som vanligt.

Har ridit en skolhäst som ALLTID bockade. Jag kom upp 1 m i luften och man såg vad som fanns bakom oss mellan mina ben o hans rygg. Jag skrattade och försökte rida, det var ju lite svårt när man inte riktigt sitter i sadeln ;) Brukar försöka göra halt först för att hitta balansen o rida på :P När vi hoppar bana så sköter han för det mesta, är det en bra bit till nästa hinder blir det bockning igen :p
Men jag straffar ALDRIG hästen om det inte är för något dumt ändamål.

Du har ju rätt, men även om vissa (däribland jag :D) vill påstå att det är för att hästen tycker det är roligt, så är det fortfarande ingenting jag skulle bestraffa eller tillrättavisa hästen för. Slår man sin häst för att den tappar balansen kanske man inte ska ha häst...

Det där kallar jag inte att bocka. Hade mina hästar gjort sådär hade jag inte brytt mig alls.

Min äldre gör sådär ibland och då vet jag att han är pigg och har roligt, skulle aldrig bestraffa det.

Däremot unghästen som verkligen bockar (ner med huvudet och skjuter rygg, ser ut som ett uppochner vänt U) tar jag upp huvudet på och driver på, annars skickar han av mig och det är inget beteende jag vill att han fortsätter med.

Som sagt, sånna småskutt som Baloubet gör skulle inte bekomma mig alls och jag håller med dig att hästarna måste få vara hästar så länge det inte blir farligt för ryttaren.

jag HAR FATTAT att spö är en förstärkning av hjälperna (skänklen) och mina hässtar är lydiga, välridna och lyssnar för hjälperna att jag ej behöver spö. ( dock har jag spö inne på banan vid tävling)

Jasså du.. här har vi ett ex på en 15 årig tävlings häst.

Han BOCKAR och VINNER . :D

http://youtube.com/watch?v=TR7umVq3J6Q

Jag hade själv inte personligen sagt det där som bocka, men alla ryttare är olika, jag hade inte änns tappat balansen av de, vilket gör att det inte stör ridningen i det hela, men som även ryttaren på denna häst gör är att driva framåt och lådsas som ingenting. Kan inte tänka mig att ryttaren uppmuntrar hästens beetende och ger den beröm för va den gör inne på barnan. men det här är också en väldigt skicklig häst med en duktig ryttare på ryggen. Han vet dom vad han gör och accepterar saker och ting så länge allt går som det ska.

Det är ju inte riktigt att man berömmer hästen för att den tar upp arslet utan att den är glad och visar det!
Vad är det för fel att berömma en glad häst?
Min häst håller ju inte på hela tiden och gör så,han förstår ju när han måste sköta sig!

Jag har då aldrig sett Rodrigo "tillrättavisa" Baloubet du Rouet när han gör sina skutt inne på tävlingsbanan och det har ju funkat utmärkt ändå ;)

Det är bara att låtsas som om det regna och rida på som vanligt:D

Jag tycker inte att man ska straffa hästan för att den bockar efter hindret. Kolla på proffsryttarnas hästar, dom har också dumheter för sig. En häst som bockar efter ett hinder tycker oftast det är väldigt kul att hoppa, så det är helt onödigt att straffa en häst :d

Drar upp huvudet och rider framåt- och kanske använder rösten för att förstärka att det där var inte ok.
Skulle kunnat ignorera då han småbockar av glädje men jag är rädd att det ger dubbla signaler att det är ok att småbocka men inte att bocka regält. Inte säker på att han förstår skillnaden så jag har valt att bockning är aldrig ok när jag sitter på ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

knapplån

Mitt 10åriga sto brukar bocka när vi hoppar fram, sen slutar hon. Hon har öronen framåt och ser ut som en kalv som släppts på grönbete säger mina kompisar. Jag bryr mig inte om det, utan ställer mig i lätt sits å låter henne hållas. Men när hindrerna och svårigheterna höjs slutar hon. Jag ser ingen anledning till att bestraffa/tillrättavisa henne och ingen jag har tränat för har sagt till mig att bestraffa eller tillrättavisa henne heller. Min tränare brukar garva åt henne! Ska bli kul att komma till första hoppträningen efter jul då hon nu har haft föl vid sidan om och inte har hoppats på 1½år, det kommer bli bockkalas kan jag lova!

Min pålle bockar när han blir stolt och glad över något som han har gjort i hoppningen, ex gjort ett riktigt kanon språng, eller klarat av att hoppa över ett super läskigt hinder.
Jag låter honom göra det och plockar lugnt ner honom till trav.
Jag tycker han har sin fulla rätt att visa hur glad han blev över att prestera något som gjorde honom stolt. Brukar klappa honom efter jag har tagit ner honom i trav (måste ha beröm för fina rpsång eller hopp över läskigt hinder).
I övrigt bockar han aldrig.
Hade jag haft en häst som hade bockat av ren olat så hade jag aggerat anorlunda, eller så hade det helt enkelts funnits en orsak till bockandet och då hade man fått tagit reda på det.

*KL*

Såg ni hoppningen från Globen idag? R.W's häst sparkade ju bakut rätt så rejält både under och efter omhoppningen. Vad gjorde han? Han låtsades som ingenting och när hästen lugnat sig och kommit till arbete igen fick den en liten klapp på halsen...

Hör ni själv vilka ni jämför er och era hästar med? Rodrigo Pessoa, världens bästa ryttare, å Baloubet, världens bästa häst.. De han där gjorde i videon, det kallas ju inte ens att bocka. Finns nog inte någon rutinerad ryttare som tappat balansen i det skutten. Herregud.. Jag har också hört det, att hästar bockar inte av glädje, det har oftast en annan orsak.. Visst att det kan busa, som BAOLUBET gör, men inte bocka av glädje.. Unghästar som är vingliga å lätt tappar balansen bockar mkt, det säger ju sig självt. Nä, jag tror knappast hästar BOCKAR av glädje.. Å dessutom sluta jämför er å era hästar med Rodrigo å Balou.. De är "rätt" världsvana å Rodrigo har nog knappast problem med Balous skutt, då hade han nog inte ridit dessa klasser med honom!

Vad ser ni skillnaden mellan bestraffa och tillrättavisa er häst med spöet ligger?

Jag har aldrig jämfört mig själv (tror inte att någon annan i tråden gjort det heller) med Rodrigo, jag har bara använt honom och Robert Whitaker som exempel.

Dessutom var inte frågan varför hästen bockar efter hinder utan hur man som ryttare reagerar när hästen gör det. Vare sig hästen bockar för att den är glad eller för att den tappar balansen så anser inte jag att det är lämpligt att bestraffa/tillrättavisa hästen för det.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 675
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka