F

feliand

Hur gör hästarna när de bockar?
Har aldig sett en bockande häst så ni kanske skrattar åt mig när jag frågar :D Berätta hur de gör och har ni någon bild på en bokande häst, skicka gärna!:)

Sv: Bockande

"skuttar" med bakbenen och böjer huvudet neråt typ

Sparkar med bakbenen och drar ner huvudet, hittade en någorlunda bra bild
1104a%20ER%20side%20buck%20f.jpg

Haha, nej asså jag kunde det, skulle bevisa för en kompis vad det var, för hon trodde inte mig :P Hon sa att bocka var när de typ bara hoppade upp i luften och böjde ihop sig. :S xD

Och vad kallar du det då? :confused:

Det är också en form av bockning. Hästar är individer och alla hästar har inte en regelbok, som förklarar exakt hur bockning ser ut. :idea:

shit att ingen filmade här om dan när min häst bocka av mig, det var ena riktiga bockningar vill jag lova :devil:

jo tyvärr, fast inget farligt men nacken den smärtar den kan jag lova! kunde typ inte böja mig igår men likt förbenat skulle jag upp på hästryggen idag och hoppa så nu göre ännu ondare.. menmen that's life :D jag hade tur som inte bröt nå eller så, det var helt enkelt en bra avramling om man borster från nakcen :p

Jo men hon trodde mig inte när jag sa att de kan "sparka bakut" med och att det räknas som en bockning:P

Fast som bilden som RebeccaM och det du beskriver, benämner iaf jag som att dem sparkar bakut. Bocka för mej är när dem höjer ryggen och ner med huvet och skuttar. Det är två olika moment för mej iaf. Så tänker jag om begreppen iaf.

Min häst är expert på att små-bocka när vi är ute på tur .
Hon drar ihop/ner hals och huvud, "skjuter rygg" o sparkar/studsar med bakdelen.

Skillnad på att sparka & bocka tycker jag är ganska tydlig när man sitter på. (iaf min häst)
En spark kommer bara bakifrån , det känns bara att hästen lyfter bakdelen, medans en bock känns som det kommer kraft framifrån, genom ryggen & sen skjuts ut i bakbenen. Typ :p;)

en häst som sparkar bakut (sparkar med bakbenen) sparkar bakut, en häst som lättar fram reser sig, en häst som "hoppar fram" (alla 4 benen från backen i språnget) bockar, det finns hästar som bockar "utan rygg" då är huvudet oftast lite högre och ryggen sänkt eller rak. det är lättare att sitta kvar på, en del bockar "med rygg" och då är huvudet oftast väldigt lågt, alt. mellan frambenen samt att dom "skjuter rygg" som en katt, inget man sitter kvar länge på :angel:

Håller med i hillevies beskrivning, men sen finns det även häster som lägger på en kick på bocksprånget, det kallar jag fortfarande bock även om de sparkar. Att sparka bakut tycker jag är när frambenen är i marken.

Det finns en uppsjö av variationer som någon sa innan, men det stora skillnaden för mig är hur många ben som är i marken. Är alla ben i luften så är det ett bockSPRÅNG, just det ett språng eller hopp kan man säga. En bakutSPARK är just bara en spark och hästen behöver inte lyfta på alla benen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka