Sv: bockande häst
havre har han gått på innan utan problem, men den ska som sagt bort ändå. räcker med ensilaget och lite morötter i krubban när de andra får sitt kraftfoder.
idag har vi haft en dust på ridbanan.
dressyrsadeln dammades av och sattes fast på hästen, eftersom den har ett djupare säte och är betydligt mindre hal än de andra sadlarna.
vi började med longering. hästen var mer i luften och på frambenen än på backen. när han så småningom lugnat ner sig och gått i en vettig form en stund satt jag upp i sadeln - och upptäckte att jag trots allt satt på en tickande bomb.
det bleven hel del skritt i alla dess former, volter, långa tyglar, korta tyglar, serpentiner, framdelsvändningar.. men han var trots det beredd att explodera när som helst.
så jag bad sambon hämta en halsring och sen hålla koll på oss ifall han skulle behöva fånga mig i ett fall.
och som vi travade... eller ja, det blev mest pass eftersom han var alldeles för spänd. huvudet var rakt upp i vädret (tänk struts..), det gick inte böja åt något håll. jag höll glatt i halsringen och drev framåt så han inte skulle stanna. ibland for han iväg i galopp några språng och nästan satte sig ner på backen för att han blev rädd för något.
efter en stund slappnade han av mer och mer och huvudet sjönk med flera decimetrar, passen övergick i trav och ryggen under mig gjorde sig påmind om att den faktiskt existerade.
efter två-tre varv i denna hyfsat samlade trav saktade jag av till skritt och skrittade av honom - nu utan bombtendenser.
ska fortsätta sådär, dock med halsring på ifrån början.
nästa gång slänger jag dock på gelepadden, för ryggen är inte glad nu kan jag lova