Bocka när han inte får galoppera!

Bonita4

Trådstartare
Min 5-åring har börjat bocka!

Allting började när marken frös och han fick mycket överskottsenergi av att inte kunna gå fullt ut, jag har bytt ut nästan all havre till havrefritt foder men han är väldigt het av sig ändå så det finns inte så mycket mer att göra.

Det som händer är att när man närmar sig en uppförsbacke eller ett fält där han tror att han ska få galoppera så börjar han bocka om han inte får göra det!
Han står still och hoppar rakt upp i luften och sparkar bakut.

När man börjar trava någongång kan han också bocka för att han blir så laddad.

Hur ska jag bära mig åt!? Jag kan ju inte strunta i att galoppera på uteritterna för att han ska "lära" sig, då får han ju bara ännu mer energi.
Vi har möjlighet att åka till ridhus typ en gång i månaden, annars har vi bara vår ridvolt som är frusen nu..

Ska lägga till att jag har lärt mig hans bocksprång och har inga problem att sitta kvar, dock tycker min medryttare att det är läskigt, samt att jag inte vill att han ska bocka och greja mer än något litet språng ibland av glädje kanske..

Hjälp kloka bukefalister!

Sv: Bocka när han inte får galoppera!

Om jag vore i din situation skulle jag nog bara ha tålamod, och överreska honom, tex han vet att han brukar få galoppera på fält, gör något helt oväntat där, tex börja skritta i en volt. Eller om ni kommer till en backe vänd helt och hållet om.
Det handlar nog om, som du redan nämner överskottsenergi, och vanor. Man märker ju på en gång om hästen kommer till ett ställe där den vet att den brukar få galoppera så behöver man inte lägga skänkel utan den gör det av sig själv. Eller att man alltid kommer i galopp mot ett hinder även fast man skulle kunna travhoppa det. Och en häst med överenergi är ju såklart svårare att hantera, och man får kämpa mer.
Så : Gör som du inte brukar, och ha tålamod, ge dig inte i första taget :) .

Kan han inte få utlopp för sin energi så skulle jag vara försiktig med kraftfoder.
vetrinärena har fullt upp med korsförlamning och fånghästar i dessa tider.

Vi har samma probem här. Volten är frusen, så där kan man i princip bara skritta, eventuellt jogga lite försiktigt några varv.
Både fält och skogsstigar är isiga med ett tunt lager snö ovanpå så inte heller där kan man rida ordentligt. Överskottsenergi till tusen, när man väl får chansen att trava och eventuellt galoppera så åker huvudet upp i skyn och det blir ett jävla skuttande.
Så tråkigt, för när han blir så spänd kan varken han eller jag njuta speciellt mkt av ridturen!

Nu måste jag ju bara fråga! :p

Jag har senaste dagarna både sett i flera trådar om begränsningarna vid frusen mark, och även hört folk säga det live:

"nu när det är fruset går det ju bara att skritta" och liknande kommentarer...

Jag blir helt :confused::confused:

Både jag och alla andra i stallet kör iaf på som vanligt i alla gångarter, även ridbanan används trots att den är frusen.
Vi har visserligen skodda och broddade hästar då... Barfotahästarna blir det ju annat med såklart, där kan man ju bara ösa på där man vet att underlaget inte är halt...

Så, berätta för mig! Varför kan man inte rida som vanligt när det är fruset?

Min häst vill inte ta ut steget ordentligt trav, han gillar inte hårda grusvägar.
Han spänner sig och blir lite obalanserad i tölten ochså.
Rider jag med brodd så är jag inte förtjust i asfalt och tar det mer försiktigt än vanligt.
I skogen brakar vi på på som vanligt.
Paddocken är så knölig att jag inte ens tänker försöka.
Dom andra i stallet rider som vanligt, jag är lite extra försiktig då min häst varit halt.
Begränsningen för mig är mörkret då det är upplyst endast på asfaltvägar.

Ja, nä asfalt är ju inte kul med brodd, men grusvägar funkar bra tycker jag.
Och knöliga ridbanor är självklart inte bra, men vi såg till att inte rida när det var halvmjukt, så den frös ganska slät faktiskt :idea:

Men du, pannlampa då? Skulle jag inte klara mig utan :p

Dagligt arbete i skritt på hård slät mark är bra för senor.

Dagligt arbete i trav och galopp på hård mark ger stötskador (concussions) i leder och hovkapsel.

Tja, kanske skillnaden ligger i att jag aldrig rider "dagligen"?

3-4 dagar/vecka rider jag och då är det mycket skogsstigar och grusvägar. Det blir mycket skritt då vi ofta rider ganska långt, men en hel del trav, tölt och galopp blir det också, både på grusvägar och i skogen.

Självklart pratar jag inte om en timmes daglig trav och galopp på frusen grusväg, det jag förundrade mig över var att det verkar som att många anser att man inte kan göra annat än skritt ALLS på frusna vägar...

Hur gör ni då? Bundna till ridhus? Känns trist för både häst och ryttare om man bara kan skritta hela vintern..

Efter att ha valt mellan pest och kolera, en häst som bockar och skadar sig på det viset, eller galoppera på hårt underlag, så har jag valt att galoppera i alla fall.

Naturligtvis är vägarna valda med omsorg, hästen har fyra brodd i varje doja, men sen får det räcka, jag galopperar i alla fall korta sträckor och hästen blir mycket trevligare att ha att göra med.

När jag hade häst red jag alla gångarter på fruset underlag så länge det var jämnt.. Inte så att jag låg och rullade på i trav och galopp utan red en massa övergångar mellan gångarterna för att hålla igång hästen (och fick en jättelydig häst också tack vare dessa:D).

Liknande trådar

Ridning I bland tycker jag det kan vara svårt att variera ridningen, jag glömmer bort att göra olika saker. Kan komma på att jag inte hoppat på...
2
Svar
30
· Visningar
2 131
Senast: Ebblin02
·
L
Ridning Hej allihop! :) Jag sitter nu här framför Bukefalos och känner mig som en mycket kluven hästägare. Min underbart snälla häst Roy som...
Svar
14
· Visningar
1 798
Senast: Ponnytant
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 503
Senast: agtatoon
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 465
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar