N

Nevve

Vad har ni för åsikter om Bocelli & speciellt då hans gång?
Hittat en jätte fin 4-åring e Bocelli - Bellini.
Stört-förälskad :)
Men, hört åsikter om att Bocelli & hans avkommer har kort gång :confused:
Svårt att bedömma det här stoet då hon inte är riden så mkt., men av det jag kan se tycker jag hon rör sig kanon.
Stor, luftig aktion & mjuk, framåt att rida.

Sv: Bocelli

Det har jag aldrig hört, alla hans avkommor jag sett o sett resultat av har sin styrka vid just gångarterna.

Har själv en 4-åring e. Bocelli - Nostradamus och näe, kort gång har hon inte. Är faktiskt den enda av mina bamsehästar som kan svara mina grannars travhästar när de länger på steget :D. Däremot är hon lite kort i ryggen så hon slår i sko när det blir lite för stort.

Även galoppen och skritten är bra men galoppen är nog bästa gångart i grunden. Hon fick en 8:a på traven på 3-årstestet men att galoppen inte fick bättre än 7 beror mest på att på att hon spände sig väldigt mkt.

Låter kanon,jag har själv en 1-års hingst efter Bocelli-Bellini som blev klass 1 förra året men galopperade mest så han fick för dagen "bara " 7 på traven,är jättenöjd med honom så jag hade inte tvekat,köp den!!!Det är fuxen på bilden,tagen i maj i år

Nej, det har jag aldrig hört om Bocellis avkommor. Citat från Gränsbos hemsida "Bocelli leder den svenska 3-årsstatistiken i gångarter, hela 76,5% fick diplom eller klass I." Hade han förärvt kort gång så hade han inte lett 3 årsstatistiken.

Min personliga uppfattning om de Bocelli avkommor jag varit i kontakt med är att han föräver mycket goda gångarter och att han förärver sitt fina temperament.

Ååh, så trevligt att höra era positiva rader om Bocelli:banana:
Blev lite ledsen när min dressyr-tränade "klankade" ner på honom.
Ska provrida stoet imorgon igen, så får vi se hur det känns !
Men, tror nog det blir hon jag köper, letat jätte länge & nu tror jag att jag äntligen hittat rätt!
Det enda negativa annars jag kan hitta om Bocelli, är hans hoppning, men Bellini har ju gått medelsvår hoppning & stoets mamma hade 8-8 på 3-års testet. Så lite bör hon ju kunna hoppa i alla fall.
Ändå dressyr som jag tycker är viktigast just nu.

Min 3-åriga valack e Bocelli fick 8-9 på hopp på 3-årstestet.

Oj, se där ja, roligt!
Ska du visa honom på kvalitén också?
Vad är det mer än Bocelli?

Vad har ni för åsikter om Bocelli & speciellt då hans gång?
Hittat en jätte fin 4-åring e Bocelli - Bellini.
Stört-förälskad :)
Men, hört åsikter om att Bocelli & hans avkommer har kort gång :confused:
Svårt att bedömma det här stoet då hon inte är riden så mkt., men av det jag kan se tycker jag hon rör sig kanon.
Stor, luftig aktion & mjuk, framåt att rida.

Din häst är bedömd med 7-or på gångarterna, men faktiskt högre i hoppning. 44 p som dressyrhäst (klass II) och 45 p som hopphäst (klass I).

Nej, det har jag aldrig hört om Bocellis avkommor. Citat från Gränsbos hemsida "Bocelli leder den svenska 3-årsstatistiken i gångarter, hela 76,5% fick diplom eller klass I." Hade han förärvt kort gång så hade han inte lett 3 årsstatistiken.

Min personliga uppfattning om de Bocelli avkommor jag varit i kontakt med är att han föräver mycket goda gångarter och att han förärver sitt fina temperament.

Uppdatering bara: Don Schufro leder statistiken för i år.

Japp, stämmer, oxå varit inne på blup ... intressant det där:)
Men, så är det många som har sina åsikter om 3-års testerna & att det är mkt. annat som spelar in (dagsform) vidare-utveckling, träning m.m., så man vet ju aldrig hur mkt. man ska förlita sig på den bedömningen:confused:
Sen är det ju en sak till jag glömt skriva om, hon biljarderar tyvärr :cry:
Där finns också så olika åsikter. Men, om jag ska sammanfatta vad jag känner till, verkar det som om det är mest vanligt på unghästar & att det för det mesta brukar minska när hästen musklat sig och kommit i bättre balans. Ur förslitningssynpunkt beror det tydligen på hur de biljarderar och att man därmed ska rådfråga veterinären vid besiktning. Andra åsikter!?
Det jag kan se, biljarderar hon ungefär lika mkt/lika lite (inte så värst mkt, har sett betydligt värre) på bägge, vilket tydligen också är bättre än när de biljarderar markant på ett utav benen, hmm...

Japp, stämmer, oxå varit inne på blup ... intressant det där:)
Men, så är det många som har sina åsikter om 3-års testerna & att det är mkt. annat som spelar in (dagsform) vidare-utveckling, träning m.m., så man vet ju aldrig hur mkt. man ska förlita sig på den bedömningen:confused:

Visst påverkar träning och visning resultatet, men jag tycker att det är bra siffror att utgå ifrån.

7-or innebär (av vad jag har sett) att hästen är taktmässig, men markbunden, dvs behöver visa mer luft, spänst och elasticitet. Skritten är som den är, den påverkar man inte mycket med träning. Traven kan man göra mest av, galoppen är svårare. Jag hade nog bett uppfödaren om att få se protokollet från testet, där det står vad domarna gillar och har slagit ner på. Då framgår även vad de anser om biljarderingen.

Har nu varit & provridit stoet igen, är om möjligt ännu mer förälskad:love:
Bokat tid för besiktning & röntgen, nu får vi bara hoppas att allt är ok.
Tack för tips om protokollet för 3-års testet, ska få det på mail under dagen.
Rådgjort med min veterinär ang. biljarderingen, hon säger att det inte bör påverka och att det förhoppningsvis kommer försvinna med rätt skoning & träning osv. Hon vill dock titta på henne först ordentligt vid besiktningen innan slutgiltigt utlåtande, hmm ...
Min veterinär är så väldigt noggrann & kritisk, så vi får nu hålla tummarna att hästen blir godkänd :bump:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 336
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 675
Senast: HMQ
·
Avel Har ett trevligt halvblodsto som jag funderar på att betäcka för att få en avkomma till mig själv. Jag är en hobbyryttare som tävlar...
Svar
5
· Visningar
1 015
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31