Bo Tibblin: ”Har dressyren passerat sin ursprungliga målsättning?”

Har jakten på prestation, poäng och perfektion fört oss så långt från dressyrens ursprungliga syfte att vi riskerar både hästens välfärd och grenens trovärdighet? Dressyrnestorn Bo Tibblin manar till uppvaknande: det är inte längre detaljerna som är problemet – det är själva systemet.

Ridsporten i allmänhet och dressyren i synnerhet går mot sin egen död.

Ska jag vara ärlig sörjer jag inte det minsta.

Min dröm är att hästen i framtiden mer kommer att användas i friskvård, terapi och för de med olika typer av handikapp.

Hästen är en fantastisk individ, men sporten är snart död. När tävlingarna försvinner så försvinner också alla pengar. Aveln kommer att behöva förändras (vilket jag personligen bara ser positivt på).

Den snälla, rejäla, hållbara hobbyhästen (i olika storlekar) kommer att prioriteras och aveln på tävlingshästen kommer mer eller mindre att försvinna.

Det är inte försvarbart att transportera hästar kors och tvärs över världen och sponsras av länder där mänskliga rättigheter i allmänhet och kvinnors rättigheter i synnerhet är obefintliga.

Jag tror att enda vägen framåt är att pengarna och tävlingarna försvinner.

Redan idag är det svårt att hitta trevliga, snälla, lättridna hobbyhästar. Inom Islandshästen går aveln mot långbenta höga benrangel med extrema rörelser och nerverna på utsidan.

Samma väg har halvblodsaveln varit på väg under lång tid.

Visst, det FINNS snälla, okomplicerade hästar att hitta, men de blir allt färre.

Den snälla, rejäla, hållbara hobbyhästen (i olika storlekar) kommer att prioriteras och aveln på tävlingshästen kommer mer eller mindre att försvinna.

Och hur ska dessa uppfödare finansiera sin uppfödning? För hobbyryttarna kommer inte betala det som behövs.

Utan sporten, inga hobbyhästar.

Jag håller helt med honom!

Jag har några förslag som jag skrivit om innan.

En bedömningstrappa där varje trappsteg måste vara godkänt för att man ska kunna gå vidare till nästa.

Detta önskar jag gällde för bedömningen av varje moment:

1) Har hästen korrekt form? Ej bakom lod, ej gapande, ej tecken på konflikt eller smärta. I så fall gå vidare till nästa punkt. Om inte så är momentet inte godkänt. D.v.s. 0 poäng.

2) Utförs momentet korrekt? Om ja, gå vidare till nästa punkt. Om nej, max 4 p. Beroende på hur fel momentet utförts.

3) Om man kommit till den här punkten så är det dags för domaren att bedöma kvaliteten på utförandet av momentet. Hästens gångarter kommer alltså inte in i bedömningen förrän här. Det ska alltså vara helt irrelevant om hästen som går bakom lod och gapar har världens bästa gångarter eller är en markbunden ridskoleponny. Båda ska nollas i momentet om de går bakom lod med gapande mun pga hård hand. Om man kommer till den här sista punkten d.v.s. hästen utförde momentet korrekt i korrekt form så kan domaren ge 5-10 poäng baserat på hur väl utförandet är och här kommer hästens gångarter och kvaliteter in. Inte innan.

Inte förrän domarna prioriterar korrekt form och harmoni kommer eliten prioritera det.

Och hur ska dessa uppfödare finansiera sin uppfödning? För hobbyryttarna kommer inte betala det som behövs.

Utan sporten, inga hobbyhästar.
Detta är självklart ett dilemma.

Samtidigt finns det flera raser idag med någorlunda vettig avel som inte används i toppsporten. Nordsvensk Brukshäst, fjording, Haflinger, shettisar, russ…

Försvinner sporten kommer självklart aveln att förändras drastiskt. Toppavlade hopp- och dressyrhästar kommer att försvinna - samtidigt är det ju så att dessa sällan blir bra hobbyhästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka