Bo själv och äga hund?

ssandraar

Trådstartare
Jag har alltid drömt om att köpa en vit herdehund och direkt jag flyttar hemifrån är planen att skaffa en.
Jag har läst på ett flertal ställen att man bör inte skaffa hund om man bor själv och jobbar. Var tycker ni? Jag ska såklart åka hem på luncher och raster för att rasta hunden om jag skaffar en.
Hundar vill ju ha sällskap och sin flock runt sig, kan man skaffa en katt för att få hunden att känna sig mindre ensam?

Jobbar du många timmar per dag och dessutom har en bit att resa så är det klokt att skaffa dagmatte eller ha hunden på hunddagis. Hur många man är som bor i hemmet spelar ingen roll, det är hur många timmar hunden blir ensam som är det intressanta.

Håller med, skaffa en bra dagmatte eller hunddagis:)
Jag skaffade själv hund 3 veckor efter jag flyttat till min första egna lägenhet:)
Var 19 då och har aldrig varit utan hund efter det:)

Jag bor ensam och jobbar heltid. Jag har funderat jättemycket fram och tillbaka, men kommit fram till att det går med planering, både vad gäller tid och ekonomi (hunddagis är inte billigt). Samt att jag vet att jag har släkt och vänner som kan ställa upp om jag behöver resa bort eller det krisar till sig på något sätt.

Jag planerar skaffa hund nästa sommar. Jag har planerat långledigt (2-3 månader) när valpen kommer, hjälp av föräldrarna därefter och sedan hunddagis framöver. Hade jag inte kunnat ta så lång ledighet för valp hade jag letat omplacering.

Säger som övriga..med planering och rätt förutsättningar spelar det ju ingen roll hur många man bor i ett hushåll för att hålla hund.

Det viktiga är att hunden inte blir lämnad ensam för länge och att den får komma ut för rastning regelbundet.

Antingen har du med hunden på jobbet, eller så skaffar du dagmatte. Om du nu jobbar heltid.

Jag har bott ensam större delen av mitt vuxna liv - med hund/hundar, katt/katter, och diverse andra djur. Det handlar om planering.

Kolla upp dagmatte innan hunden kommer, och hör med vänner och bekanta om ni exempelvis kan hjälpas åt med hundvakteri på helger ibland, eller liknande. Utveckla ett hundnätverk. :)

Jag bor egentligen inte ensam, men min make utbildar sig på annan ort så när valpen kom var jag ensam. Jag har som tur är min mamma väldigt nära och första tiden passade hon valpen hemma hos oss (behövde vara med på obligatoriskt i skolan redan första veckan :( ) och sedan har han varit hos henne. Nu jobbar jag över sommaren så då har hon honom ofta, till hösten när jag börjar plugga igen så läser jag på distans och dessutom kommer maken hem.

När och om vi båda får jobb - så blir det antingen att han fortsätter vara med min mamma eller så får vi leta dagmatte/dagis om vi inte har jobb där vi kan ta honom med!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 165
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 617
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar