Bo själv i hus/gård?

torsdag

Trådstartare
Finns det någon här som bor ensam i hus? Eller har egen gård?
Hur funkar det?

Jag har alltid trott att man måste vara två för att få det att funka både ekonomiskt och för att lösa allt underhåll.

Jag har alltid trott att man måste vara två för att få det att funka både ekonomiskt och för att lösa allt underhåll.
Jag tror att det finns väldigt många här som bor ensamma i egen fastighet av något slag. Jag hör till dem, har ett halvmodernt hus med rätt litet underhållsbehov, låga driftkostnader och låga kapitalkostnader - det funkar fint (hittills) och är en rätt mild ekonomisk belastning om jag jämför med bekanta som är två om avsevärt mycket dyrare och/eller mer underhållskrävande fastigheter. I praktiken bor jag nog aningen billigare idag än när vi var två om mitt (vårt) förra hus.

Spannet är väldigt stort mellan olika hus både när det gäller ekonomi och underhållsbehov. Inom några mils radie från mig finns områden där välunderhållna hus går för en bra bit under miljonen, och andra områden där jämförbara hus ligger närmare 3-4 miljoner. Och det finns hus som är rena kvicksanden ifråga om underhåll, ofta äldre stora trähus, likväl som nyare och mer nyrenoverade stenhus.

Senast ändrad:
Jag har hyrt hus själv med stall, funkade ypperligt! Huset vi bor i nu kostade bara 575,000kr att köpa, vi har en driftkostnad på 3000kr i månaden, vilket är billigare än många lägenheter så hade inte haft problem att bo här själv :)

@torsdag: Jag bor själv i mitt hus och har inte farlig månadskostnad. En lägenhet skulle i de flesta fall vara betydligt dyrare. Visst, det blir dyrt när något går sönder men man får ju se till att ha en buffert för det.

Min månadskostnad är mellan 3000 och 4000 kr (beroende på hur mycket el som gått osv). Det skulle jag få en minimal lägenhet för här. Nu har jag en tomt på nästan en hektar, hus med fyra rum och kök samt flera ekonomibyggnader och en gäststuga. Att det också är gigantiska renoveringsbehov är en annan femma :D En del saker går ju faktiskt att göra själv renoveringsmässigt men visst, då ska man ju ha ett intresse för det (vilket jag har).

Jag har både hyrt hus o köpt hus (små hus billigt i landet) , det gick utmärkt.

Sen absolut märktes ekonomisk skillnad när sambon köpte in sej i huset rent driftskostnadsmässigt.
Sen är man ju mer sårbar om dethänder något men har man en rimlig buffert klarar man ju det också.

Kan man (vill lära sej) ta sej an enklare renovering så kommer man ju långt. Om inte så gör man en buffert för sånt också.

Det jag glömde skriva ovan är -Hur händig behöver man vara? Klarar man sig även om man inte är speciellt händig?

Ja det gör man men det blir dyrare. Tex har en vänlig Bukefalist lärt mig renovera gamla fönster. Givetvis skulle jag kunna lämna in dem men den kostnaden skulle bli gräslig. Att måla ett hus är inte svårt, speciellt inte om det är målat med slamfärg.

Jag kan tillägga att jag inte ser mig som så väldigt händig men har klarat mig i flera år ensam här. Vissa saker har min särbo hjälpt mig med, främst sådant som är svårt att göra ensam eller som kräver mer styrka än vad jag har och vissa saker har jag använt hantverkare till.

Som ensam gårdsägare kan jag avslöja att det går, men att det är en ständig balansgång som stavas tid kontra pengar.

Jag hade aldrig kunnat köpa en annan gård belägen här när jag tog över denna som är en familjegård. Då var jag dessutom nyutexaminerad med saftiga studieskulder. Och gården hade omfattande renoveringsbehov. Om jag inte hade fått ett jobb som med tiden blivit hyggligt välbetalt, så hade det kanske känts lite deprimerande vid det här laget att dra runt ekonomin för ett sådant boende ensam.

Nu har jag en betydligt större inkomst än när jag tog över gården. Men det är fortfarande väldigt många saker som jag vill - och kan - göra själv med gården men där det då måste ske på bekostnad av övriga fritidsintressen och övrig fritid överhuvudtaget. För att tiden inte räcker med ett heltidsjobb och viss pendlingstid ovanpå det. Det är svårt att ensam utföra några storverk på fem veckors sommarsemester, och någonstans måste man också vila.

På samma sätt - du måste inte vara händig om du har råd att betala, eller kan leva med att en del saker som inte är top notch. Men: det hjälper inte att vara händig, om du ändå inte har tid att utöva din händighet....

Jag behöver t ex byta en packning i en kran nu. Är säker på att jag skulle kunna fixa det själv men måste hitta en instruktion, läsa på den, se att jag har rätt verktyg etc. Då är alternativet att köpa sig fri rätt lockande, för att det knaprar in på så mycket av min tid att göra det själv och att besparingen i pengar kanske inte är värd det. Eller så skjuter jag upp det några månader till.... och lever med en sak till som inte är top notch. :)

Exakt! :up: Och även om man på ett sätt är "bunden" av saker som man måste eller borde göra, så för mig överväger friheten i att veta att det är JAG, och bara jag, som bestämmer när och hur och varför.

Det är härligt att gå och drömma om planer från allt till en ny plantering till att göra om planlösningen i huset och veta att det är - inom de ekonomiska ramarna förstås - upp till mig vad det ska bli.

Jag bor på gård med min sambo och skulle i nuläget inte reda ut det själv känner jag. Pannan bråkade nyss, jag har ingen aning hur jag skulle reda ut det själv. Arbetsfördelningen blev att jag googlade och sambon utförde. Vi bytte nyss diskmaskin, hur fan gör man det?? Sambon fixar.

Hade man all tid i världen så kanske man skulle reda ut det till slut, men om vi skulle flytta isär så hade jag nog klarat av ett lite nyare, mindre hus själv till stor del. Men inte en hel gård. :) är sjukt imponerad av dom som reder ut det själv!!

Exakt! :up: Och även om man på ett sätt är "bunden" av saker som man måste eller borde göra, så för mig överväger friheten i att veta att det är JAG, och bara jag, som bestämmer när och hur och varför.

Det är härligt att gå och drömma om planer från allt till en ny plantering till att göra om planlösningen i huset och veta att det är - inom de ekonomiska ramarna förstås - upp till mig vad det ska bli.

Jag håller, som du säkert vet, fullständigt med. Mitt ruckel är inte bara mitt hem utan också mitt fritidsintresse.

Finns det någon här som bor ensam i hus? Eller har egen gård?
Hur funkar det?

Jag bodde i eget hus under fyra år. Gick alldeles utmärkt. Det jag inte kunde fixa, lejde jag bort. Hade mkt lägre kostnader/månad jämfört med nu när jag hyr en lägenhet.

Huset har jag kvar tills vidare, men hyr ut det. :)

@torsdag: Jag kan tillägga att min fd granne tvärs över vägen var en gammal änka som bodde där själv i rätt många år (hennes barnbarn har tagit över nu). Hon lejde in hjälp och fick också hjälp av sina släktingar och även av oss grannar. Snett över vägen bor också en äldre ensam kvinna. Samma där, hon lejer in hjälp för en del saker och sedan hjälper vi grannar till (inkl särbon). En annan av de fd ägarna till det stället var också en ensamstående äldre kvinna.

Jag köpte mitt hus själv. Har egentligen inte behövt göra så mycket vid huset vilket är skönt, har satt in en värmepump, jag är verkligen inte händig, men försöker att lära mig saker längs vägen. Har toppengrannar som har hjälpt mig med frågor. Vissa gånger har jag anlitat folk och vissa gånger har jag fått hjälp av nån jag känner. Kontaktnät är alltid bra att ha! Jag bodde i en väldigt billig etta innan jag flyttade till mitt hus så huset är inte billigare än det men jag bor väldigt billigt, gav 655´ för det

Sen är det ju alltid bra med vänner/bekanta/släktingar i olika branscher :p
Vi har rådfrågat och anlitat halva bekantskapskretsen nu när vi bytte kök och renoverade bokstavligen från grunden. Tjänster och gentjänster.
Alla har ju inte det så förspänt med kontakter såklart men fråga om hjälp kostar ju inget. :)

Sen är det ju alltid bra med vänner/bekanta/släktingar i olika branscher :p
Vi har rådfrågat och anlitat halva bekantskapskretsen nu när vi bytte kök och renoverade bokstavligen från grunden. Tjänster och gentjänster.
Alla har ju inte det så förspänt med kontakter såklart men fråga om hjälp kostar ju inget. :)

Exakt. Jag är som sagt inte så praktisk av mig men det är ju ofta det behövs ett extra par händer och då ställer jag naturligtvis upp.

Om man klarar det beror väldigt mycket på huset och fastigheten?

Ett hus med omfattande renoveringsbehov hade jag inte klarat, ens ekonomiskt.

Köpte det hus jag hade råd med och det var i bra skick. Jag har borrat brunn, lagt om ett uthustak, byggt till uthuset och fixat i köket. Somt är inlejt (tak, utbyggnad och brunn) men mycket är fixat på egen hand.

Jag räknar hela tiden på ekonomin för att ha koll. Antar att jag inom ca 20 år måste fixa en annan värmekälla eftersom jag inte tror att jag orkar/vill rodda med veden när jag blir äldre.

Jag hyr ett hus/mindre hästställe själv. Relativt låg kostnad sett till att jag faktiskt har ett jättehus som är topprenoverat av hyresvärden precis innan, och sett till att jag slipper stallhyror för två hästar på det sättet. Skulle jag bott i lägenhet inne i stan så är det minsta jag hade kunnat tänka mig en tvåa (jag vill liksom inte behöva ha eventuella gäster i min säng/sovrum), och en ful, ofräsch tvåa kostar runt 5000 och en fin drygt 8000. Då hade jag visserligen bara haft en häst, eftersom shettisen finns för att den andra behöver sällskap, men en kallhyra i ett hyfsat okej stall utan någon som helst lyx kostar dryga tusenlappen, plus en rejäl bilkörning på det. Vill en ha mer lyxiga alternativ med paddock, ridhus och kanske möjlighet att slippa kollektiva stallpass (det sista är ett krav för mig efter tre år i ett kollektivstall där ingenting funkade) får en betala det dubbla. Minst.

Hyresvärden står för kostnader som om kylen går sönder och sånt, och det är givetvis en oerhörd lättnad, till skillnad från om jag hade ägt stället. Dessutom har jag en bror som är elektriker och en som är snickare i grunden, så det där med att laga något är mitt minsta problem, även om jag har tummen mitt i handen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 104
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Senast: starcraft
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 439
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA