Bo i kollektiv

Det kommer bli Bovieran för mig när jag är senior :) Smart boendeform. Egen bostad men ändå tillgång till sociala ytor.
Har aldrig hört talas om Bovieran så jag googlade. Intressant, men i de hus/koncept som presenterades på sidan verkar det vara bostadsrätter och minsta lägenhet var 64 kvadratmeter. Jag kommer aldrig att ha råd att köpa en så stor lägenhet i Uppsala. Tveksamt om jag har råd att köpa någon lägenhet alls.

Annars verkar det bra!

Jag har bott i flera kollektiv under min tid i London och i sak älskar jag det!

Men ja. Inte alltid. Saker som irriterat mig genom åren är:

- killen med papegoja som han aldrig städade upp efter så vi hade möss överallt, inklusive i ugnen och köksskåpen
- tjejerna jag delade rum med som kom hem sent på natten och inte förstod att det inte var riktigt okej att tända taklampan när jag låg och sov och skulle upp tidigt
- folk som trott att det är okej att tappa upp ett bad och lägga sig med hörlurar i öronen på ungefär samma tid som resten av kollektivet behöver komma in i badrummet på morgonen
- killen som flyttade in sig själv, en plastpåse kläder och sina gigantiska DJ-däck som han körde igång vid tvåtiden varje natt, helt utan intresse för att jag, i rummet bredvid, behövde gå upp tidigt

...och säkert tusen saker till. Men det jag minns mest av allt är hur mysigt vi hade det, hur härligt det var att komma hem efter 16 timmars jobb mitt i natten och hitta någon som serverade en skål risotto och ett glas vin och en pratstund... och så vidare.

Ni som skulle kunna tänka er att bo kollektivt; vilka är de andra människorna som ni ser er bo tillsammans med, vilken roll spelar det?

För min del spelade personkemi stor roll, det var ju trots allt människor jag delade utrymmen och spenderade tid med. När jag först flyttade bodde jag sambo med en killkompis som bodde där sedan innan. Vi bodde i en skrubb där vi delade våningssäng och hade riktigt kul tillsammans. När han sedan flyttade hem hamnade jag i ett väldigt rörigt kollektiv där rummen bytte invånare nästan varje vecka, killen som hyrde lägenheten var ett riktigt slisk och ville "titta på film" tillsammans med varenda tjej som flyttade in. I kollektiv två hittade jag min gay-soulmate som kom att bli min bästa vän under resten av tiden, det flyttade in en kille som hon kände sen innan i samma veva och helvete vilka roliga stunder vi hade tillsammans. Kommer vårda de minnena ömt til' the end of time.

Aldrig i livet. Jag klarar inte ens av att ha hästen installad kollektivt. Skulle heller aldrig vilja bo med en kompis, eller ens ett syskon. Alldeles för egoistisk för det.

Nä, jag tror inte det. Jag får nästan lite ångest bara när jag tänker på det.

Men det finns ju kanske lite olika sätt att bo i kollektiv. Eller?

Tanken att man bor i varsitt rum och har kök och vardagsrum ihop men då lagar egen mat, har egna varor och så vidare, skulle fungera mycket bättre för mig än de kollektiv som fanns under 70-talet när man hade stora kollektiv med matlag och städdag och sådant.

Även om jag ändå tror att det skulle vara en alldeles för stor utmaning för mig. Det är ju svårt att hitta likasinnade personer som har samma städtrösklar som du har t.ex.
Man kommer alltid tycka att något är orättvist och irriterande. Någon som inte gör sitt, eller jag som inte orkar göra mitt.

Absolut inte, det räckte med att bo i studentkorridor. Jag måste kunna stänga om mig själv och få vara ordentligt ifred, jag orkar inte med att vara social hela tiden.

Hade jag haft ett ordentligt stort hus hade jag kunnat tänka mig en huskompis men på premissen att vi sköter oss i huvudsak själv.

Jag har bott i massor, men har väl inte tänkt på det som kollektiv? Matlagningen har aldrig varit delad utan separat. Men delat badrum, kök och vardagsrum osv.

Mellan 16 till 19 i studentboende på gymnasiet.
20 till 21 i delat hus i Dublin (bodde sen med pojkvännen i 1.5 år innan det tog slut och jag bodde i kollektiv igen i 9 månader (två olika :angel:)).
23 till 27. universitets hus, sen house shares, student boende och sen ett house share igen.
29 till 33 (nu :o). Studentboende, varvat med vandrarhem och boende i regnskogen.

Vad gör dåliga kollektivboende människor? Någon som inte städar upp efter sig i gemensamma utrymmen, speciellt i köket. Eller har högljudda partyn utan förvarning när man behöver jobba. Personer som inte slänger ut sina soppor. Sådana som slänger mat på golvet och bara lämnar det där. Typ inte spolar toan och lämnar mensblod och bajs kvar. Kissar du över hela toan istället för i den? - flytta in med någon annan är du snäll. Släng inte tussar med svart hår i duschen och låt det blockera avloppet, eller smeta det på väggarna. Du får helst bo någon annanstans om du försöker tända eld på huset genom att torr koka trosor mitt i natten också.

En bra kollektivboende har nog respekt för privata ägodelar (mat t.ex.), och respekterar ens personlig utrymme eller när man behöver vara ensam.

Nixpix. Icke en chans i världen. Jag delar 105 kvadratmeter med min dotter och tycker att det i omgångar är lite trångt :p Att då blanda in ytterligare människor låter oklokt.

Verkligen inte. Jag bodde i kollektiv, internatboende, under gymnasiet samt när jag jobbade utomlands i ett år. Det funkade toppen då, men jag hade inte velat göra det nu. Jag behöver få vara ensam för att orka vara social, även med ett eget rum hade jag känt mig väldigt låst.

Sen är jag inte så förtjust i människor generellt :D

Vad gör dåliga kollektivboende människor? Någon som inte städar upp efter sig i gemensamma utrymmen, speciellt i köket. Eller har högljudda partyn utan förvarning när man behöver jobba. Personer som inte slänger ut sina soppor. Sådana som slänger mat på golvet och bara lämnar det där. Typ inte spolar toan och lämnar mensblod och bajs kvar. Kissar du över hela toan istället för i den? - flytta in med någon annan är du snäll. Släng inte tussar med svart hår i duschen och låt det blockera avloppet, eller smeta det på väggarna. Du får helst bo någon annanstans om du försöker tända eld på huset genom att torr koka trosor mitt i natten också.

Detta!
Jag tror jag skulle kunna trivas i kollektiv om man hade eget rum med gemensamt vardagsrum, kök osv. Bara mina medboende är fräscha. Dvs inget sånt snusk som du nämner, utan att alla håller det rent och fräscht efter sig. Det behöver inte vara pedantiskt rent men inga matrester, kroppsvätskor eller annat som är (eller kan bli) äckligt.
Och så skulle jag nog inte trivas med folk som var allt för olika mig själva. T.ex. såna som vill festa varje helg, är väldigt högljudda, vill vara sociala 24/7 osv. Jag är gärna social och umgås, men jag behöver kunna stänga om mig och ha egentid också.
Så ett lite lugnare kollektiv, gärna helt alkohol- och drogfritt, skulle nog passa mig :)

Som skröpel-pensionär - ja gärna!

Eget space men gemensamma utrymmen och människor att umgås med.

Fasar för att bli gammal och sitta ensam i stuga eller lägenhet och inte ha umgänge eller möjlighet att få sällskap. Bodde i korridor ett par år när jag studerade i Uppsala och det var nice.

Njäe, I’m to old for that shit känner jag.

Har inte bott i kollektiv. Det närmsta jag kommit det är att haft inneboende som haft pojkvän/vänner över.
Funkade fint då.

Vill vara ifred när jag vill det, sova ostörd när jag vill etc.

Som skröpel-pensionär - ja gärna!

Eget space men gemensamma utrymmen och människor att umgås med.

Fasar för att bli gammal och sitta ensam i stuga eller lägenhet och inte ha umgänge eller möjlighet att få sällskap. Bodde i korridor ett par år när jag studerade i Uppsala och det var nice.
Vilka är människorna du bor med i kollektivet? Spelar det någon roll?

Vilka är människorna du bor med i kollektivet? Spelar det någon roll?
Jo, det spelar roll.
Människor i ungefär samma åldrar så att det inte blandas med barnfamiljer och festande ungdomar. Jag har nog för kort stubin för att orka med både det första och det andra.

Förutsättningen är väl att jag själv sökt mig dit - inte blivit placerad av någon myndighet.....:)

Liknande trådar

Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil?
2
Svar
32
· Visningar
1 170
Senast: julgrisen
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Luzzan
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit