Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ytterst tveksamt. Man får ju aldrig vara ifred. Det spelar ingen roll att man har ett eget rum. Men jag skulle inte vilja bo i lägenhet heller.Skulle du kunna tänka dig det? Varför/varför inte, fördelar, nackdelar? Har du provat?
![]()
Jag har bott både i studentkorridor och kollektivt under säsongsarbeten och I Love it!Skulle du kunna tänka dig det? Varför/varför inte, fördelar, nackdelar? Har du provat?
![]()
Fördelar: Hjälp med hundrastning och många kladdkakor på konstiga tider.
[...]
Och så har jag bott tio år i typ kollektivhus. Det var jättetrevligt och jag vill gärna få till något liknande igen efter min pension.
Det kommer bli Bovieran för mig när jag är seniorJag var ytterst nära att få en lägenhet i kollektivhus för några år sen, men blev nr 2. Surt. Sedan dess har jag fått en annan lägenhet och nollat min kötid i bostadskön, så det lär dröja tio år till innan jag samlat nog med poäng. Jag skulle gärna bo i kollektiv. Då och då åker jag utomlands för att jobba och då bor jag på ett institut med enkelrum i korridor och gemensamt kök, bibliotek, sällskapsrum osv. För mig tror jag att det är den ultimata boendeformen. Det finns alltid någon att prata och vill man vara ensam respekteras det. Vill man ha någon att äta middag med finns det alltid någon som gärna hänger på.
Förra året upptäckte jag också nöjet med att bo på camp I Egypten. Det är en sorts vandrarhem med gemensamma chill out-ytor, enkel restaurang, dykcenter, lokal researrangör mm. Blir lite kollektiv och lätt att lära känna folk från hela världen inklusive en del locals som kommer och hänger. Gillar mycket!
Så JA till kollektiv för mig!
Jag betraktar mig också som eremit. Men när jag flyttade till en ny stad utan några sociala kontakter (jag hade inget jobb) utvecklade jag till slut social fobi och bröt ihop.Som student bodde jag ett år med fem andra i en sexrummare, vi hade varsitt rum och delade på vardagsrum, kök och två badrum. Det funkade smärtfritt vilket förvånar mig i efterhand, jag betraktar mig ju egentligen som eremit.
En undebar mycket åldrad dam som jag känner flyttade till seniorboende och konstaterade snabbt att där var alldeles för mycket skvaller kring gården, alla var ju hemma och kunde hålla koll på varann hela dagarna.Det kommer bli Bovieran för mig när jag är seniorSmart boendeform. Egen bostad men ändå tillgång till sociala ytor.
Ja det är ju verkligen på gott och på ont. Ibland kan vissa må sämre av isolering än skvaller och för andra är det tvärtom.En undebar mycket åldrad dam som jag känner flyttade till seniorboende och konstaterade snabbt att där var alldeles för mycket skvaller kring gården, alla var ju hemma och kunde hålla koll på varann hela dagarna.
Så när damen och hennes bästa väninna ville sitta i eftermiddagssolen på hennes härliga balkong och pimpla vin drack de vinet i - tekoppar![]()