blupvärde

Eliseeh

Trådstartare
hur räknar man ut hästen blup poäng? :) Finns ju väldigt många staplar med poäng gångartspoäng, hopppoäng osv. Men skulle vilja ha hjälp med hur man räknar ut själva sammanlagda poängen :) Hoppas ni fattar vad jag menar! ex. hästen Kalle har 130 i blup. :crazy:

Sv: blupvärde

Om du menar ASVH så finns det i tabellen vad som är hästens blup för olika egenskaper.
Blup är en stistik produkt där man jämför häster enligt olika kriterier (varierar också från ras till ras) med "alla" andra i rasen. Medel ligger på 100 så allt över är bättre än medel och allt under är sämre.

För just ASVH har använt mankhöjden som den uppgift som är säkrast och bygger sedan på avvikelser från andra hästar på det värdet. Så det är inget man själv räknar inom någon ras utan det sker genm jämföring mellan alla indivier i rasen.

tack så mycket :) Alltså ska man ta + eller - mankhöjdsvärdet på medlet? Förlåt om jag inte hänger med :(

Du ska inte ta något alls utan blup är en statistikprodukt som bygger på resultat från först den häst det gäller och sedan på släktingar till den.
Titta på den här hästen: http://www.blup.se/sv-SE/horses/94887-etoile
Hos henne har man tittat på reultaten på kvaliten och hennes egna tävlingsresultat. Hon hat t ex tävlat med placeringar i både hoppning och fälttävlan trots det har hon högre värden som dressyr häst. Men det beror på att släktingar till henne varit så mycjet bättre i dressyr än vad hon själv har varit i fälttävlan och hoppning. Med släktingar menas inte bara syskon från samma sto utan alla d v s alla hingstens avkommor o s v.
Om du istället tittar på denhär hästen: http://www.blup.se/sv-SE/horses/223483-gizella-af-ekeby-swb
Så har hon ju inte gjort något alls själv ännu. Utan här bygger det helt och hållet på vad släktingar till henne gjort. Denna blup kallas för preliminär och kommer att ändras när hon själv börjar göra saker.

Lite kort kan man säga att blup är ett avelsverktyg som gör det lite enklare för uppfödare att se vad som kan tänkas passa ihop och hur säker nedärvning det finns för vissa egenskaper hos en viss hingst. Alltså inte något man själv kan räkna ut om man inte har tillgång till alla resultat som finns för alla visade eller tävlade hästar.

Så här står det om blup på ASVH:s sida om den "riktiga" blup:
"Officiella BLUP-index ges till följande grupper av hästar:

* Hingstar med minst 15 bedömda avkommor vid treårstest och/eller kvalitetsbedömning.
* Ston med minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma. Dessutom får ston som själva blivit bedömda eller tävlat officiella index."

Det "sammanlagda" BLUP-indexet för hoppning respektive dressyr finns angivet längst ner i tabellen på hästens blupsida. Om du tittar på hästen Etoile som Masse länkade till så är hennes sammanlagda dressyrblup 109 och sammanlagda hoppblup 98. Exakt hur SLU räknar fram det (vilken formel och hur mkt kofficient olika saker har) är det nog ingen mer än dom själva som vet (inte ens de som doktorerar inom BLUP verkar veta...). Men generellt så räknas resultat från treårstester, kvalitetsbedömningar och championatspoäng med (från hästen själv och dess släktingar).

Det "sammanlagda" BLUP-indexet för hoppning respektive dressyr finns angivet längst ner i tabellen på hästens blupsida. Om du tittar på hästen Etoile som Masse länkade till så är hennes sammanlagda dressyrblup 109 och sammanlagda hoppblup 98. Exakt hur SLU räknar fram det (vilken formel och hur mkt kofficient olika saker har) är det nog ingen mer än dom själva som vet (inte ens de som doktorerar inom BLUP verkar veta...). Men generellt så räknas resultat från treårstester, kvalitetsbedömningar och championatspoäng med (från hästen själv och dess släktingar).

Det är väldigt många parametrar som räknas in. Man kompenserar dessutom för en del faktorer. Det är för omfattande och komplicerat för att det ska vara möjligt att göra manuellt.
Hela alltet görs som stora datakörningar. Detär därför nya värden blilr så uppmärksammade - just för att den stora körningen gjorts och man kan se vad som ändrats sedan förra året.

Favoritparametern är bedömningsplats eftersom "det anses" att vissa platser har haft för höga poäng på tex treårstest och man måste korrigera värdena därefter...jag tycker det är fullkomligt absurt.

Favoritparametern är bedömningsplats eftersom "det anses" att vissa platser har haft för höga poäng på tex treårstest och man måste korrigera värdena därefter...jag tycker det är fullkomligt absurt.

:eek: Det låter ju helt galet!!

Nu blev jag ännu mer misstänksam mot blup!:cool:

Det är enligt mig mycket paradoxalt.

Tänk om det råkar vara så att ett visst år så föds det extremt många talanger som visas på ett av dessa ställen. Då räknas deras resultat ner bara för att det stämmer inte enligt vem-det-nu-är (jag vill gärna säga pappersnissar, men det är kanske taskigt) som korrigerar siffrorna så de stämmer mera rent statistiskt.

Ja, det är fullkomligt absurt och galet.

Man kan se blup som pja, en fingervisning om något, men inte mer, kolla några äldre elitston och du ser bara röda staplar. Medan yngre förmågor som inte alls gjort ett piss kan ha skyhöga blup och dessutom få sina elit på vad iallafall jag anser betydligt enklare än de som fått på gamla viset.

Det är väldigt många parametrar som räknas in. Man kompenserar dessutom för en del faktorer. Det är för omfattande och komplicerat för att det ska vara möjligt att göra manuellt.
Hela alltet görs som stora datakörningar. Detär därför nya värden blilr så uppmärksammade - just för att den stora körningen gjorts och man kan se vad som ändrats sedan förra året.

Kanske det är så att samtidigt som detta är blup-systemets styrka också är dess stora svaghet?

Antalet tävlande avkommor, antal svårklasshästar, diplomston osv. som en hingst gett är direkta parametrar som alla kan relatera till och bedöma hur viktiga de är för deras egen avel men vem kan riktigt tolka och värdera blup-indexen?

Ang blup-modellens justering för olika bedömningsplatser; om jag visat min häst för en erkänd snåljåp till domare är jag glad att systemet "ser" att denna domare ligger för lågt o kompar för det och det tror jag fler är? Eller om förhållanden t ex underlag drar ner löshoppningsbetygen för alla hästar.

Men jag undrar mest om nån vet om årets blup kommer att vara fraktionerad såsom det visades på ASVH:s årsmöte och som travets är, delad i härstamnings- egen prestations- och avkommeindex? Då kommer man att kunna se hur mkt de olika faktorerna påverkar totalindex och det tror jag skulle bidra till förståelse och förtroende för modellen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 877
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar