E

EiraFF

Jag känner mig väldigt dum nu :o men är det någon som kan berätta mer om BLUP? Jag vet att det är någon slags bedömningspoäng men det är allt jag vet. Hur får hästarna sin BLUP och vad bedöms? Snälla svara!

Sv: Blup?

Om du söker på blup så får du massor av information. BLUP är en akronym för Best Linear Unbiased Prediction och systemet är utvecklat av Thorvaldur Arnarsson. Enkelt sett så är det alltså ett FÖRVÄNTAT värde på hästen i siffror, och för ett föl räknas den ut genom att hingstens + stoets siffror läggs i hop och delas med 2.

Sen påverkas Blup-siffrorna av övriga avkommor, avelsvisningar etc. Just nu arbetas det på att även tävlingsmeriter skall läggas in. I Worldfengur kan du kolla blup, koeffecienten för överensstämmelse etc.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Nepenthe
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka