• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donne
  • Startdatum Startdatum
D

Donne

Satt och läste lite på BLUP, jag är kanske lite korkad men vad är den preliminära Indexprofilen för något. Har efter 20 år köpt mitt första sto :crazy: Har bara haft valacker och hinst, och aldrig varit intresserad av avel eller stammar. Men med ålder kommer nya intressen :idea: Finns det någon som kan förklara

Sv: Blup ...

Att ditt sto har en preliminär index betyder att hon själv inte har några redovisade resultat som man kan räkna ut index på. När får något så kommer preliminär att försvinna och får en egen indexprofil. Nu räknas den istället ut preliminärt efter vad föräldrarna och andra släktingar har för index.
Mätabara resultat är bl a officiella bedömningar, treårstest, kvalitetstävlan, stamboksföring, tävlingsresultat eller avkommor som visats eller tävlats.

Som exempel så kan du titta på dessa två hästarna det är mor och dotter. Modern Stephanie har en riktigt indexprofil hon är stamboksförd och en avkomma som är visad. Dottern Lamona har ännu inga egna resultat och har därför en preliminär profil som är uträknad efter vad som andra hästar med samma blodslinjer har för profiler.

http://blup.se/sv-SE/horses/101812-stephanie-swb
http://blup.se/sv-SE/horses/201781-lamona-swb

Sv: Blup ...

Nu förstår jag..
Tack snälla..en hel djungel för mig

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 546
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 587
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka