B

Briljant

Hej!
Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup indexena?

Mitt sto har iaf

BLUP tabell
Typ Ben Mankh Skritt Trav Gal Tmp G Mf_UHD Dressyr Mf_D Tekn H Tmp H Mf_UHH Hoppning Mf_H
103 103 -1.4 100 100 101 97 15 102 17 89 89 15 91 16

Där verkar hon alltså mer lämpad för dressyr än hoppning. Men hon e bara tävlad i hoppning och fältävlan(lättare klasser) och de föl som hon fått förut har oxå varit efter hopphingstar.

Men min fråga e om jag nu ska sälja fölet, gör jag bättre i å ta en dressyrhingst än en hopphingst?
Och hur mkt ska man gå efter blup egentligen?
 
Sv: Blup??

Ju högre siffran för mf=medelfel är, desto osäkrare är prognosen. För din häst är siffrorna höga och jag tycker att du ska se siffrorna som en fingervisning och inte som absolut sanning.

Blup kan inte mäta allt och du vet själv var stoet har sin talang!
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
Avel Efter en del BLUP-diskussioner i en annan tråd tänkte jag att vi skulle försöka reda ut saker och ting lite här istället. BLUP står...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 872
Senast: nullo-modo
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
W
Avel Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det. Men med facit i hand och hennes...
2
Svar
32
· Visningar
3 466
Senast: Stenmagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp