• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Falk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 019
F

Falk

Vad är blup och hur kan man få fram (räkna ut??) sin islandshästs blup? :confused:

Tacksam för svar :)

Är osäker på islandshästar... Men generellt så är ju Blup ett hjälpmedel för att se hur väl hingstar nedärver sig. Man tar i princip hingstens avkommor och ger dem poäng för olika placeringar i olika dicipliner, detta beräknas och ger ett Blupvärde för ex. hoppning. Man väger även in andra aspekter men jag hoppas att du förstår ungefär. Det borde ju då vara svårt att få fram blup på din häst om den inte är godkänd hingst. :)

Har din islandshäst avkommor?

Har för mig att en hingst måste ha minst 15 avkommor för att man ska kunna räkna ut ett index som kan vara någorlunda statistiskt korrekt.

Varför vill du ha BLUP på din islandshäst :confused:

du kan få fram blup på din islandshäst. jag tror att man tar blup på föräldrarna och delar på 2 ?
det finns en sajt man kan prenumera på den heter World fengur eller nått sånt. fick veta förra veckan vad min valack hade för blup.

Tack så mycket.. Förstod att det var lite annorlunda med islandshästar :)

Du kan få det på ditt halvblod också :)
Fast det är ett så kallat härstamningsblup - man räknar ut detta med hjälp av både nära och avlägsna släktingars prestationer och blup-värden.
Om din häst gått 3-årtest eller kvalitetstest kan detta också räknas in i blupen.

Det är egentligen så som man räknar ut blup för en hingst - med hjälp av avkommornas egen blup. (Om jag har förstått saken rätt) :D

Hoppas att du blev lite klokare! :idea: :D

Jag tror att jag förstår vad du menar :)

Tyvärr kan jag nog inte räkna ut det på min egen häst för hon har inte så många släktingar på sitt möderne och mormorsfar är inte godkänd :(

Men hon var Breedersfinalist en gång i tiden :D, det borde man väl också kunna räkna med?

Jag är faktiskt inte intresserad av det, men det är kul att veta att det går om jag skulle ändra mig :)

Tänkte att det kanske kunde vara roligt att räkna ut blup för framtida fölis?
Bara att ta Artists index + ditt sto index /2 = blup för fölet! :)
Något måste man väl ha att göra under kommande 11 månader?! :angel::D :D

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
99
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
380
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 860
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka