Blup på islandshäst

G

Geggnir

Finns det någon som kan förklara hur man kommer fram till blupen på islandshäst?
Har ställt frågan på under islandshästgrenar men det är tydligen ingen som vill eller kan svara. Försöker här istället.:confused:
Geggnir

Sv: Blup på islandshäst

Blup är förväntat avelsvärde som baseras på hästens släktingars (främst mor och fars) avelsbedömningar.

För att få fram Blupen på en viss häst kan man ta genomsnittet för föräldrarnas blup.

Exakt HUR man kommer fram till en viss blup har jag dock ingen koll på... ;)

Hittade detta på islandshingstar.se:
Avelsindexet bygger på den så kallade BLUP metoden med individ modellen, som i ett internationellt sammanhang anses vara den vetenskapligt riktigaste metoden för avelsvärdering av husdjur, inklusive hästar. BLUP är en engelsk förkortning för "Best Linear Unbiased Prediction". Den beskriver BLUP metodens viktigaste statistiska egenskaper. BLUP metoden ger en skattning (index) som har minsta skattningsfel bland alla linjära funktioner av observationerna (härstamning och tävlingsprestationer) där skattningen och det sanna avelsvärdet har samma matematiska förväntansvärde.

Hej.
Att själv räkna ut sin islandshästs Blup är omöjligt. Det ingår en mängd parametrar, som vägs mot varandra i ett komplicerat dataprogram samt att alla släktingar ingår, framför allt avkommor, föräldrar och syskon. Det är avelsbedömningarna som ligger som grund. Förhoppningsvis kommer tävlingsmeriter att vägas in vad det lider, man jobbar på det. En häst som bedöms högt höjer sin Blup. Man kan själv räkna ut förväntad Blup på sin fölunge = medeltalet av föräldrarna, annars får man titta i databasen World Fengur.
Blup ska ses som en hjälp i aveln. Man kan säga att det är förväntad arvbarhet. Hög Blup i tex tölt säger att "tjocka släkten" har visat bra tölt och bedömts högt för den, chansen är stor (men inte absolut) att avkomman får bra tölt. Riktigt bra är ca 120. Det bästa stoet i världen har idag en total Blup på 131. Bästa hingst i Sverige ca 125.
Garúns matte Gudrun

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka