BLUP index?

M

Marvlan

Vad menas med det?
Enligt World Fengur har min häst 107, säger de siffrorna något och varifrån kommer de?

Sv: BLUP index?

Blup står för Best Linear Unbiased Prediction, och det är alltså ett förväntat avelsvärde. Systemet är utvecklat av Thorvaldur Arnarson, och har även spridit sig till varmblodsaveln t ex.

Med "förväntat avelsvärde" har man alltså poängsatt bedömningspunkterna (från avelsbedömning) och en högre blup visar i kort större chans att det nedärvs. Hög blup hänger också ihop med höga poäng på avelsvisning. I WorldFengur finns också ett tal för sannolikheten "accuracy" där legenden Orri frá Thufu väl har grymma 100% .......
Din hästs blup på 107 är endera ett resultat av bedömning, eller så har man lagt i hop mor + fars siffror och delat med 2.

I dag baserar sig systemet på enbart avelsbedömningar, vilket leder till att många bedömda hästar i släktskap kommer att få bättre blup. Blupen sjunker år från år, det behövs aktivitet (att häst eller avkommor visas) för att blupen skall "stå sig" eller förbättras. Från avelsfolket finns alla variationer; de som använder blupen liksom de som inte är intresserade av den. Sen finns de som aktivt jagar en eller ett fåtal egenskaper, och gärna ser att sto eller hingst ligger högt just där (t ex tölten, eller kanske bra exteriörpoäng för rygg osv).

Det jobbas just nu på att införliva även vissa tävlingar i systemet, vilket ger mera bedömningspunkter och därför anses att gynna systemet. Trots allt är blup-modellen rätt ny historiskt sett, och den utvecklas fortfarande. Det gör å andra sidan även avelspoängen, som inte haft samma viktning historiskt sett.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 178
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka