BLUP-fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
C

Clintan

Jag har en fråga angående blupen. Om man har ett sto som ex har 100 i blup och hon har flera avkommor som varit väldigt framgångsrika på tävlingsbanorna höjs då hennes blup eller är det bara avkommornas blup som höjs?

Sv: BLUP-fråga

Sto-blup är en historia för sig.
Blupen borde höjas när avkommorna gör bra ifrån sig, men...

Här nedan har jag klippt in indexen för ett sto jag känner till.
Jag har räknat lite på hennes avkommepoäng och hon har 29 p enbart på avkommorna plus 5 för sig själv. Dvs klar för höjning till Elit med god marginal. (Egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 26 för höjning till Elit)
nettanblup.gif

Än syns det inte i hennes blup att hon är en god förärvare...

Här nedan har jag klippt in indexen för ett sto jag känner till.
Jag har räknat lite på hennes avkommepoäng och hon har 29 p enbart på avkommorna plus 5 för sig själv. Dvs klar för höjning till Elit med god marginal. (Egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 26 för höjning till Elit)

Än syns det inte i hennes blup att hon är en god förärvare...

Fast det kan finnas flera orsaker till det. Hennes avkommor kan t.ex. vara efter bra hingstar och är då bra pga hingsten och inte stoet. Om stoet är lite äldre så måste man också tänka på att medelvärdet (dvs 100) grundar sig på hästar som är 4-18 år. Generellt sett är ju de yngre hästarna bättre än de äldre.

Hennes avkommor är efter bra hingstar, men ett sto som fått MÅNGA bra avkommor, med olika fäder, är ju också en bra förärvare.
Hennes yngsta avkomma är 1 år och går på hingstbete hos mig.
Hennes näst yngsta avkomma finns inte heller med i blup-statistiken, men han fick kl 1 på treårstestet härom veckan.
Hennes äldsta avkomma skulle varit 17 år, den näst äldsta är i min ägo och 16 år. Dessa båda äldsta är de enda - utöver unghingsten här - som bara tillfört 1 p vardera.

Senast ändrad:

Ok, då bör hennes blup öka. Hennes ena avkomma är född -96 och det är några år sedan hon fick sin första placering i 1,50 och så har hon en avkomma född -01 som i år har placerat sig 1,40, så då kan man anta att hennes blup kommer att öka när detta blir "rapporerat till blupen". Den första avkomman har även gjort bra resultat på kvalitetstävlan, denna har även ett helsyskon född -04 som än så länge bara startat lätt klass och så finns det en avkomma född ifjol.

Helsyskonen har ett blup på 129 resp 111, antar att den första har högre blup pga sina resultat. Avkomma nr 2 har också ett blup på 129, men antar att det beror på att hon är efter en av de ledande "bluphingstarna", då hennes reslutat nog inte kommit med än, medan helsyskonen är efter en hingst som har 111 i blup (även stoet ifråga har 111 i blup, jag tog bara 100 som ex i det första inlägget). Stoet är född -92, hon har bara några championatspoäng i lätt klass och är inte visad, däremot har hon en mor som har mycket championatspoäng från lätt klass och så är hon visad med bra resultat och hon har ett blup på 114, däremot har hon en avkomma till som är placerad msv både hoppning och dressyr.

Fast det kan finnas flera orsaker till det. Hennes avkommor kan t.ex. vara efter bra hingstar och är då bra pga hingsten och inte stoet. Om stoet är lite äldre så måste man också tänka på att medelvärdet (dvs 100) grundar sig på hästar som är 4-18 år. Generellt sett är ju de yngre hästarna bättre än de äldre.

Har ett bra exempel på detta. Min syster har ett sto som fått två avkommor, stoet är född -90 och är diplomsto från kvalitetstävlan och har även gått riks, hon har en blup på 98. Hennes första avkomma är efter en hingst som har ett blup på 118, avkomman har placeringar i msv och har ett blup på 107, den andra avkomman är efter hingst som har ett blup på 138, hon har inga placeringar och har ett blup på 118.

Ja, men så jättedåliga BLUP-värden har hon väl inte? I mina ögon är det helt okej av ett sto som är över 20 år att beräknas vara av samma kvalitet som dagens hästar? Man får ju inte glömma att de senaste 20 åren har det skett ett relativt stort avelsframsteg.
Visst är ett sto som fått många bra avkommor något som ska vara kvar i aveln, men som sagt - har avkommorna väldigt bra fäder så kan en större andel av talangen komma från hingsten än från stoet.
Medelfelet är ganska högt också för detta stoet, så det är inte särskilt säkra indexvärden.

QUOTE]

hur räknar man dessa "avkommepoäng" och vart på bluppen står de:confused::confused:

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka