C
Clintan
Jag har en fråga angående blupen. Om man har ett sto som ex har 100 i blup och hon har flera avkommor som varit väldigt framgångsrika på tävlingsbanorna höjs då hennes blup eller är det bara avkommornas blup som höjs?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sto-blup är en historia för sig.
Blupen borde höjas när avkommorna gör bra ifrån sig, men...
Här nedan har jag klippt in indexen för ett sto jag känner till.
Jag har räknat lite på hennes avkommepoäng och hon har 29 p enbart på avkommorna plus 5 för sig själv. Dvs klar för höjning till Elit med god marginal. (Egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 26 för höjning till Elit)
Än syns det inte i hennes blup att hon är en god förärvare...
Sto-blup är en historia för sig.
Blupen borde höjas när avkommorna gör bra ifrån sig, men...
Fast det kan finnas flera orsaker till det. Hennes avkommor kan t.ex. vara efter bra hingstar och är då bra pga hingsten och inte stoet. Om stoet är lite äldre så måste man också tänka på att medelvärdet (dvs 100) grundar sig på hästar som är 4-18 år. Generellt sett är ju de yngre hästarna bättre än de äldre.
Jag har räknat lite på hennes avkommepoäng och hon har 29 p enbart på avkommorna plus 5 för sig själv. Dvs klar för höjning till Elit med god marginal. (Egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 26 för höjning till Elit)
QUOTE]
hur räknar man dessa "avkommepoäng" och vart på bluppen står de