Blundar när de e galopp...

tinafinis

Trådstartare
hej alla galopfans

jag är inte ett galoppfans för jag har sett alldeles för många löp med olyckor. antingen fastnar hästen i boxen (måste vara ett fruktansvert stressmoment) eller så faller hästen eller till o med bryter benen o fortsätter springa. det etsar sig fast i huvudet och vill inte försvinna.
En annan sak är när man tvingar in hästen i boxen med säck över huvudet o ibland nästan lyfter in den.

jag håller själv på med trav o där e inte så många olyckor. Eller jo, jag är ju mer insatt i travet och kanske mer förstådd i olyckorna. Men oftast är olyckorna inom travet att nåt brister o hästen dör eller att den sliter sig o springer in i saker o sådant.... inte så mycket benbrott (mer fraktuerer)
vill en travhäst inte vara med i loppet så oftast plockas den ur loppet för oreärlighet.

Kan någon få mej att ändra min inställning till trav. jag brukar antingen stänga av ljudet eller byta kanal så fort de blir galopp på tv, speciellt större lopp.
Jag ville titta på prides lopp men våga inte om nån häst skulle bryta benet....
o dessa långa lopp som går i england med hinder o allt där inte ens hälften kommer i mål!
usch!
djurplågeri!

JA jag vet det finns travtränare som tvingar sina hästar till ett o annat oxå...

men så här tycker jag om galopp, vill helst tycka annat..... så ni vet det.

mvh tina:(

Sv: Blundar när de e galopp...

Hmm, visst tycker vissa hästar att det är läskigt med startboxar och många är nervösa eftersom det förknippas med tävling. Det är därför man tränar väldigt mkt innan löp ( vi brukar ute på landet låta hästarna stå och beta i övnings boxar) Sen om det låser sig för en häst i löp tar man på den luvan för att minska bla stressfaktorn och känslan av att gå in en liten box. Men börjar hästarna dumma sig eller tar alldeles för långtid på sig blir man också struken!

Visst engelska Grand national är tufft, men jag kan inte påstå att vm banor i fälttävlan är så mkt skonsammare för en häst. Detta löp är en gammal tradion och rids endast en gång om året. Det är upp till tränaren att bedömma om hästen är klar för ett sådant prestigefulllt löp. Svenska Grand national är inte ens i närhet av den svårighetsgraden.

Jag har sett en hel del på löp i både Sverige, England och Frankrike och måste säga att det är inte ofta jag har sett en häst bryta benet bara sådär, visst förekommer det men gör det inte de i traven med?? vill bara säga att jag blundar inte när de kommer trav jag STÄNGER av, det ser bara onaturligt ut! :mad:

Jag kan hålla med om att galoppen drabbas av en viss del frakturer pga farten. Ett litet snedtramp kan få tragiska konsekvenser. Att hästar fortsätter att galoppera med ett brutet ben beror på att de inte känner smärtan förrens ett bra tag senare men det är egentligen samma sak för människor. Jag har brutit mig flera gånger och trott att jag ska kunna rida dagen efter, det brukar gå ett par timmar innan man snabbt ändrar åsikt...

Inom travet har ni era specifika skador som är vanligast. Rätta mig om inte ni har massor med gaffelbandskador, speciellt på bakbenen? Visst hästarna behöver inte avlivas på banan men det blir stående i ca ett år innan de är tillbaka.

Startboxarna är byggda så att hästarna inte ska komma till skada, madrasserade på insidan och utlösningsmekanism på grindarna så att om en häst lägger för mycket tryck på grindarna så går dessa upp. På Jägersro är grindarna väldigt lätta att trycka upp och där är det många hästar som springer ut lite för tidigt...

Precis som inom travet finns det en banveterinär som övervakar djurskyddsaspekten och en galoppdomstol som ser till att reglementet följs.

o dessa långa lopp som går i england med hinder o allt där inte ens hälften kommer i mål!
usch!
djurplågeri!

:(

Att "hälften inte kommer i mål" på Grand National beror ofta på att ryttaren bedömmer att hästen är för trött för att fortsätta och därför pullar upp och utgår. Det är en fråga om säkerhet både för ryttare och häst.

Hej

Vad tråkigt att du fått en så "dålig/obehaglig" inställning till sporten.

Som tidigare talare/skribenter vill jag trycka på att det inte ALLS är så vanligt som många tror att hästarna bryter benen, på dig låter det som att du tycker det händer minst en gång/löpdag... så är inte alls fallet.

I Engelskt GN är det, som du säger, vanligt att många inte kommer i mål, men det betyder inte för den skull att alla som inte avslutar loppet AVLIVAS, utan snarare att jockeyn avbryter.
I den typen av lopp är det mkt.vanligare med skador än i "våra" slätlöp... men det är väl eg. inte så konstigt, det är vanligare att en fälttävlanshäst i hög klass skadar sig än att en dressyrhäst gör det.
Oavsett vilken disciplin en häst tävlar så är det i första upp till ägare och tränare att avgöra om hästen är tillräkligt förberedd/tränad/stark att starta, och sedan skall även banveterinär ha ett "saying"

Jag har jobbat i samma stall på Täby Galopp i nästan 8 år, och det är bara två av våra hästar som vi blivit tvugna att ta bort p.g.a skada i lopp. ( I stallet finns mellan 15-20 hästar som startar "hela tiden") Båda dessa trampade ( som annika redan sagt) olyckligt nog lite snett.
Två andra hästar har fått lättare frakturer av ungefär samma anledning, den ena av dem har startat och vunnit efter sin rehabilitering, och den andre är ridhäst ( som gärna får tävla både hoppning, dressyr och fälttävlan enl. vet. men inte ska behöva belasta frambenet så mkt som de gör i löp)

Att hästen fortsätter springa efter skada är som sagt inget konstigt alls, det har med adrenalin att göra...ämnet gör att man inte känner smärtan förrän efter ett tag. det här gäller även trav- och (till viss mån) andra tävlingshästar ( dvs. när de byggt upp den mängden adrenalin.)
Man ska på inget sätt få för sig att djuret fortsätter springa för att det är TVINGAT till att göra det.

Boxarna har annika redan förklarat på ett bra sätt...
Tänkte bara flika in med frågan " tycker du att det är plågeri att sätta luva på en häst som inte vill in i transporten?"
Luvan sätter man på för att MINSKA stressen hos djuret, då de flesta hästar blir lugnare och mer medgörliga av den. Väl inne i boxarna brukar inte heller de hästar som får "gå in med luva" vara ngt problem.
Och som JockeyJoe redan sagt så kan hästar bli strukna även inom galoppsporten för "startboxvägran"...

Jag förstår att du fått en lite avig inställning till sporten om du BARA tittat på lopp i stil med Engelskt Grand National.
Jag tror att du skulle ändra uppfattning om du kom till ngn av banorna i sverige och tittade...

Hoppas jag sagt ngt vettigt iaf ;)

*kl*

Kan bara intsämma med övriga!

Men vad är du egentligen så rädd för? Att se hästarna bryta benet? Borde du inte ha problem att kolla på t.ex fälttävlan då med?

Det är självklart alltid hemskt när en häst bryter benet och får avlivas på banan, men enligt statistiken händer det inte sååå ofta så att man inte skulle våga kolla pga av det. I så fall måste du ha haft en väldig otur! :(

Angående det med luvan har övriga redan svarat på det. Likaså att man "lyfter in" hästarna. Oftast står de lugnt när de väl kommit in.

Hoppas du snart kan få en mer postiv bild av galoppen! :)

Hmm, visst tycker vissa hästar att det är läskigt med startboxar och många är nervösa eftersom det förknippas med tävling. Det är därför man tränar väldigt mkt innan löp ( vi brukar ute på landet låta hästarna stå och beta i övnings boxar) Sen om det låser sig för en häst i löp tar man på den luvan för att minska bla stressfaktorn och känslan av att gå in en liten box. Men börjar hästarna dumma sig eller tar alldeles för långtid på sig blir man också struken!

Visst engelska Grand national är tufft, men jag kan inte påstå att vm banor i fälttävlan är så mkt skonsammare för en häst. Detta löp är en gammal tradion och rids endast en gång om året. Det är upp till tränaren att bedömma om hästen är klar för ett sådant prestigefulllt löp. Svenska Grand national är inte ens i närhet av den svårighetsgraden.

Jag har sett en hel del på löp i både Sverige, England och Frankrike och måste säga att det är inte ofta jag har sett en häst bryta benet bara sådär, visst förekommer det men gör det inte de i traven med?? vill bara säga att jag blundar inte när de kommer trav jag STÄNGER av, det ser bara onaturligt ut! :mad:

Tack tack för inlägget.
Jag drar väl säkert alla över en kamm eller kant eller vad det heter.

ja måste hålla med om att när man kollar på trav o tänker efter ser de rätt konstigt ut faktiskt. men för min del blir de onödigt att stänga av då dom sätter in galoppen mellan travlöpen..

Jag kan hålla med om att galoppen drabbas av en viss del frakturer pga farten. Ett litet snedtramp kan få tragiska konsekvenser. Att hästar fortsätter att galoppera med ett brutet ben beror på att de inte känner smärtan förrens ett bra tag senare men det är egentligen samma sak för människor. Jag har brutit mig flera gånger och trott att jag ska kunna rida dagen efter, det brukar gå ett par timmar innan man snabbt ändrar åsikt...

Inom travet har ni era specifika skador som är vanligast. Rätta mig om inte ni har massor med gaffelbandskador, speciellt på bakbenen? Visst hästarna behöver inte avlivas på banan men det blir stående i ca ett år innan de är tillbaka.

Startboxarna är byggda så att hästarna inte ska komma till skada, madrasserade på insidan och utlösningsmekanism på grindarna så att om en häst lägger för mycket tryck på grindarna så går dessa upp. På Jägersro är grindarna väldigt lätta att trycka upp och där är det många hästar som springer ut lite för tidigt...

Precis som inom travet finns det en banveterinär som övervakar djurskyddsaspekten och en galoppdomstol som ser till att reglementet följs.

Jo du har rätt med sakdor de de där på travare. dom sätter sig även gärna å frambenen gaffelband o andra senskador. de e vanligt. självklart.
Jag BLUNDAR väl för dessa sakador eftersom dom inte syns när det händer...
Det är ju därför jag har hjärtat i halsgropen var gång de kommer galopp o jag är rädd de ska hända nåt, gå om kull ja vad som helst.
Sen är jag säkert en sån människa som bara ser svårigheterna eller det negativa.. har tyvärr alltid varit sådan.
jag är därför tacksam att ni berättar lite för mig hur de fungerar och påminner mig att de finns veterinär på banan o sådant. (fattar ja ju innerst inne förståss...)
Tack för ditt svar.

Att "hälften inte kommer i mål" på Grand National beror ofta på att ryttaren bedömmer att hästen är för trött för att fortsätta och därför pullar upp och utgår. Det är en fråga om säkerhet både för ryttare och häst.

OK, när dom prata om de lät de som om dom hade stupat o aldrig rest sig igen...O de e de jag tror förstås med en gång...
tack då vet jag.

Hej

Vad tråkigt att du fått en så "dålig/obehaglig" inställning till sporten.

Som tidigare talare/skribenter vill jag trycka på att det inte ALLS är så vanligt som många tror att hästarna bryter benen, på dig låter det som att du tycker det händer minst en gång/löpdag... så är inte alls fallet.

I Engelskt GN är det, som du säger, vanligt att många inte kommer i mål, men det betyder inte för den skull att alla som inte avslutar loppet AVLIVAS, utan snarare att jockeyn avbryter.
I den typen av lopp är det mkt.vanligare med skador än i "våra" slätlöp... men det är väl eg. inte så konstigt, det är vanligare att en fälttävlanshäst i hög klass skadar sig än att en dressyrhäst gör det.
Oavsett vilken disciplin en häst tävlar så är det i första upp till ägare och tränare att avgöra om hästen är tillräkligt förberedd/tränad/stark att starta, och sedan skall även banveterinär ha ett "saying"

Jag har jobbat i samma stall på Täby Galopp i nästan 8 år, och det är bara två av våra hästar som vi blivit tvugna att ta bort p.g.a skada i lopp. ( I stallet finns mellan 15-20 hästar som startar "hela tiden") Båda dessa trampade ( som annika redan sagt) olyckligt nog lite snett.
Två andra hästar har fått lättare frakturer av ungefär samma anledning, den ena av dem har startat och vunnit efter sin rehabilitering, och den andre är ridhäst ( som gärna får tävla både hoppning, dressyr och fälttävlan enl. vet. men inte ska behöva belasta frambenet så mkt som de gör i löp)

Att hästen fortsätter springa efter skada är som sagt inget konstigt alls, det har med adrenalin att göra...ämnet gör att man inte känner smärtan förrän efter ett tag. det här gäller även trav- och (till viss mån) andra tävlingshästar ( dvs. när de byggt upp den mängden adrenalin.)
Man ska på inget sätt få för sig att djuret fortsätter springa för att det är TVINGAT till att göra det.

Boxarna har annika redan förklarat på ett bra sätt...
Tänkte bara flika in med frågan " tycker du att det är plågeri att sätta luva på en häst som inte vill in i transporten?"
Luvan sätter man på för att MINSKA stressen hos djuret, då de flesta hästar blir lugnare och mer medgörliga av den. Väl inne i boxarna brukar inte heller de hästar som får "gå in med luva" vara ngt problem.
Och som JockeyJoe redan sagt så kan hästar bli strukna även inom galoppsporten för "startboxvägran"...

Jag förstår att du fått en lite avig inställning till sporten om du BARA tittat på lopp i stil med Engelskt Grand National.
Jag tror att du skulle ändra uppfattning om du kom till ngn av banorna i sverige och tittade...

Hoppas jag sagt ngt vettigt iaf ;)

Hej!
ja du svarade vettigt.
Jo det låter på mig som om det händer i varje löp!
Jag har säkert bara haft oturen o sett många skador då.... vilket nu har gjort mig rädd för att titta på sporten..
"Brukar" kolla på loppen på torsdagarna på tv o på lör o sön för att försöka få bort obehagskänslan..
Men alltså, jag hade tycket de varit bättre (säkert för min del) om hästen bara fallit ihop o inte sprungit mer om den bröt benet. Jag far så illa när tanken dyker upp i huvudet av de jag såg på tv för lite sen..

Nja, de där med huvan. inte tycker jag det är djuplågeri. Men att ändå försöka få in en häst i boxen med huva, nja, det känns tycker jag.

Jga är ledsen att jag nu har så dålig uppfattning om hela sporten. Jag gillar ju kapplöpning, men på ett lugnare plan som trav eller ponnygalopp :-)

synd ja inte känner nån som håller p med galopp som kan visa mej. de var ju de jag gjorde med trav. kände nån som hålde på med det o som visade mig..
men tack för ditt svar.

Varsågod. :)

Det är alltid lätt att få " fel" eller iaf lite vriden/vinklad syn på något när man inte är så insatt själv, det förstår jag absolut :)

För att få veta lite mer t.ex träffa lite galopphästar, vara med och gå på guidad tur i stallet; dra ihop lite kompisar... det brukar finnas att boka guide till billig peng. Då får man reda på mycket om sporten, hur man läser program, jockeyer osv.
Info brukar finnas på Täby Galopps hemsida... annars vet säkert Annika ( som har skrivit här över) och Ninniw här på buke hur du kan gå tillväga för att få en bättre blick ( OM du vill det vill säga ;) )

Senast ändrad:

*kl*

Kan bara intsämma med övriga!

Men vad är du egentligen så rädd för? Att se hästarna bryta benet? Borde du inte ha problem att kolla på t.ex fälttävlan då med?

Det är självklart alltid hemskt när en häst bryter benet och får avlivas på banan, men enligt statistiken händer det inte sååå ofta så att man inte skulle våga kolla pga av det. I så fall måste du ha haft en väldig otur! :(

Angående det med luvan har övriga redan svarat på det. Likaså att man "lyfter in" hästarna. Oftast står de lugnt när de väl kommit in.

Hoppas du snart kan få en mer postiv bild av galoppen! :)

Hej!

tacksam för ditt svar!
jo du har rätt, gillar inte fälttävlan heller. rädd när jag ser de med. Jo det är för dom ska bryta benen.
men dom visar inte den sporten lika ofta som galopp så därför har just rädslan för galopp tagit överhanden...

håller med dig. önskar oxå att min bild av galopp ändras.

( tillägg till mitt förra inlägg)

eller kolla med folk här på galoppforum, för de flesta är väldigt vänligt inställda till nya ansikten, som vill lära sig mer om våra vackra sport :p

Jag är själv involverad i både trav och galopp inom olika områden men en sak kan jag säga ang skador och det är att travhästarna oftast har mer problem med efterhängsna skador än galopphästarna. Detta kan bero på olika saker men en stor del i skadorna tror jag beror på att travarna tränas mer och oftast tuffare. Sedan kommer problem på båda raserna av stela ,korta och ömmande muskler betydligt mer än av "ledproblem". Väldigt många ledproblem hade kunnat förebyggas om musklerna skulle vara iordning. Uppvärmning och stretching är a och o.
Hoppas du fortsätter att intressera dig för galoppen!

Var finns den statistiken?

Någon regelrätt statistik har jag väl inte för det påståendet så det var kanske dumt att skriva det. Men jag tycker att om man kollar på alla tävlingsdagar vi har i Sverige så är det ju inte så ofta som man tar bort en häst på banan, eller har jag bara haft extrem tur? :crazy: (Har varit med om det en gång, men då dog hästen av något hjärtfel eller något sådant, alltså inget benbrott och var död när veterinären kom fram)

vill en travhäst inte vara med i loppet så oftast plockas den ur loppet för oreärlighet.

Om en galopphäst inte vill vara med i loppet så vägrar den gå in i startboxarna (som flera andra har sagt så får man inte försöka få in en häst hur länge som helst) eller så står den kvar i boxarna när de öppnas. Det är ju inte direkt någon som puttar ut hästen ur startboxen, den hoppar ju ut själv för att den vill springa. Vill den inte springa, så hoppar den inte ut helt enkelt:smirk:

Du måste ha haft fruktansvärd otur! Antalet hästar man måste ta bort per år i löp går nästan att räkna på fem fingrar. Och det är en hel del hästar som startar varje år.. procent antalet måste vara minimalt..

Jag är själv involverad i både trav och galopp inom olika områden men en sak kan jag säga ang skador och det är att travhästarna oftast har mer problem med efterhängsna skador än galopphästarna. Detta kan bero på olika saker men en stor del i skadorna tror jag beror på att travarna tränas mer och oftast tuffare. Sedan kommer problem på båda raserna av stela ,korta och ömmande muskler betydligt mer än av "ledproblem". Väldigt många ledproblem hade kunnat förebyggas om musklerna skulle vara iordning. Uppvärmning och stretching är a och o.
Hoppas du fortsätter att intressera dig för galoppen!

Jo jag vet att skadorna på travare är mer efterhängsna. men som jag skrev... jag far illa när hästen tex bryter benet i loppet o springer där med det hängande benet mm mm.

Om en galopphäst inte vill vara med i loppet så vägrar den gå in i startboxarna (som flera andra har sagt så får man inte försöka få in en häst hur länge som helst) eller så står den kvar i boxarna när de öppnas. Det är ju inte direkt någon som puttar ut hästen ur startboxen, den hoppar ju ut själv för att den vill springa. Vill den inte springa, så hoppar den inte ut helt enkelt:smirk:

Du måste ha haft fruktansvärd otur! Antalet hästar man måste ta bort per år i löp går nästan att räkna på fem fingrar. Och det är en hel del hästar som startar varje år.. procent antalet måste vara minimalt..

Jo jag måste ha haft otur o fått se just dom loppen på tv....
men OK de e väl mest i dom stora loppen sådant händer... o utländska med kanske...

Sen är det ju ofta så med att när olyckorna väl händer (de allvarligare iaf) tar TV gärna upp dem! :crazy: Så man får kanske lite fel bild av sporten om man inte är insatt. :(

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 578
Senast: Boj
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 945
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar