oz_joj

Trådstartare
Vad blir blue roan på svenska? Jag känner mig inte säker på den nya färgnomenklaturen (heter det så?).

Blue roan heter korrekt black roan och är detsamma som svartskimmel, det vill säga svart konstantskimmel och INTE skimmel född svart.

Finns det inte något som heter blåskimmel? Har för mig att jag läst det i något gammal reg.-bevis.

Bork är norska, gulbrun är den korrekta benämningen. Hur menar du med hette? Kallats i brist på bättre ord, absolut, men så är det ju fortfarande - de som inte vet att det heter gulbrun säger ofta bork. :)

Korrekt svenska bedöms väl egntligen av Svenska Akademin och jag vet inte om de sagt något om detta?

Den som har minsta intresse kan lätt hitta skriftliga källor med både blåskimlar och borkar. Förmodligen finns de också i stamböcker eftersom varje ras haft sin nomenklatur. Jag tycker det är berömvärt att man jobbat med att få fram en standardiserad nomenklatur för registrering, men att gå därifrån till att försöka "förbjuda" gamla benämningar i vardagstal är väl lite som när man försökt förbjuda dialekter/språkvarianter i skolan. Språk och dialekter följer inte nationsgränserna. Inte ska vi väl gå igenom svensk litteratur och dra in eller trycka nya ändrade upplagor av de böcker där döden rider på en (blek)gul häst???

Nej, jag tycker vi ska behålla läderfuxarna i dagligt tal men samtidigt sprida kunskap om färggenitiken och det numera i formella sammanhang heter silverbrun! Och nog fanken finns det borkar i västra Värmland även om de kommer att heta något annat i pappren... Jag personligen tycker det är exempel på levande kultur.

Skulle tro att du är yngre än jag och/eller aldrig intresserat dig för ardenner :)

Har någon ett bra förslag på vad Staffan ska rida på nästa jul om han inte "får" ta den apelgrå? :D

I dagligt tal kan det också vara en stickelhårig fux. Ungefär som många kallar en skimmel förr fux för rödskimmel, vilket det inte är.

Så jag blir väl tvungen att revidera mitt tidigare inlägg lite. Gamla, rasbundna och lokala uttryck tycker jag är OK att använda men att använda ett rent felaktigt uttryck gillar förstås inte jag heller.

Jo, jag är rätt ung (20) och jag har heller inte intresserat mig för ardenner... :smirk: :crazy: Däremot har jag läst lite äldre halvblodslitteratur, där en del roliga färgnamn förekommer ex. vargblack, sotbrun, eselmaul och muskatskimmel. :)

Red roan är konstigt nog konstant brunskimmel.
Rödskimmeln brukar benämnas som strawberry roan. Det finns nämligen inget som heter bay roan. (Vad jag vet, jag har aldrig stött på de uttrycket i alla fall).

Tyvärr har de ju inte fått in samma logiska nomenklatur över hästfärgerna i engelskan som vi har nu, så man kan hitta lite mer eller mindre ologiska benämningar här och där.

Tex finns ju också benämningen sorrel, som vad jag har förstått är ljus fux, oftast med ljus man och svans. Typ haflinger. Men färgen kan också benämnas flaxen chestnut.

Och musblack kan heta både blue dun, black dun eller grulla. :crazy:

Nej, nu har du fel! Det finns visst något som heter bay roan, dvs brunskimmel (konstant), och red roan är rödskimmel (konstant). Black roan eller kanske mer ofta blue roan är svartskimmel (konstant). Jag talar nu om de korrekta benämningarna som används av färgkunniga människor. Sen är det ju allmänt känt att amerikanarna (och islänningarna) är allmänt korkade vad gäller hästfärger :devil: och hittar på egna uttryck som inte alls har med genetiken att göra.

/Erica

Såhär kan Blue Roan se ut enligt en amerikansk sida oom färger:

blackblueroanmini1.jpg

blackblueroantobiano1.jpg

Och Chestnut roan:
chestnutstrroan2.jpg

Och en Red roan:
bayroanneubert1.jpg

Sidan finns här

Hmmm. Jag är ganska säker på att jag läst på en amerikansk färgsida att de kallar det för red roan och strawberry roan. Men det betyder förstås inte att det STÄMMER genetiskt sett, men vem är det som bestämmer vad som är rätt benämning och fel därborta? De har väl inte kommit fram till en lika bra nomenklatur som vi, eller?

Ska försöka hitta sidan...

Här används bay roan om brunskimmel, men strwberry roan om fux.

Men jag kunde faktiskt inte hitta en enda sida där de benämnde brunskimmel som red roan. :crazy: Jag kanske drömde det... :crazy: Men jag minns att jag reagerade över det och tyckte det var galet! Jaja, det var väl en knasig sida...

Något som dock stör mig när man läser amerikanska genetiksidor är att de verkar tro att så fort en häst har ål så är den black... :crazy:
De kallar den här (scrolla ner) hästen för musblackskimmel. Jag kan inte se vad som skulle göra den till black? Tycker den ser ut som en vanlig svartskimmel... :confused:

Även den här och den här sägs vara blackar... Den första är ju uppenbarligen gulbrun med ål (en ganska svag ål, dessutom) och den andra är ju en helt vanlig brun med ål! :crazy:

Om det hjälper, så har jag också lärt mig att red roan är brunskimmel och strawberry roan rödskimmel. Men på den här hemsidan anger de red roan som rödskimmel och strawberry roan som brunskimmel. :crazy: Allmänt förvirrande...

mvh Ellinor E. Karlström

Nu ska jag forskoka forklara hur vi engelsksprakiga fargbedomer. Jag ar jattedalig pa svenska fargbedomningar sa ni far ha overseende:

Strawberry roan - ar vad jag i Sverige skulle kalla for en stickelharig fux/skimmel.

Bay roan - har jag aldrig hort talas om, utan hasten kallas da enbart for roan.

Blue roan - ar en hast som ar gra/skimmel stickelharig, men i de flesta pass star det enbart gra (grey).

Bay - ar en brun hast.

Grey - ar en skimmel.

Chestnut - ar en fux.

Chestnus with flaxen mane and tail - ar en fux med ljus man och svans. Det heter inte "flaxen chestnut", utan "chestnut with flaxen mane and tail".

Dun - ar vad jag skulle kalla en gulbrun, eller bork.

Grey/dun - ar en blandning mellan skimmel och gulbrun. De ar mycket fula i fargen! Oftast ar fargbeskrivningen dun, for att grey-dun inte ar en riktigt fargbeskrivning.

Jag hade en hel massa andra beskrivningar, men i skrivandes stund har jag helt glomt bort dessa. :)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Säsongsstarten för dressyrens världscup rids i danska Herning till helgen. Tre svenska ryttare finns med i startlistan – och det är även...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar