Blue Hors fölchampionat

elle12

Trådstartare
Det har redan varit fölchampionat på BlueHors i Danmark.

Vi har ju en några av dessa danska hingstarna i avel i Sverige.

Extra kul att ett "hoppföl" kom 6:a bland stona tycker jag;)

Saxat från Blue Hors hemsida

Resultater fra Blue Hors følchampionat 2008
Årets følchampionat blev en stor succes med mange føl af særdeles god kvalitet, hvor der især ar mange hingsteføl der imponerede både publikum og de to dommere Poul Graugaard og Jens Søgaard. Ligeledes skiftede adskillige hingsteføl ejer. Der blev bl. a. solgt føl til Sverige, Tyskland og Holland.
Debútårgangen fra Blue Hors Zack var meget imponerende, hvor han stillede fløjføllet både hos hoppe- og hingsteføllene.
´
Oprangering hoppeføl:

1. kat. 131 eft. Blue Hors Zack - Blue Hors Don Schufro, opdr. Louise Ringsbo, Assens.

2. kat. 158 eft. Blue Hors Leredo - Willemoes, opdr. Brian Jensen, Odder.

3. kat. 127 eft. Blue Hors Dicardo - Akinos, opdr. Jonna og Klaus Mecklenburg, Varde.

4. kat. 154 eft. Blue Hors Rush Hour - Andiamo, opdr. Jette Fries, Bækmarksbro.

5. kat. 166 eft. Blue Hors Don Romantic - Uffe Korshøjgaard, opdr. Dorthe Johansen og Jan Bach, Glamsbjerg.

6. kat. 242 eft. Casir Ask - Willemoes, opdr. Lina Liehrenz, Mørke

7. kat. 152 eft. Blue Hors Don Schufro - Blue Hors Romancier, opdr. Bodil og Aksel Saugmann, Gadbjerg.

8. kat. 141 eft. Blue Hors Don Schufro - Milan, opdr. Alice Amdi, Vodskov.

Oprangering hingsteføl:

1. kat. 226 eft. Blue Hors Zack - Heslegaards Rubin, opdr. Birgit og Carsten Tørholm, Holmegård.

2. kat. 237 eft. Blue Hors Dicardo - Sam Sam, opdr. Jonna og Olav Lauridsen, Tistrup.

3. kat. 240 eft. Blue Hors Don Romantic - Lemont-H, opdr. Susanne Ernst, Brenderup.

4. kat. 263 eft. Blue Hors Don Schufro - Weltjunge, opdr. Stutteri Schnell, Thorsø.

5. kat. 259 eft. Blue Hors Zack - Donnerhall, opdr. Günther Bastian, Bargteheide.

6. kat. 225 eft. Blue Hors Don Schufro - Robin, opdr. Stutteri Alby, Haderslev.

7. kat. 219 eft. Blue Hors Rush Hour - Traumdeuter, opdr. Anne Birthe Jørgensen, Rødding.

8. kat. 257 eft. Blue Hors Don Romantic - Schwadroneur, opdr. Bente K. Hansen, Randbøl.

Sv: Blue Hors fölchampionat

Även 2 an av stofölen har ju egentligen hoppstam. Leredo är ju Leandro-Rafa L vilket ju inte egentligen är en dressyrstam även om han själv är en gångartsbegåvning.

Men ni ser vad man skall ha som morfar om man skall ha fina hoppföl........

6 an Casir Ask - Willemoes blir ju nästan samma kombination som jag har planerat att göra så småningom

Jo, jag har ett sto dräktigt med Leredo och hoppas såklart på en multitalang;) Jag vet inte riktig var hans fantastiska trav kommer ifrån, men den verkar förärvas, förra året var han far till ettan bland stofölen.

Du som har lite koll på dansk avel, kommer fölen generellt tidigare där än i Sverige? De föl som föds sent i Sverige brukar ha nackdel på fölvisningen mot de som är födda tidigare, och då är dessa visningar ändå i mitten av augusti här.

Kul att Zack´s avkommor gick så bra!

/Bonzie som har ett sto dräktigt med honom:)

Du som har lite koll på dansk avel, kommer fölen generellt tidigare där än i Sverige? De föl som föds sent i Sverige brukar ha nackdel på fölvisningen mot de som är födda tidigare, och då är dessa visningar ändå i mitten av augusti här.

Inte vad jag lagt märke till i alla fall, försöker dra mig till minnes när alla danskar jag haft har varit födda och jag tror i stort sett alla varit födda i maj, har iofs ett sto som är född 23 februari men där gissar jag att det mer var att de började i tid då det var ett lite äldre maidensto och det lär ju ha tagit på första försöket.
Så nej jag tror att de ligger ungefär som här med maj som vanligaste födelsemånad. De flesta av deras fölvisningar ligger ju tror jag generellt lite tidigare än här tror att det brukar vara i juli om jag inte minns fel och det kan ju vara så att det tvärtom är vanligast med lite yngre föl på deras visningar. Har faktiskt aldrig varit över på någon av deras visningar.

De yngsta fölen som visades var födda precis i slutet av maj. Jag gissar att de hade satt gränsen där, alt att anmälningstiden gick ut 1 juni kanske. Eftersom de bedömer i åldersordning o startar med de äldsta först kan man ganska lätt jämföra storlekarna. Jag upplevde inte att domarna hade svårare att bedöma de yngsta. Jag har också för mig att det var blandade ålder på de som placerades samt de som gick till finalen. Jag har inte katalogen framför mig men ju lägre nummer desto äldre, frånsett sto resp hingst gruppen förstås.

Hälsn Ann

Med det upplägget förstår jag att de danska domarna har lättare att döma de yngre fölen mer rättvist en här. Det är stor skillnad på om det kommer in ett antal april-maj föl i rad och sedan ett juliföl här i Sverige, domaren brukar här också säga det.

Liknande trådar

Avel Nygodkända av ASVH Hingst Stbnr Född Härstamning Ägare Importör Rousseau 95328 1998 e.Ferro u.ZsuZsa - Roemer Harmony Sporthorses...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama