Blue Eyed Cream BEC - albino

Sv: Blue Eyed Cream BEC - albino

Det är ju möjligt, att det på något sätt muterat vidare så det blivit dödligt på hästar... Men det "borde" ju finnas...

Det är ju möjligt, att det på något sätt muterat vidare så det blivit dödligt på hästar... Men det "borde" ju finnas...
Men även om det borde finnas så gör det inte det.
Det finns inga hästar som är albino. Inte någonstans i världen. Och det är inte bara lilstar som har det som hypotes utan forskarnas inställning är att albino inte är förenligt med fosterutveckling på häst.

Såg att SH sökte förslag på svenskt namn på denna "färg" eller avsaknaden av färg kanske man ska säga?
När nu denna tråd har kommit upp till ytan igen får vi väl komplettera med att den benämning som hädanefter ska användas för dubbelgult i Sverige är "blåögd gräddvit" - som är en rak översättning av Blue eyed cream.

(måtte vi bara inte börja förkorta det liknande som BEC :angel: )

Ja, det fanns ju nån på bild om man googlade ja. Men albina hästar finns ingen på bild. Dvs troligen finns dom inte.

När nu denna tråd har kommit upp till ytan igen får vi väl komplettera med att den benämning som hädanefter ska användas för dubbelgult i Sverige är "blåögd gräddvit" - som är en rak översättning av Blue eyed cream.

(måtte vi bara inte börja förkorta det liknande som BEC :angel: )

:rofl::rofl::rofl:
Nä, det kanske är bäst att låta bli så man slipper missförstånd.

Här är en arabhäst som är dominantvit:

KholorByDesign100308_100.jpg

KholorByDesign100308_125.jpg

KholorByDesign072406_D0032.jpg

Den ser precis ut som en BEC men araberna ska väl inte ha något gulanlag så det "går" ju inte. Underligt.

De verkar ha undersökt saken närmare, trodde tydligen först att det var en sabino med extremt mycket vitt.

Sen fattar jag inte riktigt meningen
Approximately 50% of a Dominant White horse's offspring will be white.

50% av avkommorna får dominantvit-genen och blir således också dominant vita. Eller hur är det du inte förstår? Det går ju inte att säga exakt, eftersom det knappast är EXAKT varannat föl som får genen.

50% av avkommorna får dominantvit-genen och blir således också dominant vita. Eller hur är det du inte förstår? Det går ju inte att säga exakt, eftersom det knappast är EXAKT varannat föl som får genen.

Jag tänkte fel :o Hade homozygot i hjärnan av nån underlig anledning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka