Blue Eyed Cream BEC - albino

Sv: Blue Eyed Cream BEC - albino

Efter att ha läst denna tråd med alla varianter på gula hästar är jag glad att min häst "bara" är ... brun! ;)

*kl*

Tack för alla svar men jag blev nog inte så klok ändå, det är ju en hel vetenskap att doktorera i hästars färger :eek:

Men... "dubbelgul" borde ju funka som ett väldigt försvenskat samlingsnamn då eller?

Häftiga Hästen
2009-03-03
e: Cool Ponny
u: Ärtiga Märta
färg: dubbelgul
uppfödare: Sibaz

:idea:

Jag måste erkänna att jag inte vet vad det kallas på svenska :o eftersom jag är lite insnöad på de amerikanska namnen som jag tycker fungerar bra i min värld.
Det finns flera varianter av dubbelgula. Och enkelgula. Och inte gula alls...:p

Grundfärg - med en cremegen - med två cremegener
Fux - palomino(isabell)- cremello
brun - buckskin(gulbrun?) - perlino
svart - smokey black - smokey cream

Det är nog nästan omöjligt att se vilken variant av dubbelgul man har om man inte DNA kollar med lite tagel. Svart med en cremegen (smokey black) kan se svart eller brunt ut så det kan också vara lite svårt att chansa på.
Men visst behöver våra kontrollanter ett samlingsnamn då de inte kan utläsa DNA på plats:D.

Skulle vara skoj att höra vilka alternativ SH fått in som förslag. Blue eyed creme BEC är ju inte mer svenskt än de tre alternativen som är namngivna från "over there".

Nej, det engelska ordet för cremello är BEC. Amerikanarna kallar vissa dubbelgula för cremello, men vanligast är nog BEC trots allt.
Nja, sanning med modifikation skulle jag tro.
Cremello kanske är det man hör mest, men googla på perlino ska du se att du får upp massor...
Perlino = pärlvit = dubbelgul med brun grundfärg.

Tack!
Kul att se, pannluggen verkar ha rödton och bilden på rumpan visar en antydan till ål, hyn verkar skär.
Medan den hingst(?) som visas längre ner, verkar en nyans mörkare i skyddshåren, med brun färg på knän, kotor och grå hyad.

Jag tror inte att den hästen som visas på bild här i tråden är dubbelgul, dvs blåögd. Jag tror den har mörka ögon, dvs bara har ett gulanlag.

Jag tror inte att den hästen som visas på bild här i tråden är dubbelgul, dvs blåögd. Jag tror den har mörka ögon, dvs bara har ett gulanlag.

Nä, hästen på bilden (Linlugg) är vitblack. Hästen i albumet (Amanda) är däremot pärlvitblack. Det är två vitt skilda hästar. :)

Nä, hästen på bilden (Linlugg) är vitblack. Hästen i albumet (Amanda) är däremot pärlvitblack. Det är två vitt skilda hästar. :)

OK, nu hänger jag med! Hade ingen aaannniiiing:o att blekanlag fanns hos fjordingar förrän du visade detta igår.
Vad är det för stam på Amanda? Tyckte det såg ut som hon hade ett nummer.
Inte för att mina kunskaper om fjordstammar är så mycket att skryta med, men om hon blev "såndär" så finns det ju hos minst en hingst. Eller är detta anlag begränsat till mycket få linjer? Är Linlugg och Amanda besläktade?

*delvis kl* Inom min ras använder man aldrig BEC, där är man noga med att urskilja cremello från perlino och smokey cream - rätt ska vara rätt. För övrigt är mitt förslag "Dubbelgul".

Jag instämmer, dubbelgul är ju ett utmärkt namn, jag använder det oftast själv. Utomlands så heter det ju non-dilute, dilute och double dilute vilket förklarar icke gul, enkel gul (dvs isabell(gulbrun/gulsvart) och dubbel gul dvs smokey cream, perlino och cremello.

I N.A verkar få använda benämningen BEC utan man säger antingen double dilute eller hästens resp färg.

Vad är det för stam på Amanda? Tyckte det såg ut som hon hade ett nummer.
Inte för att mina kunskaper om fjordstammar är så mycket att skryta med, men om hon blev "såndär" så finns det ju hos minst en hingst. Eller är detta anlag begränsat till mycket få linjer? Är Linlugg och Amanda besläktade?

Jag har inte Amandas stam i huvudet, men hon härstammar från stolinje Sneddy 80 som var vitblack. Linlugg och Amanda är inte nära släkt, men som alla fjordhästar är de förstås besläktade. Däremot tror jag inte de är besläktade på linjen som gett gul-genen.

Det finns två godkända svenska fjordhingstar som är vitblacka, Almin och Cirkus.

Vet en vit islänning men blå ögon- vad heter den färgen?? Trodde oxå det hette albino.:confused:

Hon är e. Almin och född 89.

Längst bak i hennes pixbook fanns en bild på hennes skylt på boxdörren.....

Tycker också att dubbelgul eller dubbelblek borde fungera som benämning eftersom det är så svårt att veta genotypen när man bara ser dem, med vissa undantag som redan nämnts.

Senast ändrad:

För 72:a och sista gången! ;) Albino är avsaknad av pigment och finns inte påvisat på häst. De hästar med blå ögon och ljusa kroppar har två gula gener = de har pigment. Beroende på om hästen är svart (och bär på en agoutigen = en brun häst) eller fux i grundfärgen så heter färgerna olika; dvs smoky cream (sotvit), perlino (pärlvit) och cremello (gulvit).

Men nu hänger jag inte med...

Albino kanske inte räknas som en färg, men det FINNS ju albinohästar (oavsett vilken "färg" de anses ha)?
Albino är ju en genetisk defekt som medför oförmåga att bilda pigment. Den finns på såvitt jag vet ALLT levande som har pgiment, mäniskor, växter och djur. Varför inte på hästar då???:confused:

Jag är själv albino och har alltså läst ganska mycket i ämnet... Jag tycker att albino borde finnas på hästar alltså, även om det är väldigt ovanligt.

Det finns inga som helst bevis på att albino finns på häst.

Ingen av de hästar som idag fortfarande sägs vara albinos är det. De har två gula (blekande) anlag som gör att ögonen blir blå och kroppsbehåringen ljust gräddfärgad (i olika nyanser). De kan även vara skimmel och då blir det ännu ljusare men fortfarande inte albino. De har pigment.

Jag vet att häst med två gulanlag inte är samma som albino. albino är som sagt en genetisk defekt som gör att en häst (eller ett annat djur) som annars blivit t.ex. brun blir vit/ljust krämig med rosa hud bblå till grå ögon (om det inte är ett litet djur, de får röda ögon) ser dålig o blir solkänslig.
Det finns eller kan uppkomma på allt levande med pigment, så varför skulle hästar vara ett undantag??

Men nu hänger jag inte med...

Albino kanske inte räknas som en färg, men det FINNS ju albinohästar (oavsett vilken "färg" de anses ha)?
Albino är ju en genetisk defekt som medför oförmåga att bilda pigment. Den finns på såvitt jag vet ALLT levande som har pgiment, mäniskor, växter och djur. Varför inte på hästar då???:confused:

Jag är själv albino och har alltså läst ganska mycket i ämnet... Jag tycker att albino borde finnas på hästar alltså, även om det är väldigt ovanligt.

Anlaget måste ju komma nånstans ifrån och det verkar inte finnas på häst, nej. Inte katt heller tror jag? Som sagt, hittills har man inte hittat en häst utan pigment.

Antagligen dör albinohästarna redan som foster och resorberas eller vad det nu blir, det är alltså 100% dödligt på häst vilket gör att albinohästar inte förekommer (det är min hypotes i alla fall).

Vita hästar med blå ögon kan också vara skimlar med blå ögon, då har det hamnat vita tecken i ögonen så att de blir blå. Skimlar föds däremot inte vita. Sen tror jag det finns nån ovanlig färg som heter dominantvit eller något i den stilen och de kan ha blå eller bruna ögon (enligt Furugren :p)

Anlaget uppstår ju genom mutation...

Det finns på katt, jo. har träffat albinokatt

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III