Blue Eyed Cream BEC - albino

Seabaz

Trådstartare
Såg att SH sökte förslag på svenskt namn på denna "färg" eller avsaknaden av färg kanske man ska säga?

Jag trodde det var "albino" men det är tydligen fel? Eller har jag missförstått?

Sv: Blue Eyed Cream BEC - albino

En BEC är väl en dubbelgul? och det har vi ju svenska namn på redan?
Gulvit för dubbelgul på fux, pärlvit för dubbelgul på brun och sotvit för dubbelgul på svart
Dom har pigment, men det är blekt av dubbla gulanlag.

En albino är en helt annan sak och finns inte på häst

Såg också det och jag fattar inte heller varför inte gulvit, pärlvit och sotvit funkar för alla raser?

Förstår inte heller, om inte annat så funkar väl de engelska namnen. Allt måste ju inte försvenskas..

En BEC är väl en dubbelgul? och det har vi ju svenska namn på redan?
Gulvit för dubbelgul på fux, pärlvit för dubbelgul på brun och sotvit för dubbelgul på svart
Dom har pigment, men det är blekt av dubbla gulanlag.

En albino är en helt annan sak och finns inte på häst
Skulle misstänka att det man är ute efter är någon form av samlingsnamn för "dubbelgul" liknande "skimmel" eller "skäck" - som används oavsett vilken grundfärg det är blandat med.

Jag kan iofs hålla med om att det vore bra med ett sådant namn.

du får föreslå det för SH :idea:

som ID-kontrollant hade det ju varit bra att ha "något" att skriva när man råkar ut för en "såndär" och det bör ju då vara något som används som standard för SAMTLIGA ID-kontrollanter, så att det tydligt framgår vid registreringen vad det är för färg.

du får föreslå det för SH :idea:

som ID-kontrollant hade det ju varit bra att ha "något" att skriva när man råkar ut för en "såndär" och det bör ju då vara något som används som standard för SAMTLIGA ID-kontrollanter, så att det tydligt framgår vid registreringen vad det är för färg.

Som ID kontrollant, hur många "såndär" har du sett? Jag har undrat en hel del hur pass mycket de dubbelgula (gul-, pärl-, sot-vit) skiljer sig i nyans, om något.
Jag har själv sett ett antal dubbelgula, men säker på att 2 av 3 fall var det frågan om gulvit eftersom båda föräldrarna var isabeller. I det tredje fallet var det frågan om isabell x skimmel utan fastställd grundfärg, så det kunde teoretiskt ha varit någon av de andra två varianterna. Samtliga dessa var halvblod.
Ingen verkar kunna komma upp med ett kort på någon individ som är (antas vara) pärlvit eller sotvit.

Nämen! Och jag som trodde fjordingar bara kunde vara blacka. Det kan alltså finnas ett gäng "gul-blacka" också, men hur ser de ut med bara ett gult anlag? Var kommer det ifrån?

De är fortfarande blacka. Gulanlaget späder bara ut grundfärgen. En brunblack blir blekt gulbrun/gråvit i färgen, kallas vitblack. Rödblacken blir gulaktig, ibland nästan vit och kallas isabellblack. På de musblacka syns det ingen skillnad. De utspädda brukar kallas gulmusblack eller silvermusblack.
Var anlaget komemr ifrån har jag ingen aning om. Gissningsvis från någon inhemsk borkfärgad häst för länge sen...

Det finns gulmusblacka som ser ut som musblacka, isabellblacka som ser ut som rödblacka fast med vit man och svans samt vitblacka som ser ut så här:

21432505.jpg

De utspädda brukar kallas gulmusblack eller silvermusblack.
Var anlaget komemr ifrån har jag ingen aning om. Gissningsvis från någon inhemsk borkfärgad häst för länge sen...

Nej, silvermusblack är en helt annan färg. Där har man fått in silver-genen istället för gul-genen och silver finns inte i fjordhästrasen.

Fjordhästen fanns ursprungligen i massor av olika färger, sedan bestämde man sig för att avla så den blacka färgen blev dominant. Numera finns det nästan ingen fjordhäst som inte är homozygot för black.

Nej, silvermusblack är en helt annan färg. Där har man fått in silver-genen istället för gul-genen och silver finns inte i fjordhästrasen.

Självklart har du rätt. Vad tänkte jag på när jag skrev det!! Jag får skylla på att jag har jobbat i natt + en fjorduppfödare som sa att musblack på engelska är grey dun, och en med gulanlag silver grey dun...

Självklart har du rätt. Vad tänkte jag på när jag skrev det!! Jag får skylla på att jag har jobbat i natt + en fjorduppfödare som sa att musblack på engelska är grey dun, och en med gulanlag silver grey dun...
Något att tänka på är att färger på engelska beskriver hur det ser ut, inte vilken genetisk färg hästen har.

Vi har i sverige valt att använda färgbenämningar som talar om vilka färganlag som är inblandade, men många länder gör inte så alltså...

Något att tänka på är att färger på engelska beskriver hur det ser ut, inte vilken genetisk färg hästen har.

Vi har i sverige valt att använda färgbenämningar som talar om vilka färganlag som är inblandade, men många länder gör inte så alltså...

Jag vet, och det talade jag också om för den här uppfödaren, så det var ett hjärnsläpp helt enkelt.

Det är kanske för att Sverige talar om genotypen som SH vill ha ett samlingsnamn? Som inte säger något om grundfärgen, utan bara att det är en häst med två gulanlag? Gulvit, pärlvit och sotvit är väl dessutom Furugrens egna benämningar, inte några officiella namn som antagits av SH? För inte finns de med i den svenska färgnomenklaturen?

Utan färgtest är grundfärgen ändå många gånger en gissning, och då blir det ändå inget annat än en beskrivning av vad hästen ser ut att vara, inte vad den är. Därför tycker jag att det är bättre med ett gemensamt namn. Däremot tycker jag att det ska finnas namn för de olika färgerna, men att de isåntfall endast ska användas när man säkert vet. Antingen genom färgtest, eller då det bara kan bli en färg. Tex gulvit efter två isabeller. Att höfta till med gulvit bara för att man och svans råkar vara lite ljusare på fölet, betyder inte alltid att det är en gulvit. Jag vet åtminstone en gulvit (id-kontrollants bestämda uppfattning), som senare fick en gulbrun unge med isabellhingst.....

Det är kanske för att Sverige talar om genotypen som SH vill ha ett samlingsnamn?
böjd att hålla med

Fast frågan är om man inte har anammat furugrens benämningar eftersom det är den boken som används vid utbildningen av ID-kontrollanterna.

Jag har inte sett särskilt många dubbelgula, tyvärr, så jag har inte kunnat studera dem på nära håll.
Däremot har jag studerat en del bilder och på dem verkar det som att dubbelgula med brun grundfärg är mörkare i man och svans - detta eftersom blekanlaget inte påverkar svart färg alls på samma sätt som den bleker rött. Men nej, jag skulle inte kunna färgbestämma grundfärgen på en dubbelgul utan DNA - om det inte är två isabellföräldrar, för då kan man ju vara säker.

Vad är Cremello då? Är inte det dubbelgul ?
Men det är kanske bara i USA man har det namnet på dom?

Tesora

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III