Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle misstänka att det man är ute efter är någon form av samlingsnamn för "dubbelgul" liknande "skimmel" eller "skäck" - som används oavsett vilken grundfärg det är blandat med.En BEC är väl en dubbelgul? och det har vi ju svenska namn på redan?
Gulvit för dubbelgul på fux, pärlvit för dubbelgul på brun och sotvit för dubbelgul på svart
Dom har pigment, men det är blekt av dubbla gulanlag.
En albino är en helt annan sak och finns inte på häst
du får föreslå det för SH
som ID-kontrollant hade det ju varit bra att ha "något" att skriva när man råkar ut för en "såndär" och det bör ju då vara något som används som standard för SAMTLIGA ID-kontrollanter, så att det tydligt framgår vid registreringen vad det är för färg.
Ingen verkar kunna komma upp med ett kort på någon individ som är (antas vara) pärlvit eller sotvit.
Nämen! Och jag som trodde fjordingar bara kunde vara blacka. Det kan alltså finnas ett gäng "gul-blacka" också, men hur ser de ut med bara ett gult anlag? Var kommer det ifrån?
De utspädda brukar kallas gulmusblack eller silvermusblack.
Var anlaget komemr ifrån har jag ingen aning om. Gissningsvis från någon inhemsk borkfärgad häst för länge sen...
Nej, silvermusblack är en helt annan färg. Där har man fått in silver-genen istället för gul-genen och silver finns inte i fjordhästrasen.
Något att tänka på är att färger på engelska beskriver hur det ser ut, inte vilken genetisk färg hästen har.Självklart har du rätt. Vad tänkte jag på när jag skrev det!! Jag får skylla på att jag har jobbat i natt + en fjorduppfödare som sa att musblack på engelska är grey dun, och en med gulanlag silver grey dun...
Något att tänka på är att färger på engelska beskriver hur det ser ut, inte vilken genetisk färg hästen har.
Vi har i sverige valt att använda färgbenämningar som talar om vilka färganlag som är inblandade, men många länder gör inte så alltså...
böjd att hålla medDet är kanske för att Sverige talar om genotypen som SH vill ha ett samlingsnamn?
Nej, det engelska ordet för cremello är BEC. Amerikanarna kallar vissa dubbelgula för cremello, men vanligast är nog BEC trots allt.Ja, cremello är det amerikanska (kanske engelska överlag?) namnet på gulvit.