Blött underlag i boxen - gallig?

EgoGirl

Trådstartare
Är det möjligt att hästar kan bli gallig och varm i benen av att underlaget i boxen är pissigt och blött?

Sv: Blött underlag i boxen - gallig?

Nej. Varm skulle den kanske kunna bli om det blöta underlaget gett upphov till röta, mugg eller annat taskig omgivning-relaterat problem.

Varför har du det pissigt och blött i boxen?? Där ska det ju vara torrt och fräscht.. Inget djur mår väl bra av att bo i sitt eget piss! Bor du så? Varför gör hästen det?

Det känns väl som basic kunskap, det finns ingenting i trådskaparens inlägg som menar att det gäller varken henne eller hennes häst. Så vi kan väl lugna oss med anklagelserna...:crazy:

Varför måste det vara min häst?

Du tänkte aldrig tanken att det bara var en fundering och inte handlade om någon specifik häst?!

Kan du inte hålla dig till min enkla fråga så skriv inget alls i just den här tråden.

Om vi bortser fr det olämpliga med det blöta så svarar jag så här:

- Att stå stilla i en box kan ge upphov till gallor somförsvinner vid rörelse.
- Att stå på djupt (torrt eller blött) underlag kan också ge upphov till gallor.

Om det blir gallor av dessa orsaker kan man tex skritta bort dem på hårt underlag. Är inte ovanligt när man är på tävling med uppstallning och hästarna är ovana att stå så mycket i box. :laugh:

min häst har piss i boxen och blött spån runt vattenhink och vattenkopp då hon doppar höet och dreglar runt vatten i halva boxen ;) Sen när jag mockat boxen är den torr!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
747
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 155
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka