Blött täcke inne?

Sv: Blött täcke inne?

"Det handlar inte ett dugg om lathet vad vet du om hur vi håller/har hållt häst ?"
-Vad det till mig du menade? Förstår inte hur du menar med sista frågan..

"och gäller det många hästar så rör det sig inte om några minuter heller"
Jo, men nu gällde det ju mitt stall :) Och det är EN häst som bara ska ha av sitt täcke.. det gäller alltså bara några minuter.. Lr hur?

Sen tror jag du inte riktigt förstått, dom låter alltså min häst (och sina) ha sina täcken på sig som är blöta innuti. Är dom däremot bara blöta utanpå, ja då kan dom givetvist ha kvar sina täcken.

Har nu vart å köpt ett nytt täcke nu, och har även impregnerat dom två andra nya! Ska nog impregnera det nya också innan jag använder det ifall ifall.

KL
Knappast bra djuromsorg att använda hästen som täckestorkare.
Även om täcket bara är blött utanpå kyler det föstås när det torkar.
PL

Om täcket är blött rakt igenom är det såklart inte bra, men om det bara är blött på utsidan (á la teflonbelagt regntäcke) och torrt mot hästen är det ingen fara enligt mig.

Vet inte dock om jag hade haft ett tjockare täcke som sugit åt sig vatten rejält, då hade jag nog tagit av det i vilket fall.

Tacka vet jag teflonbelagda täcken..

Men när man nu tar in hästen är det väl meningen att den skall få känna sig varm o torr vilket den inte lär göra med ett tungt blött kylande täcke på.
PL

men snälla du mitt svar va inte till dig utan till akktern. det va ett svar på dennes inlägg som va riktat till mig. jag har redan skrivit ett svar till dig att jag anser att det är kraftigt fel att låta en häst stå med täcken som är blöta rakt igenom.

det är ett svar som du fick av mig i ett tidigt inlägg.....

jag använder inte täcken som inte håller tätt. använder den typen av täcke där inte tyget tar åt sig vatten (tyflonbeh.) så även om det är lite väta på ytan så blir täcket varesig blött eller tungt. och är jättenoga med att sköta inpregneringen, särsklit som vi i dagsläget använder oss av lösdrift.

Oj, förlåt inte meningen! Läste ditt inlägg nu sen! Förlåt!

Du skriver att du använder dig av ett täcke av Tyflonbeh. är det bra? Det låter väldigt bra om det blir varesig blött lr tungt! Är såna täcken dyra? Kanske ett sånt man ska köpa..

det finns både dyrare och billigare. mina kostar 1000-1500 - inte så dyra.(lite "mitt imellan" dyrt-billigt) vill inte ha dyrare täcken där jag har dom nu. hagen dom går i är flera ha. stor med "omväxlande" terräng, mycket träd och björnbärs sly. så det blir att byta "trasiga" täcken i mellanåt.

vattnet rinner av bra men det förutsätter givetvis att man är noga med impregnering. och då blir det ju inte tungt. är det andasfunktion så va noga med vad du impregnerar med, tar du "fel" impregnering som inte är avsett för funktionsfoder så fördärvas funktionen.

Oj, förlåt inte meningen! Läste ditt inlägg nu sen! Förlåt!

Du skriver att du använder dig av ett täcke av Tyflonbeh. är det bra? Det låter väldigt bra om det blir varesig blött lr tungt! Är såna täcken dyra? Kanske ett sånt man ska köpa..

På teflonbehandlade täcken rinner vattnet av, vattendropparna rullar av helt enkelt, och täcket suger inte åt sig vatten. Himla praktiskt!

Fler och fler tillverkade kommer med teflontäcken nu, såg att Hööks till och med har ett HorsePowertäcke med teflon (900 kr). Jag använder Horse Savers dock på de täcken jag har med teflon. (Av kostnadsskäl så är det inte riktigt rimligt att byta ut sisådär 25 täcken rakt av, så jag har en hel del med 'vanlig' utsida med, som alltså blir tunga)

Okej tack för svaret :) Ja, det låter väldigt paktiskt =D Ska kika på något sånt täcke iallafall :)

Jag anser att hästarna ska ha torra täcken på sig inne! Har alltid en "pyjamas" i form av nått lämpligt innetäcke till mina hästar.
Tycker det känns ohygieniskt och snuskigt att ha samma täcke på hästarna dygnet runt. :crazy:

Dessutom om utetäcket är blött så tynger de och sitter inte som de ska. Mina täcken har en förmåda att dra fukten in mot hästenskropp och då kyler de. ett täcke är ju till för att värma...

Men men det är naturligtvis upp till var och en. Har man hästen i kollektivstall eller liknande så tycker jag att de som sköter insläpp ska ta hänsyn till hästägarens önskan och byta täcke på hästen det tar ju ändå bara några minuter...:)

Det är ju klart att hästarna inte ska ha blöta täcken som kyler ner dem. :eek: Täckena är ju till för hästarna, det är ju inte hästarna som är till för att torka täckena.
Det finns impregnering att spruta på för bättre motstånd till väta.

allmänt knapplån

man upphör aldrig att förvånas.
hur kan det ens vara en FRÅGA om det är Ok att låta hästarna stå med täcken som är fuktiga/blöta igenom?

dag ut och dag in är det debatter här på forumet huruvida det är ok att ha ute täcken på inne. HUR kan det vara en debatt, här pratar vi torra, vanliga andas täcken som skiljer sig mycket lite från något annat andastäcke - så länge det är torrt. men DETTA diskuteras stöts och blöts, men sen tycker folk det är ok att låta hästarna stå inne och självtorka sina genomblöta täcken. Kan ni förklara för mig hur man tänker då? varför i hela friden behöver man ens ställa frågan? Hur kan någon levande varelse må bra av att stå i blöta, kalla överdrag som hindrar den från att naturligt reglera sin värme nivå på det sätt den annars skulle göra?

har man inte möjlighet att byta till torra täcken efter att hästen varit ute - vare sig det är ett nytt TORRT utetäcke eller ett nytt torrt INNE täcke (för det är ORELEVANT vilket!), så ska man inte ha täcke på sin häst över huvud taget! Det är fruktansvärt ohumant och rent ut sagt oförsvarligt. Typexempel på människors själviska tänkande och totala icke-hänsyn till andra levande varelser vi kontrollerar och råder över.

ARG Mackan

Jag fattar inte vad det är med vissa hästfolk!! Om de vill ha blöta täcken på sina hästar så är det ju deras ensak, men om du INTE vill ha de får de väl för attans byta. Om ni nu har sagt att man skall hjälpa till med sådant vill säga.
Varför debattera om allt- acceptera vad ägaren till hästen säger/vill ha det!!
Det är ingen tävling om vem som vet bäst!

I mitt stall finns det folk som leder hästarna till och från hagen utan att knäppa grimman- och då vill jag säga att vi har en stor väg alldeles nära- när jag då vill att de skall knäppa grimman på min häst - skiter i vad de gör med sin egen.
SUCK :devil:

Så att ingen missuppfattar- helt ok att debatera här och ställa frågan och så-- men jag blir upprörd över att man allt som oftast blir ifrågasatt av andra i stallet när man vill ha det på ett visst sätt- istället för att bara acceptera... Tror ni hajar vad jag menar

Som att man får kommentarer vad evig gång man spolar hästens ben- när jag fortsätter att spola benen och struntar i deras kommentarer kan man ju tycka att de skulle ge upp- men icke...

Senast ändrad av en moderator:

Det säjer sig ju självt att det inte är bra att stå en hel natt med ett blött, kallt täcke på sej.
Du får nog ta ett snack med dom andra om det tycker jag. Själva syftet med att ha utetäcken över huvudtaget är ju att hålla hästen torr o varm -inte tvärtom!
Om dom fortfarande inte fattar så får du väl försöka va i stallet runt den tiden när hästarna kommer in från hagen så du kan se till att din häst inte behöver stå med blött täcke.
Det är ju en annan sak om täcket bara är blött på utsidan, men har det gått igenom ska det av.
Hoppas dom andra lyssnar på dej för hästarnas skull!:)

Jag undrar ju mer varför man sätter på en häst ett täcke som inte fyller sin funktion? Då är det ju t om bättre att låta hästen gå utan täcke istället för ett som läcker.....

Jag köpte ett billigt tunt på Ullared förra året...idag när jag kom till stallet stod han ute utan täcke ( ösregn hela dan) Jag tog in honom o la på Hansbos svettäcke och det tunna ovanpå...han är torr när han kommer in även fast han var dyngblöt när jag la på honom...Att ha "regntäcken" som släpper igenom regnet är ju som helgalet....

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej detta med klippt häst är något jag inte har haft med att göra innan, jag har enbart haft ulliga små håriga ponnysar som har fått...
Svar
16
· Visningar
1 118
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka