Blött täcke inne?

T

Tilda89

Jag har en häst uppstallad i ett stall, där man turas om att ta in/ut hästar.. nu är det så att (vi är tre i stallet med mig inräknat) dom andra två låter alla hästarna ha kvar Blöta täcken på sig under hela natten (täcken som alltså är blöta innuti). Dom säger att "Det torkar fortare" det är säkert sant..

Men jag har hört att detta inte är bra? men är inte säker, men jag har ändå bett om att dom ska ta av täcket och hänga upp det (det finns täckeupphängare) Men när jag kom ner till stallet för att hämta några saker, vid ungefär 11 tiden och då hade givetvist alla hästar blöta täcken på sig, även min! Tog av täcket och hängde upp det, han har ju torra täcken som han kan ha imorgon.

Är det verkligen bra att ha blött täcke på hästen? Är det något som kan hända? (tex. fryser, stela..) Hoppas ni vet!

Sv: Blött täcke inne?

givetvis är det inte bra för hästen att ha på sig ett täcke som är blött även på insidan. jag tycker att det går att jämföra med om tex. du har på dig en jacka som blir genomblöt, hur bra är det att fortsätta ha på sig den jackan tills den självtorkat. (borde rimligen öka risken för svamp oxå.)

men om vätan går igenom täcket på en dag så är det nog ide att se över impregneringen.

när jag haft mina hästar uppstallade (står nu på lösdrift) har dom oftast haft sitt ute täcke på sig över natten om det är blött utanpå, men ALDRIG om det blivit blött igenom, villket nästan aldrig hänt.

när ett blött täcke hängs upp för tork i icke uppvärmt utrymme så fuktar det igenom. dvs. blir lika blött inuti som utanpå.

mina hästar har täcken på sig på lösdriften, men det har aldrig gått igenom (stod även hela förra vintern på lösdrift.)ett genomblött täcke blir ju kallare för hästen än om den va otäckt.

Täckena är ju till för att hålla hästarna torra och varma. OM täckena blir Blöta igenom så att hästarna blir blöta så är det givetvis inget bra, då måste ni ju byta dom annars så blir hästarna kalla och står och fryser och då är det ju bättre att ni inte har några täcken alls på dom. Men om själva täckena är blöta på utsidan bara och inte igenom så är det ju inget konstigt, för det blir dom ju, så då kan dom ju såklart har på sig dom också.

Men täckets uppgift är ju att hålla hästarna torra och varma och om de fyller sin funktion så Ska de ju inte läcka dvs. bli blöta igenom och då är det ju ingen fara utan hästarna kan ha på sig dom hela tiden. Däremot kan de behöva 'lufta' pälsen lite ändå men det är ju en annan sak.

Har man täcken som läcker igenom och blir blöta invändigt så står ju hästarna också och blir blöta och därmed kalla av täckena, de blir ju helt enkelt nerkylda och då ska man givetvis byta täcke på hästen eftersom de mår dåligt och kan bli sjuka av det.

Då är det bättre att hästarna t.o.m står otäckade utan täcken för de flesta hästar klarar av kyla bra om de har tillräckligt med grovfoder, inte är klippta eller är ovanligt känsliga.

Men är täckena blöta på utsidan bara så kan ju hästarna lika gärna ha på sig dom för då torkar dom ju fortfare en att man bara hänger upp dom på tork (om man inte har uppvärmt utrymme ) .

Är täcket bara blött på utsidan så händer ingenting, men är det blött på insidan så är det så klart inte bra att hästen har det på sig.

Inte så schysst att låta hästens värma torka ett genomblött täcke, nej..
SKaffa ett regntäcke som andas (som Tipperary rain tex (eller vad det heter nuförtiden))

Hästarna har annars aldrig täcke på sig inne, utan bara om täckena är blöta på insidan.. Jag får väll säga till på skarpen, har ju redan sagt till en gång.. får hoppas dom lyssnar!

Tack för svaren, jag misstänkte att det inte är bra för hästarna att ha blöta täcken på sig (insidan av täcket).

Har fem regntäcken nu och alla regnas igenom.. tre av dom var lixom inte billiga heller.. :/

fast alla täcken oavsett pris behöver impregneras om i mellan åt. hur ofta har du gjort det?

jag förstår inte att vissa människor e så lata att de inte orkar byta täcken som bara tar några minuter :confused:
I de stallen jag jobbat har vi alltid bytt täcken när hästarna kommit in, även om de inte varit blöta. ibland har de inte behövt täcke alls innne om det inte varit spec kallt, annars har de fått ett skönare innetäcke på sig, och sen på morgonen bytt till torrt utetäcke. Blir så arg på sånna stall där hästarna måste ha på sig samma täcke på natten som de ska gå ut i dan efter :mad: speciellt när det är som kallast på vintern , kanske 20 minus och så fåpr de ha samma tjocka täcke på sig i stallet där det är plusgrader, kan knappast vara bra.

Insläpparen tar av täckena om de är blöta rakt igenom eller om de är helt torra. Är de däremot dygnsura på utsidan får de ligga på hästarna och rinna av lite så vi slipper en sjö där täckena hänger för torkning.

Antingen får man ha regntäta täcken på ute om det regnar, eller inga täcken alls. Hästen fryser mer med ett blött täcke på sig om det är genomblött oavsett om den står inne eller ute. Själv byter jag ej täcke ute och inne, jag har använder regnsäkra täcken med olika tjocka fyllningar beroende på årstid, och är det blött UTANPÅ så torkar det bättre på hästen än om jag tar av det. Detta förutsätter att man har ungefär samma temperatur ute som inne, dvs kallstall, annars får man byta till ett tunnare täcke inne.

Prata med dem andra igen!
Det precis som att låta en människa gå med blöta, kalla kläder till de torkar, inte skönt på något sätt :crazy:
Förklara att täcken som blir blöta igenom gör ju hästen blöt, men också kall och mkt spänd i musklerna. De kan bli hårda som en fiolsträng i ryggmusklerna om de står med blött täcke på!

Säg du till på skarpen.
Ingen häst ska behöva stå med blött täcke!

akktern --> Håller fullständigt med dig! Det går ju hur fort som hälst att ta av täcken!

Pratade med dom och sa att det går bara några minuter att ta av täcket, dom får ha täcken kvar på sina hästar(trots att det är fel..), men min häst ska vara utan! Hoppas dom lyssnar denna gången, men jag kommer (när dom har insläppet) att åka ner på kvällen och se till så att täcket är av!, åtminstonde under några dagar.. Synd att man inte kan lita på folk..

Dom två regntäcken som används mest nu är inte impregnerade pgr. av att dom är bara använda nån vecka, men dom andra jag haft har jag impregneras imellan åt.

Dom två regntäcken som används mest nu är inte impregnerade pgr. av att dom är bara använda nån vecka, men dom andra jag haft har jag impregneras imellan åt.

det råder ständig debatt om detta, men det finns många utetäcken som faktiskt förväntas att man impregnerar dom även som nyköpta, - även om de är "regntäcken"....

jämförs med när du köper nya allväder/vinterskor: de skall också impregneras innan användning.

Okej, men då är det nog bäst att impregnera dom täckena, så får jag hoppas jag slipper att dom blir blöta på insidan^^

Ja om de är blöta på insidan så ska de absolut av. Ingen vill väl ha sjuka hästar? Säg ifrån ordentligt:devil:

det handlar inte ett dugg om lathet :mad: vad vet du om hur vi håller/har hållt häst ? eftersom dom stallar vi haft själva varit kallstall så är det inte -20 ute och + grader inne ;) och gäller det många hästar så rör det sig inte om några minuter heller.

hänger man upp ett täcke som är torrt inuti men blött utanpå så fuktar det igenom om man inte har uppvärmt utrymme, och då tar det dagar innan det är riktigt torrt igen :angel: DET SKULLE JAG ALDRIG LÄGGA PÅ HÄSTEN.

dom senast 2 åren har vi dessutom haft lösdrift

jag har bra välpassande täcke till mina pållar med andasfunktion (villket nästan alla täcken har idag) så inte mår dom illa av att ha samma täcke på sig över natt om det är torrt mot hästen.

jag har jobbat i stora stall som gjort på samma sätt, men även i varma stall som kräver att hästen täckas av.

*KL*

Jag har eget stall (tack och lov) så jag bestämmer själv. Och blöta täcken åker alltid av. Täcken som det läcker igenom trots impregnering åker i soptunnan.

Att jag inte vill ha blöta täcken inne är för att blöta täcken blir tunga, och vill inte hästarna ska behöva ha de på sig.

Byter gärna mellan inne och utetäcke även fast jag har kallstall, men mitt i vintern har de ibland samma täcke dygnet om, helt enkelt för det är svårt att hitta tillräckligt varma innetäcken att ha när det är minus 25 i stallet.

Jag har kallstall, och nu torkar jag täckena i uppvärmt rum inne, innan så torkade jag dem i - för ändamålet byggt - torkrum. Behöver inte vara så avancerat, jag hade ett litet rum bara, lågt i tak där, krokar i taket och hängde upp täckena i bensnöresringarna i taket, hängde enligt speciellt system (så det blev en fyrkant av täcken). I mitten stod en 'varmluftsfläkt'. Hästarna hade torra och varma täcken på mornarna.

Jag har okså eget stall (kallstall), mina hästar står med utetäckerna inne men bara om dom är torra, är dom blöta utanpå så hänger jag in som i sadelkammaren så är dom torra på morgonen. Konstigt att använda täcken som blir blöta rättigenom...

Mvh Hanna

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej detta med klippt häst är något jag inte har haft med att göra innan, jag har enbart haft ulliga små håriga ponnysar som har fått...
Svar
16
· Visningar
1 118
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka