Blött hösilage

ankic

Trådstartare
Vi har slut hösilage i stallet som vi står i , och jakten på ngn bonde som har kvar hösilage är inte lätt.Nu har vi i allafall hittat en som har 15 rundbalar att sälja ( vilket skulle räcka tills hösten och vi får nytt)

Bonden sa att det är ett blött silage, men hur ska man tolka det ; bara ett blötare hö el. mycket/lite energi el. högt/ lågt protein.

Jag förstår att det är svårt att säga utan en analys , men dela gärna med er om hur ni uppfattat ett blött hösilage

Tacksam för svar

Sv: Blött hösilage

Har du frågat bonden närmare hur blött det är? De flesta bönder kan iallafall ange en ungefärlig TS halt på fodret även om den inte blir exakt.

Blött ensilage har lägre torrsubstans än 60%. 60% och torrare kallas ofta för hösilge.
Hästarna brukar bli rätt kassa i magen av bött ensliage.

Det tror jag inte en sekund på min häst äter silage med TS strax under 50% utan magproblem. Vanligen beror magproblemen på att folk inte ökar på antalet kilo foder tillräckligt vilket gör att hästarna får för lite TS= kass mage.
Man har gjort tester där hästar fodrats med olika TS halter av foder från 35% upp till hö, allt slaget på samma gärde. Hästarna valde TS 35% i första hand.

Han kunde bara säga att det var blötare än normalt ( det är inte jag som håller i kontakten med bonden)
Är lite orolig då våran häst tidigare har gått på torrhö,men efter han fick ett ordentligt kolikanfall i december så ger vi hösilage( vet. trodde att koliken berodde på att höet var kortklippt och dammigt+ att med mängden han äter gjorde att inte magpaketet stimulerades)Han är en Nordlandshäst- mycket lättfödd.

Någon som vet om det stämmer att risken för botulism ökar ju blötare höet är?

Hittade en skrift från SLU skriven av Cecilia Muller och Per Lingvall, från 2001, där man menar att risken för ökad bakterietillväxt är större när ts-halten är under 35 procent, än om den är högre. Länk finns här:

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

För övrigt en väldigt bra rapport om ensilage tycker jag :). Dock kanske man ska komma ihåg att den har nio år på nacken- så denna forskning som presenteras kanske har reviderats på några punkter?

"Blött hösilage" är m.a.o helt enkelt ensilage. Ensilage är samlingsnamnet på det silerade, inte hösilage! ;)
Vad som menas med blötare än normalt är ju svårt att veta. Vissa hästmänniskor anser ju att 65 % ts i ensilaget är jätteblött och på gränsen vad man vill ge. Ur bondsynpunkt är blött silage oftast betydligt blötare än så.

Vi har haft ensilage nere på 39 % ts och det fungerade alldeles utmärkt och hästarna älskar det. Dock var vi då tvugna att ge halm som komplement då det var på tok för höga näringsvärden för våra hästar.
Man måste ju tänka på att hästen behöver ganska många kg av det blötare fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V