Blötläggning HÖ

Susan

Trådstartare
Inspirerad av fånghästarnas blötläggning av hö- kom jag på att detta är ju ypperligt till min gamling som börjar ha lite små tänder

Hur länge kan det ligga max - om det inte är för varmt?

Han vill ju inte vänta på maten, ibland är jag bara där i stallet och fodrar

Senast ändrad:
Sv: Blötläggning HÖ

puttar

kan det ligga i blöt mellan fodringarna 4 timmar?

vattnet är kallt

jag hakar på här och undrar om det är någon som blötlägger hö pga dammalergi hos häst? Tycker ni att det hjälper?

nej det ska inte ligga mer än 20 min, annars lakar du ur vitaminer etc.

men det blir inte så mkt lättare att tugga bara för att det är blött, har hästen problem med tänderna är det bättre att ersätta en del av högivan med lusern. eller köp hö som inte är så grovt.

OK Tack.

Hästen gillar det mycket bättre, när det är blött, det gluffsar han i sig snabbt, men har nog haft det lite för länge då

det har blivit ensilgekonsistens och doft

har tänkt på detta med luzern, förr eller senare, snarare förr

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar