Blötläggning av butta?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min tjej äter butta och jag ger i spruta i munnen 2 ggr/dag. Nu måste jag resa bort en dag och kommer då be några snälla stallkompisar att spruta..

Själva sprutandet går skitenkelt- bara fånga lilla häst (ja, ok det kan vara visst problem.. ehrm) och sen ge sprutan och sen ett äpple som belöning.

Det som är svårt är ju att få ner buttan i sprutan och blanda ut den i vattnet. Så jag funderar på om jag helt enkelt skulle kunna göra iordning 2 "klara" sprutor så mina hjälpredor bara behöver spruta.. Och då kommer frågan.. Hur länge kan butta vara uppblött innan det blir dåligt?? Det borde väl vara i pulverform av en orsak??

Nån som vet?

/Lavinia, virrig hästägare..

Sv: Blötläggning av butta?

N kommer jag med ett väldigt ovettigt svar.. :angel:

Jag har ingen aning, men jag skulle chansa och blanda det innan. Det är ju bara en dag det gäller och det låter konstigt om det skulle förstöra effekten bara sådär?

Min dam åt butta för nåt år sedan å då det krävs 4 man bara för att komma närma henne med avmaskningssprutan så vet. sa till mig att helt enkelt hälla ner påsen i lite betfor å röra om. Eller äter hon det inte då?

jag brukar bara gröpa ur ett äpple och lägga i buttan där, borde inte det funka? känns jobbigt att behöva spruta...

Fungerar inte,får det ligga ett par timmar så blir det som pasta och går inte få ur sprutan.Kan dom inte hälla vatten i en liten kopp,blanda i buttan och dra in det i sputan? Enkelt :)

Ok. Tack för svar!

Till er som gillar "matvarianten" så har jag provat med annat "illasmakande" (typ jäst) och det slutade med att hon inte äter det jag blandade ut det med - fortfarande! (varkenlusern eller betfor fungerar mao..) Så jag är inte riktigt villig att testa, eftersom fröken är en mycket kräsen dam och svår nog att få i nåt annat än hö som det är.. (Morötter måste vara i slantar och äpplen ska helst vara i klyftor.. -hon spottar ut dom annars och låter sen bli att äta!).

Jag gillar sprutvarianten- går superfort och jag slipper hålla på och chansa på att fröken ska äta nåt (lärde mej på min förra häst att man inte kan lura hästar, hon vägrade äta om butta (eller för den delen metacam) varit på maten.. Det enda svåra är ju att få pulvret i sprutan.. Men då ska jag snällt instruera mina snälla stallkompisar i hur man måste göra med sprutan..

Dobbis- ditt förslag var bra. Jag har faktiskt en gammal medicinburk som borde funka.. Själv häller jag vatten i sprutan, sen ner med pulvret (via en tratt jag gjort av gammal butta-påse) och sen mer vatten, "lock på" och skaka om, funkar superbra, men det är ju lite omständigt om man inte är van!

Tack för hjälpen!

/Lavinia, med mycket bestämd häst, ibland undrar jag varför jag gillar ston??

Om du har en väldigt stor spruta, så att du kan lämna rejält med luft i den, så kan din hjälpreda skaka sprutan och på så sätt få det okej igen inne i sprutan.

Jag vet inte om butta blir dåligt efter X tid uppblött. Jag har dock löst upp i spruta ett dygn innan utan att det märktes någon skillnad i effekt. Jag har även i panikläge gjort färdigblött mat med butta i (förvarades i kylskåp) tre dagar i förväg, inte heller där syndes skillnad på hästen (dvs att buttan skulle haft minskad effekt). Men det är ju svårt veta om det var för buttan var 'som vanligt' eller hästen ändå blivit bättre.

Glömde - lite olja gör btw det hela mycket smidigare. Ha i lite olja i sprutan oc 'spruta igenom' det ett par ggr så du får olja på 'väggarna' av sprutan. Sen i med olja + buttalösningen. Det kommer skära sig, men minskar risken det blir problem när sprutan legat ett tag.

Senast ändrad:

Jag brukar alltid hälla i lite vatten i sprutan först, och hålla för öppningen med tummen. Sen i med pulvret, och sen lite vatten ovanpå. Sen på med pistongen lite försiktigt och skaka lite tills luften går igenom till öppningen. då är det bara att vända, släppa tummen och trycka i pistongen ordentligt! Brukar funka fint!

Jag brukar alltid hälla i lite vatten i sprutan först, och hålla för öppningen med tummen. Sen i med pulvret, och sen lite vatten ovanpå. Sen på med pistongen lite försiktigt och skaka lite tills luften går igenom till öppningen. då är det bara att vända, släppa tummen och trycka i pistongen ordentligt! Brukar funka fint!

EXAKT så har jag också gjort :)

När jag behövde hjälp så fyllde jag sprutan med pulver, sen fick hästvakten dra in lite vatten i sprutan och skaka. Fungerade smidigt och lite pill för hästvakten.

Nu har jag haft sån tur att min häst ätit buttan direkt med kraftfodret dom gånger hon har haft oturen att behöva äta det men blir det inte väldigt mycket lättare att blanda ut pulvret med vatten i en liten burk/kopp och sen bara suga upp med sprutan i stället för att försöka hälla i pulvret direkt i sprutan...

Nu har jag haft sån tur att min häst ätit buttan direkt med kraftfodret dom gånger hon har haft oturen att behöva äta det men blir det inte väldigt mycket lättare att blanda ut pulvret med vatten i en liten burk/kopp och sen bara suga upp med sprutan i stället för att försöka hälla i pulvret direkt i sprutan...

Det är iaf för mig rätt bökigt få upp allt då, så jag brukar göra ungefär som TS. Fast jag häller den färdiga lösningen i sprutan och sätter på kolven. Men drar inte upp genom pipen på sprutan heller.

När jag behövde hjälp så fyllde jag sprutan med pulver, sen fick hästvakten dra in lite vatten i sprutan och skaka. Fungerade smidigt och lite pill för hästvakten.

Det där var en bra idé. Det kan jag såklart göra..

Det är just det där tidsödande pillet/hället jag försöker slippa undan.

Jag har kommit på att man kan hälla i pulvret i sprutan mha en gammal buttpåsen, jag gör en tratt av den:-). Funkar super, men jag vill ju ha det så enkelt som möjligt för mina kära hästvakter:-).

Men jag häller i pulvret så behöver vakten bara dra i vatten- jag kan ju tom bidra med vatten att suga upp:-). Måste testas först.. Det gör jag ikväll (det är kvällarna som är jobbigast, då får hon mest..) SKulle bli så glad om jag hittade min stora spruta.. Nu har jag 20 ml.. och dom passar förvisso i hästs mun, men att få i allt pulver OCH vatten är lite kinkigare..

/Lavinia, typ 4? dagar kvar.. Eller är det 5. Mysigt är det iaf att ha en ursäkt för att åka till stallet 2 gånger om dagen och gosa med lillhäst:-) Och alla äpplen hon får gör henne så positivt inställd till mej, det är så skoj

Liknande trådar

Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 083
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Min fyraåring opererades igår och är ordinerad butta morgon och kväll i tio dagar. Jag bad om att få något annat men veterinären sa att...
2
Svar
37
· Visningar
3 059
Senast: WildHorse
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
I
Hästvård Vad är det som gäller egentligen? Får hästägare själv spruta sina hästar om en vet. visat hur? När jag prata med mitt försäkringsbolag...
2
Svar
23
· Visningar
2 893
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!