Blötlägga Lucern pellets med betfor?

Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblod får Kraft Rehab, riktigt blöt betfor + Rapsolja, vill börja ge honom Lucern pellets också för han är så svår att hålla hull på men han gillar inte när man blötlägger Lucernpellets med för mycket vatten (han gillar inte alls Lucern), tänkte om det räcker att göra med Lucern pelletsen som vi gör med Rehaben. Blanda Rehab+Lucernpelletsen och just när man serverar blanda i riktigt blöt Betfor + dom ca 2dl Rapsolja han får iblandat? Han äter väldigt långsamt, dom flesta som ser honom äta säger att det är den mest långsamma häst att äta kraftfoder som dom sett.:D

Sv: Blötlägga Lucern pellets med betfor?

Så gör jag med lucernpelletsen till mina hästar. Bötlägger betforn i ordentlig mängd hett vatten så att när maten skall serveras så har betforn svalnat men fortfarande är lite varm. Då sväller lucernet fortare men hinner inte bli till en gröt innan hästarna ätit upp utan är mer "al dente". Serveras mina hästar lucerngröt så äter ingen av dem upp den.

Du kan kanske ställa det i en egen hink tort och blanda i krubban då hinner det svälla lite utan att bli gröt

eller

häng in en krubba till och ge torr lucern i den (så har jag det)

Vill helst blanda med det andra eftersom han inte gillar det, men han gillar Rehab å Betforen, undrade bara om det räckte att blanda det med betforen precis när man serverar det för att det inte ska blir en gröt utan hålla sig lite hårdare, han gillar inte Lucernen men som gegga gillar han det ännu mindre. Har testat att blötlägga Lucern pellets och det sväller inte mer ökar i volym än vad Rehab pellets gör och Rehaben har han ju ätit blött men osvällt i flera år och det har gått bra. Det är väl för att det sväller i magen som man ska blötlägga det eller?

Det är för att det kan svälla i foderstrupen som man blötlägger men det räcker att du gör det några minuter innan han ska äta för då har det redan hunnit svälla så mycket så att han inte riskerar foderstrupsförstockning.
Du kan alltså hälla i lusernen i betforn några minuter innan servering så att det inte blir gröt utan "al dente".

mitt fullblodssto ratar också lucernpellets men får hon lucern hackad strå lämnar hon inte många smulor. Har köpt en murbruksbalja på 60 liter (tror jag det var) som jag fodrar all mat i och den är nästan alltid renslickad

Har också funderat på att ställa in nån stor plastbalja just för att ha selaget i för om selaget hamnar i torv på så äter han inte upp:mad: får alltid slänga. Törs man ställa in en sån i boxen? Vill inte ha hönät för dom ska ju inte äta med huvudet upp utan vill att han ska äta på golvet. Ska man skruva fast en ögla kanske och fästa baljan i så den inte åker runt i boxen? Finns ju avlånga baljor, kanske kan ställa en sån under krubban å skruva fast i väggen så den hålls still? Man har ju ofta baljor i hagarna där hästarna rör sig, men vet inte om man törs ha sån i boxen?

Min svårfödda gubbe har sitt hö/hösilage i en murarbalja i boxen. Står löst i en hörna, står direkt på marken (inget spån under). Då och då tömmer jag hela baljan på alla smulor det blir.
Lusernet (hack och pellets) och KPP har han i en upphängd Miner-hink, hänger i ett grimskaft. Har fri tillgång på lusern där, lägger i drygt 1½ kg per dag.
Han vägrar äta blött pellets, varken lusern eller Kraffts.:(

En rund murbruksbalja tror jag knappast hästen kan skada sig på. Jag fäste faktiskt en av baljorna i väggen till unghästen men hon tog väl tag i baljan och slet så den gick sönder i stället :mad: (marodörhäst)

Fullblodets balja står i stort sett alltid på nästan samma ställe jag ställde den på. Unghästens däremot är lite överallt, hon står i den med jämna mellanrum, kliver över den och ibland slänger hon ut den ur boxen, kastade den i ryggen på mig en gång, hon tyckte nog jag skulle släppa ut henne.

så det beror nog lite på häst hur det funkar med baljor

Liknande trådar

Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 238
Senast: mackan
·
Foder & Strö Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår...
2
Svar
38
· Visningar
3 290
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 204
Senast: daphna
·
M
Foder & Strö Överväger att blanda i lite melass i mitt underbara melassfria hackade lusern som jag (men tyvärr inte hästen) gillar. Eller snarare...
2
Svar
28
· Visningar
6 067
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30