Blötlägga linfrö pellets

Z

Zab

Ska man egentligen blötlägga linfröpellets?
Jag började ge hästarna B-vitamin för pälsen, men så tog det slut i affären och på en kompis inrådan provade jag linfröpellets istället. (kändes inte så överdrivet noga att ge ren b-vitamin eller så eftersom det var förebyggande och ingen av hästarna verkar ha något problem eller så, men började naturligtvis lite försiktigt med pelletsen)

Min vana trogen att blötlägga all pellets, blötlade jag linfröpelletsen också. Vilket luktade giftigt och hästarna vägrade så klart äta (förstår dem), så nu får de den torr, blandat i lite annat foder så att de inte tar en stor tugga torra, osvällda pellets. Torrt luktar de inget speciellt.

Men ska man blötlägga det här fodret, eller är det rent av skadligt att göra det?

- Zab, som ogillar när foder luktar giftigt :P

Sv: Blötlägga linfrö pellets

Står det någon vägledning på fodersäcken? Min hovslagare brukar berätta att "förr" kokade de linfrön till sina hästar. Min linfrö säck består av krossade linfrön och de skall blötläggas innan för att bilda en geleig massa, men behöver inte skållas.

Slängde säcken. ><

Men det är ju skillnad på pellets och krossat och helt linfrö. Helt ska ju kokas/skållas för att inte bli giftigt.

Googla på märket du har? Hippos linfröpellets? Istället för att läsa på den slängda säcken :)

jag vet att jag någonstans har läst att man ska blötlägga linför till hästar, vet inte om det var linfröpellets eller bara vanligt linfrö... Men måste man inte blötlägga linfröet för att olja n som man vill åt ska komma fram, tror bara det går rätt igenom annars...

Jag ger linfröpellets, ca 2-3 dl per dag, blötlägger inte. De sväller inte, annan pellets som luzern blötläggs.
Linfrö däremot ska inte ges okokt.

Mina vägrade äta blötad linfröpellets. Det blir som en äckligt teptklisterlik sörja.

och luktar illa..>_> var den erfarenheten jag fick med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver ett foder att blanda salt med till min häst. Han kommer äta en liten mängd, 1-3 dl, och främsta syftet är att blanda salt...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Foder & Strö Vårt fullblod får Kraft Rehab, riktigt blöt betfor + Rapsolja, vill börja ge honom Lucern pellets också för han är så svår att hålla...
Svar
8
· Visningar
2 250
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 085
Senast: Tinda
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 449
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025