Blötlägga korn?

Cheran

Trådstartare
Som ett alternativ till att fodra med krossat korn, ska man tydligen även kunna blötlägga hel korn?

Någon som har erfarenhet av att fodra korn på detta sätt? Hur länge ska det blötläggas? Fördelar? Nackdelar?

Sv: Blötlägga korn?

Jag har alltid utfodrat med korn såhär gör jag iaf!

Kommer ut til stallet gör iordning betfor i alla 3 hinkar ställer undan dom och sedan rider och donar jag!
De sista jag gör är att fylla på kord övanpåbetfodern och allt annat som ska i!
Stället fram hinkarna kväll, morgon och intag.
Då blir kornet inte blött förrens man äller i de i krubban då betforen kommer ovanpå :idea:

Fast det är ju helt korn hon pratar om. Kornet ska ju ligga i blöt några timmar åtminstone om det är helt. Tar man varmt vatten går det lite fortare, men tid tar det.

Vad jag alltid hört så måste helt korn stöpas, alltså med kokhett vatten.
Det är för hårt för hästarna att tugga annars (en häst i vårt stall får helt korn som inte blötläggs, och det kommer ut helt i avföringen...)
Vet tyvärr inte hur länge det ska ligga i vatten.

helt korn?? de skulle jag nog inte ens ge till en häst.
Finns ingen anleding när de finns krossat :)

Jag har fodrat min arab med hel korn(mm) i ca2år. Jag började med det för att vi inte gjorde av med en säck krossat korn inom rimlig tid.

Så här gör du...
Koka minst lika mycket vatten som mängden korn gärna mera (ex 5dl korn 1l vatten) häll detta över kornet och låt det stå i 45 min - 1 tim då är det så pass mjukt att hästen utan problem kan tugga det. Kolla bara så att det inte är för varmt när den ska äta.

Om du häller kallt vatten över kornet så bör den stå ganska länge tex över natten för att hinna bli tillräckligt mjukt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 672
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama