Blötlägga hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 335
R

Rigolette

Jag tänkte börja blötlägga mitt hö .. men vette 17 hur jag ska göra de ? :confused::angel:

Har ni inga smarta tips att dela med er av ? :angel:

Sv: Blötlägga hö

Jag tycker det är enklast att lägga det i ett hönät som jag lägger i en stor balja vatten. Sedan hänger jag nätet i en krok i taket ovanför baljan så det får rinna av innan jag fodrar.
Jag tömmer ut det ur nätet och lägger i blöt till nästa måltid med en gång.

När jag gav min häst vattnat hö en period tog jag en Ikeakasse och stack en massa hål i botten på den - Sedan fick den stå en stund så vattnet rann ut innan jag serverade det. //Linda

När jag hade hö stoppade jag ner det i ett hönät och la det i en stor tunna.
Precis som Pia

Testade någongång med ikeakasse och vattnade uppifrån, men det tog lång tid för allt hö att bli blött.

Nu har jag dock hösilage i småbalar, mycket smidigare:)

Varför ska du blöta höet? Är det dammigt ska du inte servera det alls. Men om du ska skölja det så ska det sköljas inte doppas i vatten utan verkligen sköljas under rinnande vatten.

Om man har en äldre häst så bör man blötlägga hö(för tändernas skull) innan utfodring dessutom tar det längre tid för en häst att tugga blött hö.

Hönät är väl enklast att använda och det ska dra max 30 min i vatten annars börjar mögelsporerna växa till.

Jag tänkte börja blötlägga mitt hö .. men vette 17 hur jag ska göra de ? :confused::angel:

Har ni inga smarta tips att dela med er av ? :angel:
Jag har 2 gamla hosthästar och dom får blött hö inne i stallet. Jag använder en sån där grön trädgårdskorg (flätad i plast) och med mina balar får det rum 1/3dels bal, ca 5 kg i varje korg, precis lagom till en häst, sen tar jag bara en vattenkanna och häller vatten över höet, för mina hästar räcker det med en kanna vatten över varje korg för att dom ska vara hostfria. (Kan tillägga att mitt hö är av utmärkt kvalitet, så jag försöker inte vattna bort något mögel!!)
Jag har gjort så i 10 år nu, så det går snabbt och enkelt.

max 30 min i vatten annars börjar mögelsporerna växa till.

Stämmer! Ligger det längre gör det mer skada än nytta.

*kl*

De som vattnar sitt hö i vårt stall kör både med hönät och ikeakasse.
Det enklaste är att blöta i ikeakasse, men det kan som sagt ta tid att få det genomblött.
Det bästa är nog med hönät, men det är lite krångligare.

Lycka till!

/ Lisa

Till min hosthäst brukade jag ha ett hönät och hänga upp, sedan spolade jag, lät det sedan rinna av sig.

Jag har IKEA-kassar med hö i. Tar bara slangen el vattenhinnk och häller vattnet över höt. Sen vänder jag på kassen (håller emot med handtaget så inte höt åker ut) och tömmer ut överskottsvattnet. Jätte smidigt!

Stämmer! Ligger det längre gör det mer skada än nytta.

*kl*

De som vattnar sitt hö i vårt stall kör både med hönät och ikeakasse.
Det enklaste är att blöta i ikeakasse, men det kan som sagt ta tid att få det genomblött.
Det bästa är nog med hönät, men det är lite krångligare.

Lycka till!

/ Lisa

Ärligt talat, men HUR kan mögelsporer börja växa om höet ligger "i" vatten??? Det är ju i samband med syret i luften+fukten som gör att det börjar växa, och inte 1000-an går det på 30 min.... Sen beror det ju på temeperaturen också! På vintern kan det ligga bra länge fuktigt utan att det växer en endaste mögelspor i det. På sommaren går det snabbare.

det ska dra max 30 min i vatten annars börjar mögelsporerna växa till.

Det var något av det dummaste jag hört. Möjligen kan det ruttna men då talar vi om dagar.
På 30 min hinner höet inte bli ordentligt genomfuktat, det behövs några timmar om det ska bli det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Atletix
Tillbaka