Blötlägga helt korn?

Kickis

Trådstartare
Jsg funderar på att börja ge min korn. Men då jag inte har tillgång till nån kross eller kan köpa det krossat funderar jag på blötläggning. Fungerar det bra? Kan man blötlägga det i kallt vatten om det då får ligga i 24 timmar? Eller är det bara hett vatten som gäller?

Sv: Blötlägga helt korn?

Det skall vara hett vatten. Ta och köp en tekokare och ta med till stallet.

Men det går alltså inte me kallt vatten ens om de får ligga i 24 timmar?

Men det går alltså inte me kallt vatten ens om de får ligga i 24 timmar?

Jag skulle nog inte ge min häst korn som legat i blöt så länge, finns risk att det börjar jäsa.
Jag tycker det är krångligt och bökigt med hel korn som måste blötläggas i hett vatten. Jag skulle nog kolla upp om det inte fanns nånstans att köpa färdigt kornkross. Häromkring kan du köpa det i så gott som samtliga foderbutiker. Lite dyrare kanske, men det är det värt tycker jag.

ring runt till bönderna runt dig om inte foderbutikerna har krossad

Ang krossat korn har jag hört att man måste använda upp det inom 2 veckor för annars härsknar det. Stämmer det?

Liknande trådar

Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
553
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar