Blötlägga betfor?

J

Joannabaanana

Hej! Foderstaten som jag fick av min foderhästs ägare var att jag skulle ta dubbelt i vatten som jag tog i torr betfor. Men alla andra tar mycket mer vatten och tkr att det är bäst för att vara säker på att all betfor blir ordentligt blötlaggd.
Så nu undrar jag: Vad gör det för skillnad?

Sv: Blötlägga betfor?

Folk är så nojjig detta med betfor och vatten. Många tror man måste ta fler liter till en dutt betfor. Mitt råd är: SMAKA på betforen när du ansett den svällt klart..på så vis kan du snabbt ta reda på vilken mängd som är bra för just det du ger. Betfor behöver inte simma runt i krubban som jag ser hos många.

brukar känna på betforen...om den e hård brukar jag köra i lite extra vatten

jag tar en del betfor och tre delar vatten.

Tror tom det står på säcken att det bör vara 1del betfor o 3 delar vatten

Jag tillhör gruppen som använder rätt mkt vatten. Jag brukade hälla vatten upp till en kant på hinken som jag märke var bra.

Vill att det ska vara lite vatten kvar när det är färdigtjäst.

Ger själv inte betfor till min häst men är många i stallet som gör det. Men är det inte bättre att ha i lite för mkt vatten så att du vet att allt har svällt än att det istället sväller i magen på hästen och den får kolik ?? :smirk:

Ger själv inte betfor till min häst men är många i stallet som gör det. Men är det inte bättre att ha i lite för mkt vatten så att du vet att allt har svällt än att det istället sväller i magen på hästen och den får kolik ?? :smirk:

Det är inte risken att det sväller i magen man är rädd för i första hand, det måste nog till ganska stora mängder "halvsvälld" betfor för att det ska kunna hända.

Den stora risken med torr betfor är att den fastnar i matstrupen på väg ner, då helt torr betfor sväller upp oerhört snabbt vid första kontakten med vätska. (Har gjort detta "experiment" ofrivilligt på mig själv, så jag vet exakt vad som händer... Tvärstopp är bara förnamnet! :o:crazy:)

Den risken är reducerad redan efter en ganska kort stund i vatten, så jag tror nog att man kan släppa lite på hysterin med att betfor ska ligga timtal i litervis med vatten.

45 minuter i dubbel mängd vatten räcker utmärkt. Smaka själv så märker du när det är klart.

PM:a BeastieBabe om hon har kvar sina snygga exprimentbilder på betfors svällningstider.:idea:

Okej, jag har alltid trott att man blötlagde det för att det svällde i magen på dom... Har inte tänkt så mkt på det eftersom jag inte använder det själv... Men borde igentligen inte vanliga pellets oxå kunna orsaka foderstrupsförstoppning då :confused:, ger min häst lusernpellets som han får blöta, men hur är det då med vanliag pellets ?

De flesta pellets sväller inte upp på samma sätt (=ökar inte i volym så våldsamt) som betfor gör, men har man en häst som kastar i sig maten och slarvar med att tugga så kan det vara idé att blötlägga även dem.

okej, tack :), har börjat tänkt på det nu när min häst antagligen ska gå över till torra pellets igen då han inte verkar tycka om lusernet längre :crazy:

Tack för alla svar :)
okej, så då kan betfor som redan har blötlaggts svälla om det ligger för länge och bli torrare igen eller? Eller skriver man bara torr betfor tilll betforen som är helt torr och aldrig blötlaggts?

mina hästar får ca 5 dl som jag lägger i en hink och fyller sedan hinken med vatten hela vägen upp sen dagen efter så tar jag betforen å lägger i mat hinken å betfor vattnet i en av dom 2 vatten hinkarna i boxen då e man säker på att dom alltid dricker.

okej, så då kan betfor som redan har blötlaggts svälla om det ligger för länge och bli torrare igen eller? Eller skriver man bara torr betfor tilll betforen som är helt torr och aldrig blötlaggts?

Det där hängde jag inte med på alls...:o

Hängde inte heller med på den meningen.

Jag ger min häst krossat korn. Därför har jag mycket vatten i min betfor, så behöver jag inte tänka på att kornet är dammigt och det blir lättare att blanda.

Nej, inte jag heller riktigt. För det var det här stycket jag inte förstod eftersom jag alltid har vetat att man ska blötlägga betfor så att den inte fastnar/hästen får kolik.

Det är inte risken att det sväller i magen man är rädd för i första hand, det måste nog till ganska stora mängder "halvsvälld" betfor för att det ska kunna hända.

Den stora risken med torr betfor är att den fastnar i matstrupen på väg ner, då helt torr betfor sväller upp oerhört snabbt vid första kontakten med vätska. (Har gjort detta "experiment" ofrivilligt på mig själv, så jag vet exakt vad som händer... Tvärstopp är bara förnamnet! )

Den risken är reducerad redan efter en ganska kort stund i vatten, så jag tror nog att man kan släppa lite på hysterin med att betfor ska ligga timtal i litervis med vatten.

45 minuter i dubbel mängd vatten räcker utmärkt. Smaka själv så märker du när det är klart.

PM:a BeastieBabe om hon har kvar sina snygga exprimentbilder på betfors svällningstider.

Jag tar 1 del betfor och 3 delar betfor eftersom jag lärt mig så men jag är inte jättepetig. Jag tar på ett ungefär. När hästarna går hårt ex på tävling kan jag ta lite extra vatten för att de ska få i sig vätska. Bättre för mkt vatten än för lite, blir den förvattnig är det ju bara att hälla av lite vatten :D

Så tkr jag iaf :)

Självklart ska betfor blötläggas!!! :)

Men, det finns en överdriven skräck för kolik, svällning i magen och liknande.

Ville bara tala om att den allra största faran är om hästen får i sig helt torr betfor som fastnar i halsen och ger förstoppning där.
Men det är det inte så många som tänker på...

okej, så då kan betfor som redan har blötlaggts svälla om det ligger för länge och bli torrare igen eller?
Betfor som legat länge i vatten får först en ohälsosam bakteriehalt, sedan jäser det (= luktar surt, alkoholaktigt), för att sedan, när vattnet avdunstar, gå tillbaka till sitt torra tillstånd. Det tar dock oftast ganska lång tid innan det blir helt torrt, så det brukar mögla däremellan.

Detta tar alltifrån några dagar till någon vecka, beroende på temperatur och andra omgivande faktorer.
Därför är det knappast aktuellt att prata om den varianten av torr betfor, eftersom de flesta inser att man inte ska fodra med den redan när den börjat jäsa.;)

Därför:

Eller skriver man bara torr betfor tilll betforen som är helt torr och aldrig blötlaggts?
Ja, när man pratar om torr betfor är det "färsk" betfor som kommer ur säcken och aldrig blötlagts tidigare.

Hoppas att jag förstod vad du var ute efter, annars försöker jag igen. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 052
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka