blöta lusernpellets

Sv: blöta lusernpellets

... ett par liter lucern i en hink hällde på vatten och gick in och la det i krubban och hästen åt direkt. Jag tror orsaken till kolikerna kan ha varit att lucernen aldrig hann svälla innan hästarna åt den och att vätskan i magen inte räckte till och att det då blev förstoppningar i tarmarna.

Att fodret sväller först när det är nere i magen är den riktiga boven. Kolik = ont i magen av någon orsak. Hästens magsäck är stängd i båda ändar (hästar kan inte kräkas) och om den äter foder som sväller i magen så KAN MAGSÄCKEN SPRÄNGAS!

Som alla skrivit tidigare; lucern sväller MYCKET och FORT - kan på inga vis jämföras med betfor, som väl ingen skulle få för sig att ge torr. :crazy:

Jättebra att ge lite grovfoder före kraften :idea: det underlättar vid sväljning och minskar risken för foderstrupsförstoppning, men hjälper också till med nedbrytning av fodret då tuggningen stimulerar salivbildningen. Däremot så hjälper det ju inte mot mat som sväller i magen... Sedan ska hästen helst ha lite grovfoder kvar efter kraften också!

Jag ger själv alltid all pelleterad mat uppblött, min hästtandläkare rekommenderar det eftersom det minskar nötningen på tänderna (naturlig hästföda är aldrig så hård som pelletsen är) och låter det svälla i ett par timmar. Sedan händer det väl ibland att jag häller på för mycket vatten så pålle får dricka sin mat i stället... :angel: men hellre det än foderstrupsförstoppning eller kolikkänning!

men hjälper också till med nedbrytning av fodret då tuggningen stimulerar salivbildningen.

Det här hänger jag inte med på?
Att hästen tuggar fodret hjälper ju klart till i vidare processer men saliven blöter bara upp fodret. Saliven hjälper inte till med någon nedbrytning.
// Linda

Jag upplever att lusernpellets sväller mer men jag häller gärna lite vatten på vanligt torrt pelleterat foder också innan servering. Inte så att jag blötlägger det på samma sätt som betfor eller lusern men jag ser att det börjar mjukna. Att samtidigt ge betfor brukar fungera på de hästar som inte gillar uppblött pelleterat foder.

Hästar har inga enzymer i saliven, till skillnad mot människor och många andra djur. Därför påbörjas ingen matspjälkning i munhålan, utan först nere i magsäcken hos hästar.

:eek:Man lär sig nåt nytt varje dag:o

Är det så för alla djur eller bara hästen? Måste hem o kolla min biologibibel:p

Nej, det gör den kanske inte direkt, men saliven är basisk och hjälper till att balansera pH i magsäcken så det inte blir för lågt - och jag antar att med rätt pH så optimeras nedbrytningen. Men det har jag iofs inget belägg för, jag medger att det var slarvigt uttryckt, förlåt!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst